"מציאת גופת באומל לא תפגע במאמצי החיפוש אחר יתר הנעדרים"

פקיד ישראלי בכיר הבהיר כי רוסיה תמשיך לחפש אחר יהודה כץ וצבי פלדמן, שעקבותיהם נעלמו מאז קרב סולטאן יעקוב. "מוסקבה לא ביקשה כל תמורה עבור מאמציה לאיתור הנעדרים"

זמן צפייה: 10:04

פקיד ישראלי בכיר הבהיר היום (חמישי) לחדשות 13 כי רוסיה הבטיחה לישראל שמאמצי החיפוש אחר יתר הנעדרים מסולטאן יעקוב תימשך. "הגופה של באומל נמצאה במבצע של צבא רוסיה לבקשתנו. נתניהו ביקש מפוטין לפני שנתיים לסייע באיתור הגופה. השגנו מודיעין וביקשנו מהרוסים להתמקד בזה", אמר הבכיר. "נתניהו דיבר על זה ארבע או חמש פעמים עם פוטין בשנתיים האחרונות. הרוסים עשו נסיונות כאלה ואחרים אבל לא מצאו. ולאחרונה עשו נסיונות שוב ומצאו את הגופה. לא אמרנו שהרוסים מעורבים כי הרוסים ביקשו לא לחשוף את מעורבותם וכיבדנו את זה".

"ביום שני בשיחת הטלפון בין השניים, נתניהו הודה לפוטיןוביקש ממנו שפרסום מציאת הגופה לא תפגע במאמצים הרוסיים לאתר את גופות שני הנעדרים האחרים מסולטן יעקב", הוסיף הבכיר. "פוטין אמר שזה לא יפגע במאמצים ולאחר מכן הנושא הובהר שוב בשיחה בין היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לבין היועץ לביטחון לאומי הרוסי פוטין פטרושב. הרוסים לא ביקשו כל תמורה מישראל על המאמצים שלהם לאתר את גופות הנעדרים". בד בבד, לאחר טקס שבו הושבו לישראל נעליו וסרבלו של באומל, המריא נתניהו חזרה לישראל.

עוד כתבות בנושא:

סרבל ונעליים מהקרב: רוסיה השיבה לישראל שרידים השייכים לבאומל

ראש אמ"ן נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר את חיילנו הנעדרים

3 נעדרים ועשרות נפגעים: קרב סולטן יעקוב שבו נפל זכריה באומל

נתניהו בטקס במוסקבה לזכר זכריה באומל
נתניהו בטקס במוסקבה לזכר זכריה באומל | צילום: קובי גדעון לע''מ

נתניהו הניח זר פרחים על הארון שבו הובאו השרידים. מוקדם יותר, בפגישה בין השניים, הצהיר פוטין כי רוסיה היא שמצאה את גופת הנעדר, בתיאום עם צבא סוריה. "לא היה פשוט לחיילים שלנו למצוא את הגופה", הוסיף פוטין.

ראש הממשלה הודה לנשיא רוסיה בפגישתם ואמר לו: "אתה ביטאת את הערך העליון שאתה והעם הרוסי מייחסים למציאת נעדרים, להחזרת חיילים לקברם. זהו ערך משותף לכולנו". "לפני שנתיים פניתי אליך בבקשה אישית - שתעזור לנו למצוא את השרידים של החיילים, כולל את זכריה באומל, מתוך השותפות הגדולה לערכים של רעות לוחמים ואחוות לוחמים. אתה נענית מיד. אמרת שאתה תפעל באופן אישי".

מודעת האבל של זכריה באומל
מודעת האבל של זכריה באומל | צילום: חדשות 13

"אתה הפעלת את אנשיך שעשו עבודה יוצאת מן הכלל, ולפני ימים אחדים הבאתם לנו את זכריה באומל ז"ל לארץ, והוא ייטמן בירושלים היום בלילה", הוסיף נתניהו. "אני רוצה להודות לך ידידי, בשמי ובשם עם ישראל על מה שעשית, על הידידות האמיצה בינינו, שהיא חשובה מאוד למדינתנו, היא חשובה מאוד ליחסים בינינו, אבל אני חושב שכאן היא מתעלה ומביאה לידי ביטוי ערך משותף גדול שמאחד את שני העמים שלנו. אני מבקש להודות לך בשם עם ישראל כולו. תודה לך".

"אני מבקש להודות בהזדמנות זו למשרד ההגנה ולצבא רוסיה על הסיוע החשוב - הוא לא יישכח, הוא ייזכר. בתולדות עמנו זה ייזכר. משפחת באומל התרגשו בדרך שאני לא יכול לתאר", חתם נתניהו את דבריו. "האבא כבר נפטר, אבל האימא עוד מעט בת 90, הייתה בסערת רגשות גדולה. האחות, האח והילדים שלהם באו לראות אותי, וכשסיפרתי להם על ההחלטה שלך ועל העובדה שחיילים רוסים עשו פעולות, לפעמים גם תוך סיכון עצמי, הם היו פעורי פה, וביקשו ממני להביע את תודתם העמוקה שהיא התודה של כל אזרחי ישראל".

בתוך כך, פרחיה היימן, אחות של יהודה כץ מנעדרי קרב סולטאן יעקוב, הגיעה לבקר את משפחת באומל, והתרגשה עד כדי בכי ממודעת האבל שנתלתה בכניסה לבניין שבו מתגוררת משפחתו. "כל עוד יש שביב של תקווה - אני לא אוותר. נדע להתמודד עם בשורה אבל לא עם שמועות וחוסר ידיעה", אמרה לחדשות 13 על רגשותיה בנוגע לאחיה.

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

הבוקר, חיים אבישר, שכן וחבר משפחת באומל, סיפר לחדשות 13 על אביו של באומל: הוא היה אדם מקסים, אנשים אהבו אותו. כשהוא חלה הוא אמר לי 'יגון, אין לי כלום חוץ מיגון'. הוא סיפר שהוא נסע לחוץ לארץ, נפגש עם עראפת ונתן לו את חצי הדיסקית של בנו. הוא נסע לכל מיני מקומות בעולם, רק להביא את הבן. אמו של צבי הייתה סגורה מאוד, לא דיברה עליו, רק אמרה 'אני מקווה שהוא עוד בחיים'. היא כל הזמן האמינה".

כאמור, נתניהו המריא הבוקר לפגישת בזק עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה. ראש המוסד, ראש אמ"ן וראש אגף כוח אדם המריאו עם ראש הממשלה, שיגיע הערב להלווית באומל, שתיערך בשעה 19:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.