סודאן: שואפים להסכם שלום עם ישראל; נתניהו: נעשה כל שיידרש

דובר משרד החוץ של המדינה המוסלמית מסר ל"סקיי ניוז" כי "אין סיבה להמשך העויינות בין המדינות", ולא הכחיש שמתקיימות שיחות עם ירושלים. נתניהו בירך על הדברים: "האזור כולו ירוויח מהסכם"

זמן צפייה: 01:13

דובר משרד החוץ של סודאן מסר הערב (שלישי) לערוץ "סקיי ניוז" כי "אין סיבה להמשך העוינות בין סודאן לישראל", ולא הכחיש שמתקיימות שיחות בין השתיים.

בנוסף, טען כי שתי המדינות יפיקו תועלת מהסכם שלום בינהן, והדגיש כי סודאן שואפת לערוך הסכם שלום עם ישראל, אשר ישרת את האינטרסים של סודאן ולא יוותר על עקרונותיה. עוד התייחס להסכם הנורמליזציה בין איחוד האמיריות לישראל וציין כי זה "צעד אמיץ ומראה את הדרך הנכונה לשאר מדינות ערב".

דובר משרד החוץ הישראלי בירך על הדברים ואמר כי "מדינת ישראל רואה בחיוב כל צעד שיוביל הליך של נורמליזציה והסכמי שלום עם מדינות האזור". ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך גם הוא על הדברים ואמר כי "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

הארמון הנשיאותי והמסגד הענק: סיור בבירת איחוד האמירויות

רה"מ לכלי תקשורת באמירויות: "חושב שעוד מדינות יצטרפו להסכם"

עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן
עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן | צילום: רויטרס

גם שר החוץ גבי אשכנזי התייחס, וציין כי "הודעת משרד החוץ הסודאני מצביעה על השינוי המהותי המתחולל בימים אלו במזרח התיכון בכלל ובסודן בפרט, בדיוק 53 שנה אחרי ועידת ח'רטום שבה קראה סודאן להתנגד להכרה ולהסכם שלום עם מדינת ישראל. אני מברך על כל צעד שמקדם הליך של נורמליזציה, שלום, הסכמים והכרה בין מדינות".

"הפעילות הדיפלומטית הישראלית בהובלת משרד החוץ מייצרת הזדמנויות חשובות נוספות כמו הקשר בין ישראל וסודטן. נמשיך לדון בתקופה הקרובה על שיפור היחסים עד לכדי חתימת הסכם שלום המכבד את האינטרסים של שני הצדדים", כך לשון דבריו.

בד בבד, גורם מדיני אמר הערב לחדשות 13 כי הסכם עם סודאן יכול להביא לפתרון סוגיית מבקשי המקלט. כידוע, בישראל חיים 31 אלף מבקשי מקלט, מהם 6,200 יוצאי סודן. כעת נשאלת השאלה אם ניתן להחזיר אותם לארץ מוצאם.

כזכור, בחודש פברואר האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם יו"ר מועצת הריבונות של סודאן עבד אלפתח אלברהאן.  לאחר המפגש בין השניים, אל-בורהאן אישר בהודעה כי הוא נפגש עם נתניהו והבהיר כי זה נעשה במסגרת אחריותו לשמור על ביטחונה הלאומי של סודאן והשגת האינטרסים הסודאנים.

עוד ציין אל-בורהאן כי פיתוח הקשרים בין ישראל וסודאן נעשה לפי החוקה והדגיש גם את עמדתה של מדינתו כלפי הסוגיה הפלסטינית, אשר מדברת על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לפי החלטות הליגה הערבית.