רשמית: ישראל וסודאן הודיעו על כינון יחסים - בתיווך אמריקני

אחרי הסרת סודאן מרשימת ארגוני הטרור האמריקנים, היחסים בין ירושלים לחרטום הופכים רשמיים, כך הוכרז לאחר שיחה בין נתניהו לטראמפ ולמנהיג סודאן. טראמפ: "עוד מדינות צפויות להצטרף"

זמן צפייה: 12:46

עכשיו זה רשמי - ישראל וסודאן הודיעו על כינון היחסים: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב בטלפון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ויושב ראש המועצה הזמנית של סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן המשמש מנהיג המדינה בפועל, ושם החליטו הצדדים על תחילת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודאן.

במהלך השיחה טראמפ גם אמר ש"הפלסטינים רוצים לעשות משהו" והוסיך כי מדינות נוספות יצטרפו ויכוננו יחסים עם ישראל בשבועות ובחודשים הקרובים, בהן גם סעודיה שלטענת טראמפ "צפויה להצטרף למהלך בקרוב". טראמפ גם שאל את נתניהו במהלך שיחתם: "האם אתה חושב שג'ו הישנוני (הכוונה לג'ו ביידן) היה מגיע לעסקה כזאת?"

״אנחנו מכריזים היום על עוד פריצת דרך דרמטית לשלום, עוד מדינה ערבית שמצטרפת למעגל השלום - והפעם נורמליזציה בין ישראל לסודאן. איזה מהפך אדיר", אמר נתניהו בהצהרה רשמית, "בחרטום, בירת סודאן, אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית: לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. ואילו היום חרטום אומרת - כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ביקור המשלחת מאיחוד האמירויות
''מהפך אדיר''. נתניהו | צילום: לע''מ

נתניהו גם הודה למנהיגי סודאן ולנשיא טראמפ וצוותו על המהלך. "זהו עידן חדש. עידן של שלום אמיתי. שלום שהולך ומתרחב עם מדינות ערביות נוספות - שלוש מהן בשבועות האחרונים", אמר, "בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו".

ההודעה הגיעה שעה קלה אחרי דבריו של בכיר אמריקני שאישר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן צפוי להיות מוכרז עוד היום, זאת לאחר שמוקדם יותר הודיעו בסודאן על הסרת המדינה מרשימת תומכות הטרור, מה שהיה תנאי להסכם עם ישראל.

ההודעה על הסרת סודאן מהרשימה פורסמה על ידי המועצה הריבונית השלטת של סודאן, הגוף שמתפקד כממשלת סודאן בפועל, ולפיה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם באופן רשמי על מסמך שמסיר את שמה של סודאן מהרשימה אחרי 27 שנים. עוד נטען, כי טראמפ עשה זאת בדרכו לעימות הבחירות מול יריבו הפוליטי ג'ו ביידן, וכי הודעה אמריקנית רשמית בנושא צפויה לצאת עוד מעט. "זהו יום היסטורי לסודאן", נמסר בהודעת המועצה.

הסרת שמה של סודאן מהרשימה סללה למעשה את הדרך לחתימה על הסכם נורמליזציה רשמי עם ישראל, שהוכרז כאמור כבר הערב ואמור להיחתם על פי דיווחים כבר בקרוב, שכן זהו התנאי שאותו הציבו השלטונות בחרטום למהלך כזה. במקביל להודעת המועצה הריבונית השלטת, אמר היום בכיר סודאני כי סודאן וישראל כבר הגיעו להסכם עקרוני וראשוני בדבר ההסכם בין המדינות - בתיווך אמריקני, לאחר מרתון שיחות בנושא.

הבכיר, ששוחח עם העיתון "א-שרק אל-אוסאט" הרואה אור בלונדון, אמר כי נרשמה התקדמות במהלך פגישה משולשת, בין משלחת בכירים ישראלים, אמריקנים וסודאנים, שנפגשה השבוע בחרטום הבירה. עוד דווח כי המשלחת ערכה מספר פגישות עם צוות המשא ומתן הסודאני, בנוכחות עבד אל-פתאח אל-בורהאן, המשמש כנשיא סודאן, ויחד עם עבדאללה חמדוכ, ראש הממשלה.

עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן
עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן | צילום: רויטרס

הפלסטינים גינו את המהלך, וכינו אותו "סכין חדשה בגב". בחמאס אמרו כי ההכרזה על נירמול היחסים בין סודאן וישראל היא דבר מצער, ולא עולה בקנה אחד עם ההיסטוריה של סודאן, אשר תמכה בסוגייה הפלסטינית". בג'יהאד האסלאמי החריפו את הטון, ואמרו כי "זוהי בגידה בפלסטינים ובאומה הערבית ומהווה איום לזהות ולעתידה של סודאן".

לעומתם מצרים דווקא בירכה כצפוי על המהלך. נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הוא מקבל בברכה את ההצהרה המשולשת, ומעריך את המאמצים להגיע לשלום ויציבות באזור". על פי דיווחים, כחלק מההסכם סודאן צפויה להכריז על חיזבאללה כ"ארגון טרור".

כבר ביום שני הודיע טראמפ בציוץ בטוויטר כי יסיר את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. טראמפ כתב בציוץ: "חדשות נהדרות. הממשל החדש בסודאן הסכים לשלם 335 מיליון דולרים לנפגעי טרור אמריקניים ולבני משפחותיהם. לאחר שהכסף יופקד, נסיר את המדינה מרשימת המדינות שתומכות טרור. סוף סוף צדק לעם האמריקני וצעד גדול לסודאן".

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוק, השיב בציוץ משלו: "תודה רבה לך הנשיא טראמפ! אנו מצפים לכך שתודיע לקונגרס באופן רשמי על ביטול הגדרת סודאן כמדינה התומכת בטרור, דבר עליו שילמה סודאן מחיר יקר".

מקור בממשלת סואדן אמר לרויטרס: סודאן מוכנה לשלם את הפיצויים לקורבנות הפצצת שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998. כזכור, הפיגועים בוצעו על ידי אל-קאעידה ובית המשפט האמריקני קבע שסודאן העניקה סיוע משמעותי לארגון.