דיווח: לאחר הסערה שחולל - פוטר דובר משרד החוץ הסודאני

ערוץ אל-גזירה דיווח כי פוטר חיידר בדווי, שנחשף לדברי שר המודיעין בחדשות 13, לפיהם הוא מעריך שסודאן תחתום על הסכם שלום עם ישראל, והוציא בעקבותיהם הודעה לפיה מדינתו רוצה בהסכם כזה

זמן צפייה: 02:08

שר החוץ הסדואני פיטר היום (רביעי) את דובר משרדו חיידר בדווי, בעקבות דבריו אתמול לפיהם מדינתו מעוניינת בהסכם שלום עם ישראל - כך דווח בערוץ אל-ג'זירה. שורש הסערה שהתחוללה אתמול בסודאן הוא ריאיון שקיים שר המודיעין אלי כהן בתוכנית "המטה המרכזי" עם אילה חסון בשבת, שבו אמר כי "אני מעריך שהמדינה הבאה שתחתום על הסכם שלום עם ישראל תהיה סודאן".

הדברים הללו של השר כהן נשמעו היטב גם בבירת סודאן, חרטום. אתמול, כאמור מסר בדווי, לערוץ "סקיי ניוז" בערבית כי הוא מקווה שגם מדינתו בדרך להסכם שלום עם ישראל, וכי השלום בין שתי המדינות צפוי בקרוב.

לכתבות נוספות בנושא >> 

שר החוץ הסודאני מתנער מהודעת דוברו: "לא דנו בקשר עם ישראל"

דיווח בסודאן: שר החוץ נגד הודעת דוברו – "לא דנו בקשר עם י-ם

"הארמון הנשיאותי והמסגד הענק: סיור בבירת איחוד האמירויות

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-part-1908201045' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: ריאיון השר כהן לחדשות 13' kid='1_vwanphf0' duration='75'']

ראש הממשלה נתניהו וגם שר החוץ אשכנזי בירכו על ההצהרה הסודאנית, מה שגרם לשר החוץ הסודאני, לזעום ולזמן את הדובר לשיחת הבהרה דחופה. בעקבות השיחה צייץ הדובר בטוויטר כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי הוא הביע את תקוותו האישית בלבד ולא את עמדתה של סודאן.

בדווי הצהיר בריאיון לערוץ אל-ג'זירה: "דעתי באה כאזרח סודאני חופשי ואני שומר על דיעה זו. דיברתי על הסכם עם ישראל בגלל אהבתי לסודאן. יו"ר מועצת המעבר הזמנית של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, נפגש כבר עם נתניהו. שר המודיעין של ישראל אמר אתמול שיש שיחות שנערכות בין סודאן לישראל, וגם הם וגם אנחנו לא מכחישים זאת. העם בסודאן צריך לדעת מה קורה".

אולם, ההודעה לא סיפקה את שר החוץ הסודאני והוא אילץ את הדובר לקיים מסיבת עיתונאים בשעת לילה מאוחרת ולהסביר בקולו כי הביע את דעתו האישית ולא את עמדתה הרשמית של סודאן.

שר הכלכלה אלי כהן בראיון אצל אורלי וגיא
שר המודיעין אלי כהן | צילום: חדשות 13

אתמול, כאמור, דובר משרד החוץ של סודאן מסר לערוץ "סקיי ניוז" כי "אין סיבה להמשך העוינות בין סודאן לישראל", ולא הכחיש שמתקיימות שיחות בין השתיים. בנוסף, טען כי שתי המדינות יפיקו תועלת מהסכם שלום בינהן, והדגיש כי סודאן שואפת לערוך הסכם שלום עם ישראל, אשר ישרת את האינטרסים של סודאן ולא יוותר על עקרונותיה. עוד התייחס להסכם הנורמליזציה בין איחוד האמיריות לישראל וציין כי זה "צעד אמיץ ומראה את הדרך הנכונה לשאר מדינות ערב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על הדברים ואמר כי "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות". דובר משרד החוץ הישראלי בירך גם הוא על ההודעה ואמר כי "מדינת ישראל רואה בחיוב כל צעד שיוביל הליך של נורמליזציה והסכמי שלום עם מדינות האזור".