לפיד: "התקציב טוב, מדויק ונותן מענה למה שהמדינה צריכה"

לאחר אישור התקציב בממשלה, ראשי המפלגות נתנו הצהרות בישיבות הסיעה. ראש האופוזיציה נתניהו תקף: "בחיי לא ראיתי תקציב כל כך גרוע". סער הבטיח: "חוק הגבלת כהונה יעלה במושב החורף"

יאיר לפיד ונפתלי בנט

לאחר שהממשלה אישרה את תקציב המדינה, ראשי הסיעות נשאו היום (שני) הצהרות בישיבות שיערכו בכנסת.

ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, בירך על אישור תקציב המדינה ואמר כי "זה תקציב טוב, נכון, מדוייק, מעודכן, נותן מענה למה שהמדינה צריכה". עוד אמר לפיד כי התקציב "עבר פה אחד בממשלה כי כולנו מאמינים בו. והוא יעבור בכנסת מפני שאזרחי ישראל צריכים אותו". בנוסף, שיבח את שר האוצר ליברמן ואמר כי זה "התנהל במקצוענות יוצאת מן הכלל וקיבל החלטות מדוייקות".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו דיבר בפתח ישיבת סיעת הליכוד ותקף את הממשלה: "בחיי לא ראיתי תקציב כל כך גרוע, מלא גזירות כלכליות, מיסים והעלאות מחירים. יש לי לא מעט ניסיון בכלכלה, העברתי הרבה תקציבים, אבל תקציב גרוע כזה עוד לא ראיתי. במקום להוריד מיסים ולהקל על אזרחי ישראל, הם מעלים מיסים ומחירים ופוגעים באזרחי ישראל. אזרחי ישראל לא צריכים לשלם את המחיר, נפיל את הממשלה הזאת בהקדם".

יו''ר האופוזיצה בנימין נתניהו
יו''ר האופוזיצה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

שרת התחבורה מרב מיכאלי שמחה על העברת התקציב והוסיפה כי "כמו שביטלנו הבוקר בחוק ההסדרים את מונופול הכשרות – כך הגיע הזמן לבטל לחלוטין את המונופול על הנישואין בישראל". על רפורמת החקלאות השנויה במחלוקת אמרה: "השגנו מליברמן ומשר החקלאות, עודד פורר התחייבות שהרפורמה תקודם ככל שתקודם אך ורק בהסכמה".

בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה דיבר שר המשפטים גדעון סער ואמר כי "התקציב הוא בשורה טובה לישראל. צריך לאשר את התקציב אחרי הפקרות של שלוש שנים". במענה לשאלות כתבים, הבטיח סער כי חוק הגבלת כהונה והחוק המונע מנאשם להקים ממשלה יובאו למושב החורף הקרוב של הכנסת. על החוק לאי הפללת צרכני קנאביס שנפל במליאה, אמר: "נמשיך להיאבק עליו".

על ההתקפות על שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמר סער כי הוא מגבה אותה, וכן "מגנה את ההתקפות עליה, שהן ברובן אנונימיות ופחדניות. לא על כל דבר אנחנו מסכימים, תקווה חדשה היא תנועה דמוקרטית ויש בה ריבוי דעות, אנחנו לא כופים דעה אחת על כולם".

יו"ר סיעת ש"ס אריה דרעי תקף את התקציב, ובעיקר את רפורמת הכשרות. "שר האוצר ליברמן רומס את האנשים החלשים ביותר בחברה. ממשלת מדושני העונג הם חזקים על חלשים, מטילים מס על משפחות ברוכות ילדים שקונות לכבוד שבת שתיה מתוקה במקום להטיל מס על המשקאות שבאמת מזיקים לבריאות כמו וודקה ויסקי או יין לבן".

"המכנה המשותף הוא שמי שישלם את המיסים הם המשפחות ברוכות הילדים והעניות. אין מס לאוכלוסיות החזקות. הם פוגעים בחקלאים במקום לקחת לאלה שיש להם ולהטיל מס עיזבון, או מס על רווחי הון. זה תקציב אנטי חברתי. נפעל בכל כוחנו לסכל את התקציב ואני מתחייב שאם הגזרות יעברו, נבטל אותן כשנעלה לשלטון".

מוקדם יותר היום אישרו חברי הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2022-2021. תקציב המדינה לשנת הנוכחית יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב- 2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. בשנת 2021 יעמוד הגירעון על 6.8% וב-2022 על 3.9%. אם אכן יאושר בכנסת, מדובר בתקציב הראשון שאושר בשלוש השנים האחרונות.

על פי ההסכמות, משרד הבריאות יקבל תוספת תקציבית של שני מיליארד שקלים על חשבון קיצוץ במשרדי הממשלה כך שתקציב המשרד יעמוד על חמישה מיליון שקלים. כמו כן, הרפורמה בחקלאות אושרה. התוספות המשמעותיות לתקציב הבריאות ימומנו באמצעות העמקת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, מ-1% ל-1.5%.

במקביל, אושרה הרפורמה במשרד החקלאות ולפיה תוגבר התחרות בענף באמצעות הפחתת מכסים רוחבית עבור כל מוצרי הפירות והירקות - בהתאם למתווה הדרגתי ויופחתו מיידית המכסים על אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד.

נוסף על כך אושר כי תקציב משרד הביטחון יעמוד על 58 מיליארד שקלים ולא ייעשה בו שינוי לעומת שנים קודמות. כחלק מההבנות, סוכם כי יינתן מענה להצטיידות והתעצמות צה"ל בהתאם לאיומים, תוך מתן דגש על רכש מחברות ביטחוניות הפועלות בפריפריה. כמו כן, יוקצה תקציב בהיקף של 750 מיליון שקלים לטובת העורף בשנת 2022. במסגרת התקציב, רפורמת "נפש אחת" תקודם במלואה ותוכנית "ממדים למדים" תתוקצב במלואה.