בחירות בצל קורונה: הקרב סביב אחוז החסימה - שיכריע את התוצאות

חשש בקרב מצביעים מהגעה לקלפיות בשל המגפה עשוי להוריד את הרף הנדרש כדי לעבור את אחוז החסימה, ולסייע למפלגות שנמצאות בקרבות התחתית להיכנס לכנסת - ולהשפיע על זהות ראש הממשלה הבא

זמן צפייה: 02:07

בחירות 2021: תוצאות הבחירות שיתקיימו בשבוע הבא יוכרעו על ידי קרבות התחתית של המפלגות הקטנות על אחוז החסימה, כאשר ההשפעה הישירה עליו תהיה כמות המצביעים. אם רבים יחששו להגיע לקלפיות עקב הקורונה ושיעור ההשתתפות בבחירות יהיה נמוך, אז רף החסימה יקטן בהתאם ויידרשו פחות קולות כדי לעבור את אחוז החסימה.

מנגד, אם המצביעים יבואו בהמוניהם לקלפיות, בדומה לסבב הבחירות האחרון, אז רף הכניסה יעלה והמפלגות הקטנות יהיו נתונות בסכנה משמעותית להישאר מחוץ למשכן הכנסת. כך למשל, אם המפלגות מרצ וכחול לבן מהצד השמאלי של המפה, או הציונות הדתית מהצד הימני שלה לא יחצו את רף ה-3.25% מסך הקולות הקשרים, אז לגוש הנגדי יהיה סיכוי גבוה יותר לזכות ב-61 מנדטים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות: 1,496 נדבקים חדשים אתמול – 2% מהבדיקות חיוביות

בן 14 נדקר למוות בביתו – אביו נעצר בחשד שרצח אותו לעיני אמו

עדותה של בת ה-10 שנאנסה במיטתה: "אני לא מצליחה להירדם בלילה"

אוטובוס קלפי
אוטובוס קלפי | צילום: חיים לוי

בבחירות לכנסת ה-21 שהקיימו לפני שנתיים, השתתפו 4 מיליון ו-30 אלף בני אדם, ולכן אחוז החסימה עמד אז על 140 אלף קולות בלבד. ולמרות זאת, שלוש מפלגות מוכרות, בהן "הימין החדש" של נפתלי בנט, "זהות" של משה פייגלין ו"גשר" של אורלי לוי אבקסיס מצאו את עצמן מחוץ למשכן הכנסת ובכך נמנעה האפשרות מבנימין נתניהו להקים ממשלה.

בסבב השני של הבחירות, שנערכו בספטמבר 2019, הגיעו לקלפיות 4 מיליון ו-436 אלף בני אדם, וכדי להגיע לרף ה-3.25 הרשימות נדרשו לגייס 144 אלף קולות. לדוגמה, עוצמה יהודית של איתמר בן גביר קיבלה אז 83 אלף קולות, ושוב לא נכנסה למשכן. בבחירות לכנסת ה-23 נרשם מספר שיא של 4 מיליון ו-600 אלף מצביעים, מה שהעלה באופן דרמטי את נקודת החסימה ל-150 אלף קולות.

בשל כך, ייתכן מאוד שהדבר שישפיע יותר מכל על תוצאות הבחירות לכנסת ה-24 יהיה בכלל מספר המצביעים שיגיעו בפועל לקלפי. אם בקרב רבים יהיה קיים חשש להגיע לקלפי בצל הקורונה, יגבר הסיכוי של סמוטריץ', גנץ והורוביץ להיכנס למשכן ולהכריע את תוצאות הבחירות. אם המצביעים ינהרו לקלפיות - חלקם עלולים שלא לעבור.