שירה איסקוב על הסדרי טיעון לגברים אלימים: "לא מתקבל על הדעת"

הצעירה התייחסה למקרה בוועדה בכנסת וקראה לשינוי בניהול המו"מ לעסקת הטיעון עם נאשמים. "הקורבן צריכה לחשוש כשהגבר האלים משתחרר? למה אני צריכה לראות שוב את האיש שניסה לרצוח אותי?"

זמן צפייה: 02:35

שירה איסקוב, שניצלה מניסיון רצח על ידי בעלה, הגיעה היום (שני) לוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת וקראה לשינוי באופן שבו מתנהל המשא ומתן על הסדרי טיעון לגברים אלימים. לדבריה, לקורבן אין שום יכולת להביע דעה בנושא - "אם הפרקליטות והסניגור יסכימו על העונש זה מספיק והעסקה נחתמת. זה לא מתקבל על הדעת", אמרה. "בעל כורחי הפכתי לסמל למאבק נגד האלימות נגד נשים. כולי תקווה שיחולו פה שינויים לטובה ושנצליח למגר את תופעת האלימות המחרידה הזאת ושנוכל למצוא לזה סוף".

"הקורבן צריכה לחשוש לחייה בעוד איקס שנים כשהגבר האלים הזה ישתחרר? זה לא משנה לאף אחד", הסבירה איסקוב. "מבחינתם העסקה אושרה על ידי שני הצדדים וממשיכים לתיק הבא. לאף אחד לא איכפת מהפחד שהקורבן צריכה לחיות איתו ועם המחשבות שלה על היום שאחרי השחרור. מה יהיה אז? מי יגן עליה? "חייבים לשנות את היוצרות ולתת לנפגעת להביע את עמדתה ואת הסכמתה להסדר הטיעון שבו היא עצמה נפגעה ושתרגיש ביטחון ושצועדים איתה את הדרך הקשה, ולא נגדה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-0201211010' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='דבריה המלאים של איסקוב בכנסת' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1612165415/Capture_ztanpp.jpg' kid='1_cqsvmgyv' kid='1_cqsvmgyv' duration='273'']

"ב-25 בפברואר אגיע להעיד בבית המשפט. הסניגור שלו לא נראה לי שהולך לעשות לי חיים קלים, וזאת בלשון המעטה - הוא יחקור אותי על כל פרט ופרט על אותו ערב שבו אביעד ניסה לרצוח אותי. ואני שואלת עוד שאלה - למה צריך לעבור את זה שוב ושוב?", המשיכה. "נתתי כבר את העדות שלי במשטרה, לחוקרת, למה שוב צריך להישאל כל כך הרבה שאלות על דברים כואבים? למה אני צריכה לראות שוב את האיש שניסה לרצוח אותי ואמר לי 'את לא תהיי אמא של הילד שלך'".

נציגת הפרקליטות עו"ד טוני גולדנברג אמרה בדיון כי "אנחנו תמיד מלווים נפגעי עבירה ולהערכתי המקצועית בתיק הזה לא יהיה הסדר טיעון ולא ירדו מעבירת הניסיון לרצח".

לפני כחודש פורסמה בחדשות 13 העדות הדרמטית שמסרה הצעירה לחוקרי המשטרה. לדבריה, "הוא נתן לי חבטה בראש עם המערוך ונפלתי על הרצפה. הוא חבט בי עוד פעם ועוד פעם, וכולי שלולית של דם ואני צועקת, 'הצילו, שכנים, תזמינו משטרה, אני במצוקה'". העדות נלקחה ממנהבזמן שהייתה מאושפזת במצב קשה. "הוא ישב עליי וחנק אותי עם שתי הידיים שלו", המשיכה, "ואומר לי, 'תמותי כבר', והילד לידי והוא אמר, 'את לא תהיי אימא שלו'".

אביעד משה, חשוד בניסיון רצח אשתו במצפה רמון
אביעד משה, מואשם בניסיון רצח אשתו במצפה רמון

זה קרה בערב ראש השנה האחרון. בין השניים התגלה ריב, ואז - אל מול עיניו של בנם בן הארבעה חודשים, החל אביעד משה להכות את שירה באכזריות בראשה ופצע אותה קשה. עוד לפני שהכה אותה, היא כבר ניסתה לברוח - אולם ללא הצלחה.

"התקשרתי להורים שלי ואמרתי להם, 'אבא, זהו, סיימתי'", שחזרה שירה בפני החוקרים. "'אני באה לחג. משהו לא טוב עומד לקרות פה, אני לא רוצה לעשות איתו את החג'. ואז הוא הרביץ לי מיד. הוא הרים אותי והשליך אותי למסדרון, ואני אומרת לו, 'הנה, הוא התחיל להרביץ. הוא חזר לזה'. שנה שלמה הוא לא עשה את זה".

שירה איסקוב, הותקפה על ידי בעלה אביעד משה
שירה איסקוב, הותקפה על ידי בעלה אביעד משה | צילום: חדשות 13

לדבריה, העימות ביניהם החל ימים אחדים קודם לכן. "ביום חמישי היה לנו ויכוח בווטסאפ והוא חסם אותי. שלחתי לו מייל ואמרתי לו, 'איזה גבר, בעל, חוסם את אשתו בווטסאפ? אני אישית לא מכירה התנהגות כזאת'. מאוד נעלבתי. אמרתי לו שהוא שפל ולא ראוי להיות בעלי".

"'תסתכלי על הפרצוף המכוער שלך'", השיב לה אביעד לטענתה, "'איזה פרצופים את עושה. את נראית כמו אישה בגיל של אמא שלי. את מכוערת'. אמרתי לו, 'אני טיפשה שהתחתנתי עם מבוגר כמוך'". הוריה של שירה, שכאמור שוחחו עימה בזמן הריב, החלו לשמוע את הצעות מהבית - ומיד התקשרו למשטרה. בהקלטות שומעים את אסנת, אימה של שירה, מתחננת לנציגת מוקד 100 של המחוז הדרומי במשטרה שתשלח ניידת לבית של ביתה.