המבוכה הדיפלומטית מאחורי הצטרפות שרה נתניהו לביקור בעומאן

בכירים ישראלים סיפרו לחדשות 13 כי הצטרפותה של שרה נתניהו לביקור ההיסטורי עמדה בלב סערה בינ"ל - לאחר שהחליטה לנסוע בניגוד לסיכומים וחרף התנגדויות. "היא לחצה ולחצה - רה"מ לא עמד בזה"

זמן צפייה: 04:18

הצטרפותה של שרה נתניהו למסעו של ראש הממשלה לסולטאנות עומאן באוקטובר 2018 עמדה במרכז מבוכה דיפלומטית – כאשר אשת ראש הממשלה החליטה להצטרף בניגוד לסיכומים עם העומאנים ובניגוד לפרוטוקול - כך לפי כמה בכירים ישראלים שמעורים בפרשה.

ביקורו של נתניהו בעומאן היה אחד ההישגים המדיניים הבולטים ביותר שלו מול העולם הערבי כראש ממשלה. אך מאחורי האווירה החמה, הצילומים האקזוטיים והכותרות בתקשורת - הסתתרו כישלון של יוזמה מדינית לחידוש תהליך השלום, ותקרית דיפלומטית מביכה שכמעט וגרמה לביטול הביקור.

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד | צילום: חדשות עשר

שני בכירים ישראלים שהיו מעורבים בהכנות לביקור מספרים כי נתניהו היה אמור לטוס לפגישה עם הסולטאן בגפו, ורק עם קומץ יועצים. אלא שיומיים לפני שהמריא בחשאי למסקט החלו הדברים להסתבך. בניגוד לתכנית המקורית רעייתו של ראש הממשלה שרה נתניהו ביקשה להצטרף לנסיעה ההיסטורית. נתניהו עדכן את יועציו ואת ראש המוסד יוסי כהן, שהסבירו לו כי הדבר יהיה מנוגד לפרוטוקול ולסיכומים עם העומאנים.

עוד בחדשות 13:

עומאן הציעה לתווך בין ישראל לאיראן ב-2013 – נתניהו סירב

נתניהו הביע תנחומים על מות סולטאן עומאן: "פעל לקידום השלום"

בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה ביקש מיועציו להסביר את המצב לשרה ולנסות לשכנע אותה לוותר. ראש המוסד ובכירים נוספים בלשכת ראש הממשלה שוחחו עם שרה נתניהו, הסבירו לה שהסולטאן קאבוס אינו נשוי ולכן לא נהוג להגיע לפגישות עימו יחד עם בנות זוג. אלא שגם אחרי ההסבר הגברת נתניהו לא ויתרה. לתדהמת יועציו – נתניהו גיבה את רעייתו וביקש מהמוסד לעדכן את העומאנים – ששרה באה. "שרה לחצה ולחצה וביבי לא עמד בזה", אמר בכיר ישראלי שמעורה בפרשה.

יום לפני מועד ההמראה לעומאן נשלח אחד מבכירי המוסד לעדכן את אנשיו של הסולטאן בנספחת החדשה לביקור. בכירים ישראלים סיפרו כי אנשי המוסד הנבוכים התנצלו, הסבירו לעומאנים לגבי המזג המיוחד של הגברת נתניהו והמצב הרגיש שבו נמצא ראש הממשלה, והתחננו כי יסכימו להגעתה לפנים משורת הדין.

אנשיו של הסולטאן קאבוס נדהמו. הם עדכנו את הסולטאן – שדווקא החליט להסכים לבקשה החריגה. הסיבה, אומרים בכירים ישראלים, הייתה יוזמה מדינית לחידוש תהליך השלום שקאבוס ניסה לקדם, ושבעטיה הזמין את נתניהו לביקור הפומבי במוסקט.  במוקד היוזמה עמדה הצעה שהסולטאן קאבוס העביר לראש הממשלה במהלך ביקורו - לכנס במוסקט פסגה חשאית בין נתניהו לנשיא הפלסטיני אבו-מאזן. גם כדי להוריד את המתיחות וגם כדי לחדש את השיחות בין שני המנהיגים – כהכנה להצגה אפשרית של תכנית שלום אמריקנית.

בנימין נתניהו עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלווי בוורשה
בנימין נתניהו עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלווי בוורשה | צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בכירים ישראלים טוענים שנתניהו שמע את ההצעה ולא התחייב. כמה ימים לאחר מכן הגיע אבו-מאזן למוסקט – קיבל את אותה ההצעה והשיב לה בחיוב. העומאנים חזרו לנתניהו, שביקש הבהרות והציב תנאים. בפברואר 2019, במהלך הוועידה נגד איראן שהתקיימה בוורשה, נפגש נתניהו עם שר החוץ של עומאן יוסוף בן עלאווי והנושא עלה שוב. העומאנים סיפקו לנתניהו הבהרות – אבל גם בפגישה הזו הוא לא נתן תשובה חיובית ליוזמת הסולטאן.

בכירים ישראלים מספרים כי הסולטאן קאבוס הבין שנתניהו לא מעוניין ופשוט ממסמס אותו. או כמו שטוען בכיר ישראלי – העומאנים הבינו שאין לנתניהו מה להגיד – ושהוא פשוט לא פרטנר.

בלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה: "לא היה ולא נברא. הסולטאן קאבוס המנוח הזמין אישית את רעיית ראש הממשלה וקיבל אותה בחום רב כפי שניתן לראות בבירור בתמונות מהביקור".