טראמפ: בוחנים מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות

הנשיא האמריקני סיפר במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי ממשלו בוחן את אפשרות מכירת כלי הטיס המתקדמים, לאחר שהשלטון באבו דאבי ביקש זאת. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", המגעים מתקדמים מאוד

זמן צפייה: 03:51

ברקע ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סיפר הלילה (חמישי) במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי ממשלו בוחן מכירה של מטוסי החמקן המתקדמים F-35 לשלטון באבו דאבי. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", המגעים בין המדינות מתקדמים מאוד.

במסיבת העיתונאים אמר הנשיא האמריקני כי "לאיחוד האמירויות יש להם את הכסף לשלם על כלי הטיס - הם רוצים להזמין כמה מטוסי F-35. זה המטוס הכי טוב בעולם. הם עשו התקדמות אדירה לשלום במזרח התיכון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נובמבר, פברואר או יוני 2021: מתי ישראל תלך לבחירות רביעיות?

גברים מול נשים: מה ההסתברות שחולה קורונה ידרדר למצב קשה?

נדל"ן או זהב: היכן כדאי להשקיע את הכסף בזמן משבר הקורונה?

דונלד טראמפ
''אני האדם האחרון שהרוסים רוצים שינצח''. הנשיא טראמפ | צילום: רויטרס

אתמול הכחיש ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ההבטחה של ממשל טראמפ להסיר את האמברגו על נשק מתקדם היא ששכנעה את שליט הנסיכויות לתת את הסכמתו לנרמול היחסים בין האיחוד לבין ישראל, אולם אמש נודע כי כבר בתחילת חודש יוני, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת התייעץ עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין באשר למכירת ציוד מתקדם במזרח התיכון - באופן כללי.

בן שבת, כך מתברר, לא פנה כמקובל ללשכת שר הביטחון - שם אמורים לאשר שיחה כזו בין הצדדים. היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו.

אימון משותף של מטוסי F35
אימון משותף של מטוסי F35

בן שבת לא הסביר, כאמור, לנורקין את ההקשר של הפנייה אלא רק סיפר לו כי יש מגעים עם וושינגטון על כך שהיא מעוניינת למכור מטוסים כאלה במזרח התיכון. נורקין, שייתכן כי כלל לא הבין את משמעות השיחה, לא עדכן את הרמטכ"ל אביב כוכבי וגם לא את שר הביטחון בני גנץ בדבר קיומה של השיחה. דובר צה"ל סירב להתייחס לפרטים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בחוק המל"ל נקבע: 'רשאי ראש המל"ל לקיים דיונים שאליהם יוזמנו נציגי הגופים הביטחוניים שראש הממשלה ממונה עליהם, צבא הגנה לישראל... בדרג שעליו יחליט ראש המטה לביטחון לאומי; מי שהוזמן כאמור, חייב להתייצב. ואכן קיים שיח שוטף על מאות סוגיות בין גורמים צבאיים למל"ל. ראש המל"ל ביקש לבחון את ההתייחסות לסוגיית מכירת ה-F-35. משנמסר שהיא נותרה בעינה - לא היה צורך בכינוס דיון נוסף, ועמדה מסורתית זו היא שהועברה לאמריקנים ע"י ראש הממשלה".