בדרך לכנסת: ועדת השרים אישרה את חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה

הצעת שר המשפטים להגביל כהונת ראש ממשלה ל-8 שנים אושרה פה אחד. בדיון הוכנס תיקון בחוק שלפיו, ההגבלה תוחל לא רק על מי שכיהן ברצף אלא גם במצטבר עם צינון של 3 שנים

זמן צפייה: 07:26

ועדת השרים לענייני חקירה אישרה אחר הצהריים (ראשון) פה אחד את הצעת החוק של סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראשי ממשלה. לפי החוק, כהונת ראש ממשלה תוגבל לשמונה שנים. החוק לא יחול על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. שר הביטחון בני גנץ בירך: "זה חוק נכון וראוי. שלטון ארוך מדי מביא לסיאוב ועשוי להביא גם לשחיתות".

במהלך הדיון הוכנס תיקון נוסף לחוק, שלפיו במקום שיחול רק על כהונה ברצף של שמונה שנים, הוא יחול גם על שמונה שנים במצטבר גם אם לא ברצף. אם במהלך התקופה ישנן שלוש שנות הפסקה בכהונה למשל, הזמן יתאפס. שר הביטחון בני גנץ דרש בדיון כי החוק יחול גם במצטבר. המשנה ליועמ"ש רז נזרי הציע שהוא יחול במצטבר עם תקופת צינון של 3 שנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשורה לתושבי הדרום: חצי מיליארד שקל יושקעו בתוכנית חדשה

"תוך דקה זה הפך לאסון נורא": הרגעים האחרונים של ינאי

מה היה קורה לבריטני ספירס – גרסת ישראל?

"הגבלת כהונה (במקום כהונה ללא הגבלה) היא עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים במקום למען עצמו ושרידותו", כתב השר סער בחשבון הפייסבוק שלו לאחר אישור ההצעה. השר גנץ כתב: " זה חוק נכון וראוי. שלטון ארוך מדי מביא לסיאוב ועשוי להביא גם לשחיתות. ההגבלה תשפר את הממשל התקין ותשרת את אזרחי ישראל. נעשה כל מה שנדרש בכדי שהצעת החוק תקודם ותיכנס לספר החוקים בהקדם".

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שולל חוק הגבלת כהונה כלשהו, בין אם זה חל עליו ובין אם לאו. דמוקרטיות פרלמנטריות אינן מגבילות כהונות של ראשי ממשלה אלא משאירות לציבור את ההחלטה לבחור בבחירות חופשיות מי ימשיך להנהיג אותו בכל פעם. הניסיון של מי שאינו עובר את אחוז החסימה להגביל את בחירת הציבור באשר למי שינהיג אותו הוא אנטי דמוקרטי בעליל".

גדעון סער, בנימין נתניהו
גדעון סער, בנימין נתניהו | צילום: סטודיו מתנה, רויטרס

ביום חמישי האחרון התראיין סער למהדורה המרכזית, ואמר: "בכהונה שאין לה הגבלה, המשמעות היא שהנבחר מסתכל על הישרדות אינסופית ומערכות בחירות אינסופיות, ולא על מה הוא צריך לעשות למען האזרחים". סער הוסיף כי "אין לחוק שום קשר לנתניהו, הוא לא רטרואקטיבי".