סער: "בכהונה ללא הגבלה הנבחר מסתכל על הישרדות אינסופית"

שר המשפטים התייחס לחוק שיגביל את אורך כהונת רה"מ, ואמר כי כל כהונה ממושכת נושאת עמה סכנה של הסתאבות. על החוק שימנע ממי שהוגש נגדו כתב אישום להקים ממשלה אמר: "נעסוק גם בסוגיה הזאת"

זמן צפייה: 07:26

שר המשפטים גדעון סער התראיין הערב (חמישי) לתמר איש שלום ואודי סגל במהדורה המרכזית, והתייחס להצעת החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה. "בכהונה שאין לה הגבלה, המשמעות היא שהנבחר מסתכל על הישרדות אינסופית ומערכות בחירות אינסופיות, ולא על מה הוא צריך לעשות למען האזרחים", אמר סער, "לכן אני תומך בהגבלת כהונה גם במישור הארצי וגם במישור הלאומי".

כשנשאל האם הוא מקדם את החוק הזה בגלל שהוא מתקשה להעביר חקיקה שלא תאפשר לאדם עם כתבי אישום להקים ממשלה, השיב סער בשלילה, ואמר כי הוא מקדם את החוק "כי זה בהסכמים הקואליציוניים, במצע תקווה חדשה, וחשוב בצורה בלתי רגילה כי כל כהונה ממושכת נושאת עמה סכנה של הסתאבות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחותה של הישראלית שעצורה בטורקיה: "אנחנו תחת אימה – נצא לשם הלילה"

בנט קרא לחסן את הילדים: "אין סיבה להשאיר אותם חסרי הגנה"

בעקבות התחקיר: הבכיר מסורוקה ייחקר בחשד שתקף מינית סטודנטית

"היו מספר מחלוקות, פתרנו אותם בימים האחרונים, יש כרגע הסכמה סביב נושא הזה", הוסיף סער, "ואני מאמין שזה יהיה דבר מהחשובים שאפשר לעשות למען המשטר הדמוקרטי בישראל. אין לחוק שום קשר לנתניהו, הוא לא רטרואקטיבי. החוק קובע עיקרון של איסור כהונה מעל לשמונה שנים".

לגבי החוק שימנע ממי שהוגשו נגדו כתבי אישום להקים ממשלה אמר סער: "בעניין הזה עדיין צריכה להתקיים הידברות, בעיקר ביני לבין ראש הממשלה. בשעתו קיבלתי את הסכמתו ללכת לפרסום תזכיר החוק. למען ההגינות זה לא כלל התחייבות לתמוך בכל הליכי החקיקה, הסיכום היה שנדבר על זה אחרי התקציב. נעסוק בהמשך גם בסוגיה הזאת".

"לא שיניתי את דעתי", הוסיף סער, "אני מאמין שזה דבר בעל חשיבות גדולה מאוד לדמוקרטיה הישראלית. זו הנורמה שחלה על ראשי רשויות מקומיות, שרים וסגני שרים. אין סיבה שזה לא יכול גם על המשרה של ראש הממשלה".

מאיר שטרית, גדעון סער
מאיר שטרית וגדעון סער | צילום: יובל יוסף

על הביקורת סביב מינויו של השר לשעבר מאיר שטרית לוועדה שתבחן את המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה אמר סער: "העובדות הן שהיועץ המשפטי לממשלה אמר שאין קושי משפטי במינוי. אני לא ראיתי לנכון לפסול אדם שעשה בשירות הציבור קריירה עשירה ומפוארת, שאפילו לא נחקר".

סער התייחס גם לאפשרות שמאיר יצחק-הלוי ימונה לסגן שרת החינוך: "עדיין לא נפלה החלטה למנות סגן שר, יש לנו זכות למנות סגן שר לפי ההסכמים ועד היום לא מימשנו אותה. כשתתקבל החלטה היא תתקבל לגבי המקום הטוב ביותר שנכון מבחינת מדינת ישראל. אנחנו היחידים מבין כל המפלגות בקואליציה שלא איישנו את התפקיד הזה שהיה שמור לנו".

לבסוף התייחס סער גם לסקר האחרון שפורסם בחדשות 13, לפיו מפלגתו לא עוברת את אחוז החסימה: "תקווה חדשה תרוץ בבחירות הבאות באופן עצמאי ותהיה כוח חזק בכנסת הבאה, מתי שהיא לא תיבחר. תקווה חדשה תהיה יותר חזקה מבכנסת הנוכחית".