רוסיה, טורקיה ואיראן: תקיפות ישראל בסוריה מגבירות את המתיחות

במהלך ועידה של שלוש המדינות, מסר הנשיא פוטין הצהרה משותפת שבה גינה את הפצצות צה"ל במדינה, וטען כי הן מפרות את ריבונות ממשל אסד. "חייבים לפעול כדי להשיב את ריבונות סוריה בכל שטחה"

זמן צפייה: 01:31

רוסיה, טורקיה ואיראן מסרו היום (רביעי) בהצהרה משותפת כי "התקיפות הישראליות בסוריה מגבירות את המתיחות באזור ומפרות את ריבונות הממשל הסורי". את הדברים אמר פוטין בשם שלוש המדינות, במהלך ועידה משותפת שלהן. עוד אמר כי "עלינו לפעול על מנת להשיב את ריבונות הממשל בכל שטח המדינה".

כזכור, בתקופה האחרונה אירעו כמה תקיפות בסוריה, שחלקן הגדול יוחס לישראל. לפי כשבוע כלי תקשורת בסוריה דיווחו על מספר תקיפות ברחבי המדינה, המיוחסות לחיל האוויר הישראלי, שגרמו לשבעה הרוגים ולפצועים נוספים. הגל הראשון אירע בדרום ומזרח המדינה ולא יוחס לצה"ל על ידי גורמים רשמיים, והגל השני כמעט יום לאחר מכן, במערב המדינה, ויוחס לישראל.

לעוד כתבות בנושא:

בצל הדיווחים על תקיפות בסוריה: ריאיון עם מפקד בסיס רמת דוד

דיווח בסוריה: ישראל תקפה יעדים ברחבי המדינה; 7 נהרגו

דיווח: מיליציות פרו-איראניות הותקפו בסוריה – לפחות 12 נהרגו

ולדימיר פוטין, רג'פ טאיפ ארדואן וחסן רוחאני בפסגה באנקרה
ולדימיר פוטין, רג'פ טאיפ ארדואן וחסן רוחאני בפסגה באנקרה | צילום: רויטרס

יום קודם לכן, רשת אל-ערבייה דיווחה על ארבעה מטוסים ישראליים שתקפו מספר מוצבים של המיליציות הפרו-איראניות במזרח ובדרום סוריה. עם זאת, בדמשק, כאמור, לא ייחסו עד כה את התקיפה הראשונה לחיל האוויר הישראלי. לפי מקור צבאי סורי, התקיפה בוצעה לעבר כמה בסיסים צבאיים במקביל, בכבג'אב, מערבית לדיר א-זור ובאזור א-סחנה, וכן הותקף מוצב דרומית לסויידא.

המרכז הסורי לזכויות אדם, שמושבו בבריטניה, דיווח כי בעקבות התקיפות בדיר א-זור נהרס מרכז צבאי ונהרגו שבעה בני אדם - חמישה פעילי המיליציות ושני חיילים מכוחות ההגנה האווירית הסורית. כמו כן, נפצעו מספר פעילים ומספר חיילים נוספים. עוד דווח כי בתקיפה נהרס מגדל תקשורת.

יירוט בשמי דמשק (ארכיון)
יירוט בשמי דמשק (ארכיון) | צילום: חדשות 13

מאוחר יותר בהמשך הלילה הטלוויזיה הסורית דיווחה על גל תקיפות נוסף במערב המדינה, כאשר לפי הדיווחים מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה הצליחו להפיל חלק מהטילים שנורו. גם התקיפה הזו מיוחסת לחיל האוויר הישראלי.

מקור בצבא סוריה אמר לסוכנות הידיעות הסורית הרשמית, "סאנא" כי "בשעה 00:45 ביצעה ישראל תקיפה אווירית חדשה נגד מספר מוצבים צבאיים סורים בערים א-סלמיה וא-צבורה שבמחוז חמה. מערכות ההגנה האוויריות הסוריות התמודדו באופן מיידי עם הטילים העויינים, פגעו בטילים אלו והפילו חלק גדול מאותם טילים עויינים לפני שהגיעו ליעדם. נגרם רק נזק לרכוש בתקיפה זו".

מנגד, סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" דיווחה כי שלושה אזרחים נפגעו מרסיסים כתוצאה מהתקיפה. בנוסף, מקור בשטח מסר כי הטילים אשר נורו לעבר המטרות הסוריות – מקורן מגבול סוריה-עיראק, אשר שם נמצא בסיס של צבא ארה"ב.