ערב טיסת נתניהו לסוצ'י: רוסיה הביעה דאגה מהצהרת הסיפוח

משרד החוץ במוסקבה מסר כי הצהרת רה"מ לפיה יפעל לספח את בקעת הירדן "עלולה לערער על התקווה לשלום בין ישראל לעולם הערבי" • איראן: "ההצהרה והמתקפות נגדנו - כדי להשיג קולות בבחירות"

זמן צפייה: 03:14

משרד החוץ הרוסי הביע הערב (רביעי) דאגה מהצהרתו של רה"מ בנימין נתניהו כי יפעל לסיפוח בקעת הירדן. זאת, ערב טיסת ראש הממשלה בנימין נתניהו לרוסיה, שם הוא צפוי לפגוש את הנשיא פוטין.

"אנו מדגישים כי הצהרת ראש הממשלה נתניהו יצרה תגובה שלילית בעולם הערבי", נמסר. "כמו כן, מהלך שכזה עלול לערער על התקווה לשלום בין ישראל לעולם הערבי".

כאמור, מטעמו של ראש הממשלה נמסר בשבוע שעבר ימריא מחר לסוצ'י. "המנהיגים ידונו בסוגיות האזוריות ובמצב בסוריה, בדגש על הידוק מנגנוני התיאום הצבאי", נמסר. "כמו כן, ייפגש רה"מ נתניהו עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. לראש הממשלה יתלוו ראש המל"ל, ראש אמ"ן וראש אמ"ץ".

לכתבות נוספות בנושא: 

איחוד האמירויות נגד הצהרת נתניהו: "ניצול מכוער של הבחירות"

בכיר בבית הלבן על הצהרת רה"מ: "אין שינוי בעמדתנו לגבי הבקעה"

נתניהו: "אם אבחר – אחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח"

נתניהו ופוטין בקרמלין. "שותפות בנושאים רבים"
נתניהו ופוטין בקרמלין. "שותפות בנושאים רבים" | צילום: רויטרס

בתוך כך, משרד החוץ האיראני גינה את הצהרת נתניהו, והודיע כי מטרת הכרזתו של ראש הממשלה ואיומיו החוזרים ונשנים כלפי טהראן היא ניצחון בבחירות בישראל. לדברי דובר המשרד, "נתניהו מחפש קולות כדי להישאר בשלטון דרך סיפוח שטחים והאשמות נגד איראן".

מוקדם יותר היום, שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, גינה את הצהרת נתניהו ופרסם הודעה שבה נמסר: "מדובר בהסלמה מסוכנת שמפרה את כל ההסכמים וההחלטות הבין-לאומיות. ניצול של הבחירות באופן מכוער".

כמו כן, הוסיף השר כי מדינתו תהיה מוכנה להיענות באופן מיידי לקריאה לקיום פגישה דחופה, במטרה לבחון את ה"הסלמה הישראלית האחרונה". זאת, לאחר שהלילה פרסם משרד החוץ הסעודי הודעץ גינוי להצהרת נתניהו בשם ארמון המלוכה, ולאחר שארגון שיתוף הפעולה האסלאמי הכריז כי יקיים פגישה מיוחדת בג'דה שבסעודיה ביום ראשון, כדי לבחון את תוכניתו של נתניהו.

בנימין נתניהו, שטחי יהודה ושומרון
בנימין נתניהו, שטחי יהודה ושומרון | צילום: רויטרס

נוסף על כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר במהלך פגישה עם שר החוץ של לוקסמבורג במוקטאעה ברמאללה, כי "הצהרתו של נתניהו משמעותה חיסול כל ההזדמנויות להשגת שלום באזור. נתניהו הרס את כל המאמצים הבין-לאומיים לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני". משרד החוץ הטורקי הגיב אף הוא וקרא לקהילה הבין-לאומית לנקוט בצעדים נגד ההפרות שמבצעת ישראל.

חזבאללה הגיב גם הוא על הצהרתו של נתניהו: "מדובר בהחלטה תוקפנית כלפי העם הפלסטיני. לציבור הפלסטיני יש כל זכות להתנגד ולהתקומם נגד כל תוקפנות כלפי אדמתו".

בלילה פרסם כאמור משרד החוץ הסעודי הודעה בשם ארמון המלוכה: "סעודיה מגנה באופן מוחלט את הצהרתו של ראש ממשלת ישראל על כוונתו לספח חלקים בגדה המערבית אם ינצח בבחירות, ודוחה אותה על הסף".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

ירדן גינתה את הצהרת נתניהו אף היא: "מדובר בהסלמה מסוכנת שתביא לקריסת היסודות של תהליך השלום. הבטחת הבחירות הזו תמוטט את ההזדמנויות לפתרון הסכסוך ותגרור את האזור לאלימות ומשברים נוספים", מסר שר הירדני, איימן א-ספדי.

דובר האו"ם התייחס להצהרה ואמר כי "עמדתנו בעניין לא השתנתה - פעולות חד צדדיות לא מסייעות לתהליך השלום. מדובר בצעד בעל פוטנציאל הרסני, שיסכן את האפשרות לקיום מו"מ ואת היציבות באזור".

בלשכתו של יו"ר הרשות אבו מאזן החריפו את הטון ומסרו כי "כל ההסכמים עם הצד הישראלי יבואו לקצם אם נתניהו יממש את איומיו. ההחלטות של נתניהו מפרות את ההחלטות של המוסדות הבין-לאומיים והדין הבין-לאומי".

סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף
סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול בערב ראש הממשלה נתניהו כינס מסיבת עיתונאים בכפר המכבייה והכריז כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח".

נתניהו הדגיש כי אם ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל, זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".