דובר ממשל סודאן: לא היינו מודעים לפגישה בין השליט לנתניהו

לדבריו, הממשלה מחכה להבהרות מאל-בורהאן, אשר עומד בראש מועצה זמנית שנשלטת על ידי הצבא. בכיר ברשות הפלסטינית תקף: "לא ניתן להעדיף אינטרסים אישיים על חשבון הזכויות הלאומיות שלנו"

זמן צפייה: 01:16

דובר ממשלת סודאן ושר ההסברה התנער הערב (שני) מהפגישה בין שליט המדינה הזמני עבד אל-פתאח אל-בורהאן לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "הממשלה לא הייתה מודעת לפגישה בין ראש מועצת הריבונות הזמנית לבין נתניהו. אנחנו ממתינים לקבל הבהרות מבורהאן כשישוב לסודאן".

במקביל, דוברת משרד החוץ האמריקני, מורגן אורטגוס, התייחסה לפגישה ואמרה: "שר החוץ מייק פומפאו שוחח עם אל-בורהאן. השניים הדגישו את הצורך לבניית מערכת יחסים יציבה יותר בין המדינות. עוד הודה פומפאו לאל-בורהאן על שיפור היחסים עם ישראל בעקבות פגישותו עם נתניהו".

אל-בורהאן, יש לציין, עומד בראש מועצה זמנית שנשלטת על ידי הצבא, כאשר במקביל מי שמנהל את המדינה זו ממשלה אזרחית בראשות ראש הממשלה עבדאללה חמדוק.

סאיב עריקאת, בכיר ברשות הפלסטינית, תקף את החלטת אל-בורהאן נתניהו. "מדובר בסכין בגב העם הפלסטיני, בזמן שבו הממשל האמריקני ונתניהו מנסים לחסל את הסוגיה הפלסטינית", אמר עריקאת. "לא ניתן להעדיף אינטרסים אישיים על חשבון הזכויות הלאומיות של הפלסטינים".

לעוד כתבות בנושא:

כך ניסה רה"מ לקדם עסקה משולשת בין ישראל, ארה"ב – ומרוקו

בכיר ברשות: פגישת שליט סודאן עם נתניהו – סכין בגב הפלסטינים

נתניהו נועד עם נשיא סודאן באוגנדה – ודן עמו בנורמליזציה

נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

דובר חמאס, חאזם קאסם, מסר מטעם הארגון כי "פגישות כאלה מעודדות את ישראל בהמשך פשעיה ותוקפנותה נגד הפלסטינים, מעודדות אותה להפר את כבוד המקומות הקדושים לאסלאם ומעודדות את ישראל ואת הממשל האמריקני להמשיך ולפגוע בזכויות הפלסטינים". עוד ציין כי צעדי הנורמליזציה לא משרתות אף אחד, אלא את ישראל וכי צעדים אלה הם נגד האינטרסים וביטחונם של העמים הערביים.

הג'יהאד האסלאמי מסר בתגובה: "הארגון מגנה בחריפות את הפגישה, והיא לא משקפת בשום פנים ואופן את תמיכתו של העם הסודאני בסוגיה ובהתנגדות הפלסטינית".

אבו מאזן ואיסמאעיל הנייה
אבו מאזן ואיסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, כאמור, נתניהו נועד עם שליט סודאן הזמני באנטבה שבאוגנדה. זאת, בהזמנת נשיא אוגנדה יוורו מוסווני, שנפגש עם רה"מ קודם לכן. במהלך המפגש בין נתניהו לנשיא סודאן, הוסכם על שיתוף פעולה בין המדינות שיוביל, לפי הודעת ראש הממשלה, לנורמליזציה ביחסים. "נתניהו מאמין שסודאן נעה בכיוון חדש וחיובי, ורה"מ הביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני", נכתב בהודעה מטעם לשכת נתניהו. כמו כן הוסיפו כי נשיא סודאן מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם.

על פי בכיר ישראלי, הפגישה בין נתניהו לאל-בורהאן נמשכה שעתיים. אחד הנושאים שדנו בהם הוא האפשרות שמטוסים ישראליים יקבלו אישור מעבר במרחב האווירי של סודאן, כדי לקצר את הטיסות מישראל לאמריקה הלטינית.

נושא נוסף שבו דנו שני המנהיגים הוא גירוש מבקשי המקלט הסודאנים מישראל. עוד הוסיף הבכיר כי אחת הבקשות של סודאן מישראל הייתה לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודאן מרשימת הטרור של הממשל האמריקני. נתניהו העלה את הנושא בפני שר החוץ האמריקני במהלך פגישתם בשבוע שעבר, ואתמול פומפאו התקשר למנהיג סודאן והזמין אותו לוושינגטון בשבוע הבא.

סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני
סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני | צילום: רויטרס

כאמור, ראש הממשלה נתניהו המריא הבוקר לאנטבה שבאוגנדה, שם נפגש עם נשיא המדינה מוסווני ובהמשך יפגש גם עם ראש הממשלה, רוהאקנה רוגונדה. ראש המוסד יוסי כהן הצטרף באופן חריג לטיסה.

לפני העלייה למטוס אמר נתניהו כי "ישראל חוזרת לאפריקה בגדול, אפריקה כבר חזרה לישראל. אלה קשרים שחשובים מאוד בתחום המדיני, הכלכלי והביטחוני. אני מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות מאוד למדינת ישראל".