כחול לבן לא תשתתף בהצבעה על החוק לפסילת נאשם מלהרכיב ממשלה

בניסיון למנוע משבר קואליציוני נוסף, החליטה מפלגתו של גנץ להיעדר מההצבעה על "חוק נתניהו" • הנשיא ריבלין: "בחירות עכשיו - נקודת שפל מבהילה, מכה קשה ובלתי נסלחת"

זמן צפייה: 06:02

כחול לבן הודיעה היום (שלישי) שלא תשתתף מחר בהצבעה על הצעת החוק של יש עתיד לפסילת נאשם בפלילים מלהרכיב ממשלה, ברקע איומי הליכוד בהליכה לבחירות אם יעשו כן. "עמדתנו העקרונית בנושא לא השתנתה ולא תשתנה, אך בעת הזו, מדובר אך ורק בניסיון לערער את יציבותה של המערכת הפוליטית כולה", נמסר מכחול לבן.

"בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה, אנו בוחרים לעשות הכל כדי למנוע בחירות שיביאו אסון כלכלי על המשק ויקרעו לגזרים את החברה הישראלית. כחול לבן מפצירה בכל סיעות הבית, ובראשן הליכוד, להתעשת ולפעול יחד לטובת אזרחי המדינה, שלא רוצים ולא צריכים עוד טלטלה פוליטית על חשבונים" לשון ההודעה. "הגיעה העת לאשר תקציב ארוך טווח, שייתן לציבור ודאות כלכלית שהוא עבורו כאוויר לנשימה. כל מי שינהג אחרת, ההיסטוריה תשפוט אותו כמי שפעל למען עצמו ונגד הציבור הישראלי".

בנימין נתניהו ובני גנץ בטקס השבעת הממשלה
נתניהו וגנץ | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

מחאת הדגלים השחורים מסרה בתגובה להחלטת כחול לבן: "ההחלטה של כחול לבן להיעדר מההצבעה מחר היא המשך ישיר להמלצה שלהם על בנימין נתניהו לתפקיד ראש ממשלת ישראל. זוהי אינה רק הפרת בחירות, אלא הפרת אמונים לדמוקרטיה הישראלית. בזמן שמחוץ לבית ראש הממשלה תלויים שלטי הסתה גנץ נותן לנאשם נתניהו עוד חבל הצלה ממשפטו. מאחלים לו החלמה מהירה ולאחר מכן שיחזור לעבוד למען האזרחים ולא למען הנאשם".

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס בתום פגישה עם שר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ) לאפשרות של פיזור הכנסת והליכה לבחירות נוספות. "לא אכביר באזהרות שידועות לך היטב, רק אומר לך, כאזרח בין אזרחים - זו אינה אפשרות", אמר ריבלין. "לא ייתכן שנמשיך ונעסוק באפשרות הזו, כאילו היתה תרחיש הגיוני, בעוד שאנו סופרים את מתינו. אם לשם תקחו אותנו, אתם, הדרג הנבחר, מכל מפלגה שהיא, אם תובילו אותנו אל נקודת השפל המבהילה הזו, תכו את המדינה במכה קשה, מכאיבה ובלתי נסלחת. השמרו לכם מפניה, השמרו היטב".

נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: מארק ניימן לע''מ

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למחלוקת על התקציב בבסיס חיל האוויר בחצור. "אני לא עוסק באולטימטומים. אני חושב שצריך להעביר תקציב מיד, גם לצרכים של הביטחון וגם לצרכים של המדינה", אמר נתניהו. "אנחנו צריכים לפתוח את שנת הלימודים, כל הלימוד המשלים, כל המתנ"סים, כל תוכנית הילה, צהרונים, כל הדברים שהמשפחות מצפות להם - אנחנו לא יכולים להעביר את זה אם נחכה לתקציב דו-שנתי בעוד כמה חודשים. אנחנו צריכים את זה עכשיו. לעומת זאת, אם מעבירים תקציב עכשיו לכמה חודשים פתרנו את הבעיה הזאת והולכים אחר כך לתקציב של 2021 בלב שקט וגם בנפש חפצה".

שר האוצר ישראל כ"ץ התראיין אמש בחדשות 13, והתייחס לקרע בקואליציה סביב סוגיית התקציב. כ"ץ תקף את שר הביטחון בני גנץ והתייחס לדיווחים לפיהם בכוונתו להעלות את החוק לפסילת נתניהו מהתמודדות בבחירות במידה שלא ימצא פיתרון: "אם הוא ניסה לקשור בין הדברים, זה ניסיון אומלל ושאיננו במקומו. אי אפשר לאיים על ראש ממשלה ולמנוע ממנו להתמודד".

עוד ציין שר האוצר כי "אם רוצים לגלות אחריות, צריך להפריד בין הוויכוח הפוליטי לבין הנושא של התקציב שנתפס כבן ערובה".

הנשיא ראובן ריבלין ושר התקשורת יועז הנדל | צילום: מארק ניימן לע''מ

כאמור, אתמול דרש שר הביטחון בני גנץ מנתניהו לאשר את החוק לדחיית התקציב בשלוש קריאות תוך 24 שעות, כדי "להסיר את איום הבחירות בלי טריקים ובלי שטיקים". לטענת יו"ר כחול לבן, "העברת דחיית התקציב בקריאה טרומית בלבד היא סיפור מעשייה שלא יקויים".

נתניהו השיב לגנץ בפתח ישיבת סיעת הליכוד ואמר כי "אנחנו לא צריכים 24 שעות, אנחנו לא צריכים אפילו 24 דקות. יש לנו תקציב מוכן ומותאם לקורונה, בדיוק למה שצריכים היום אזרחי ישראל. זה מזרים כסף גם לכיסים של האזרחים, גם לעסקים, זה מוכן וזה מה שצריך להעביר ואפשר לעשות את זה מייד".

"אני קורא לנתניהו להעביר החלטת ממשלה עוד הערב ולתת תוקף אמיתי להבטחתו מאמש – לדון ולאשר את תקציב המדינה בתוך 100 ימים מהיום", המשיך גנץ. "בתוך 24 שעות ההצעה יכולה להיות מאושרת גם בקריאה שנייה ושלישית. זה אפשרי, זה חוקתי, זה נכון, זה מוסרי".

"אזרחי ישראל שבעים מתרגילים פוליטיים שהם ורק הם משלמים עליהם את המחיר. הסכמים שלא שווים את הנייר שעליהם נכתבו אינם הסכמים, ולא מבטיחים לציבור אחדות כדי לפרק את החברה הישראלית ולהשניא אדם על חברו - בחירות בעת הזו, כשיש הסכם שמאפשר אחרת, הן הפקרות ויריקה בפרצופם של מיליון חסרי עבודה".

שר הביטחון בני גנץ בסיור בהקמת מפקדת הקורונה בפיקוד העורף | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

לדברי ראש הממשלה החליפי, "כחול לבן לא שינתה דבר בעמדותיה מאז חתמה על הסכם קואליציוני גם כשזה לא היה נוח. אדוני ראש הממשלה, לא מאוחר לתקן. בוא ונאמר יחד: אין בחירות, יש יציבות, יש תקציב, יש התמודדות עם הקורונה. מי שרוצה את טובת המדינה - יקדם תקציב עד סוף 2021. מי שרוצה את טובתו - ינהג אחרת".