נמשך הקיפאון הפוליטי: "בליכוד מתעניינים רק בכיסאות"

שבוע לפני פקיעת המנדט שקיבל נתניהו, נמשכת הטלת האשמה במערכת הפוליטית בנוגע לכישלון המו"מ. כץ: "ליברמן פועל מנקמה אישית". יו"ר ישראל ביתנו: "כשירצו לדבר על מהות – שיפנו אלינו"

זמן צפייה: 00:42

הפלונטר הפוליטי: גם היום (רביעי), שבוע לפני פקיעת המנדט להרכבת הממשלה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מהנשיא ראובן ריבלין, נמשך הקיפאון הפוליטי. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, האשים את נתניהו והליכוד בחוסר ההתקדמות, מספר שתיים בכחול לבן יאיר לפיד הצטרף להאשמות, בעוד שר החוץ ישראל כץ ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' האשימו את ליברמן במצב הפוליטי.

יו"ר ישראל ביתנו כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "לפני חמישה ימים פנה ראש צוות המו"מ של המפלגה לליכוד על מנת לפתוח במשא ומתן על קווי היסוד להקמת ממשלת אחדות - עד לרגע זה לא התקבלה שום תגובה. המסקנה מכך היא שאת הליכוד לא מעניינת הקמת ממשלת אחדות, אלא אך ורק כיסא ראש הממשלה וכיסאות השרים". לדבריו, "למו"מ על כיסאות שיחפשו פרטנרים אחרים. כשהם ירצו לדבר על מהות, אנחנו זמינים בכל רגע נתון".

עוד כתבות בנושא >>

מתווה ליברמן: נתניהו יוותר על הבלוק, גנץ יקבל את הצעת הנשיא

מרכז הליכוד אישר: נתניהו יהיה המועמד היחיד לראשות הממשלה

בצל הפלונטר הפוליטי: מאחורי הקלעים של השבעת הכנסת ה-22

גם ח"כ יאיר לפיד האשים את נתניהו וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "אדם אחד עוצר הכל". לפי לפיד, "את הממשלה הבאה אפשר להקים ביומיים. היא תהיה מבוססת על 79 ח"כים (כחול לבן, הליכוד, ישראל ביתנו, העבודה)". לדבריו, "נתניהו היה פעם ראש ממשלה טוב. הוא כבר לא. הוא הפך לנטל - במצבו הנוכחי הוא האדם האחרון שאפשר לסמוך עליו שיוביל אותנו".

מנגד, שר החוץ ישראל כץ האשים את ליברמן במצב הפוליטי, כשצייץ בטוויטר: "ליברמן ביצע התנקשות פוליטית בנתניהו ובליכוד מתוך נקמנות אישית ורצון לרסק את המפלגה. כעת נותר לראות האם בגלל נקמנות אישית, הוא יחצה קו אדום נוסף וימנע בהצבעה בכנסת, ובכך יאפשר הקמת ממשלת מיעוט של כחול לבן, שתישען על 57 ח"כים, כולל תמיכה פרלמנטרית מבחוץ של איימן עודה ובל"ד".

חבר הכנסת נפתלי בנט (הימין החדש) האשים גם הוא את ליברמן. לדבריו, "התרגיל האפל של הקמת ממשלת מיעוט הנשענת על קולות הרשימה המשותפת האנטי-ציונית ועל הימנעות סיעת ליברמן הוא רעיון בלתי מוסרי שיטיל אות קלון על מבצעיו. הדרך האחראית והממלכתית היא להקים ממשלת אחדות לאומית בראשות נתניהו וגנץ".

שר התחבורה בצלאל סמטוריץ' הגיב בעמוד הפייסבוק שלו לדברי עמיתיו, והסביר כי הוא "לא מבין" את חבריו "שמנסים להוציא מליברמן בכוח התחייבות שלא להיות גשר לממשלת מיעוט של השמאל והערבים". חבר הבית היהודי טען כי "ממשלה כזו לא תחזיק מעמד יותר מידי זמן ולאחריה הימין ינצח בבחירות בענק. תוך כמה חודשים תהיה בישראל ממשלת ימין שתשקף את הרוב הימני שיש בחברה הישראלית".

חילופי האשמות מגיעים שבוע לאחר שישראל ביתנו פרסמה את המתווה שלה להקמת ממשלת אחדות. במסגרת המתווה, יוקם צוות משותף לישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן שיגבש את קווי היסוד של ממשלת האחדות, מתווה הרוטציה של הנשיא ריבלין יאומץ, ונתניהו יצטרך לוותר על הבלוק עם ימינה, יהדות התורה וש"ס.

ליברמן הדגיש כי לא יצטרף לממשלה צרה מימין או משמאל, וסיכם: "על מנת לממש את המתווה הנ"ל, נתניהו חייב להיפרד מגוש החרדים-משיחיים שהקים וגנץ חייב לקבל את מתווה הנשיא. אני שב ומדגיש לאחר אישור קווי היסוד, הקמת הממשלה ואישור תקציב המדינה לשנת 2020, כל מפלגה שתרצה לקחת חלק בממשלת האחדות על פי העקרונות שנקבעו מראש, תוכל לעשות כן".