מנהיג הרפורמים בארה"ב לחדשות 13: "האמירה של טראמפ אנטישמית"

לאחר ההתבטאות של הנשיא האמריקני כי יהודים שתומכים במפלגה הדמוקרטית "לוקים בחוסר ידע או נאמנות", ריק ג'ייקבוס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית, תקף: "אמירה שערורייתית - דורשים התנצלות"

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה | צילום: חדשות 13

ריק ג'ייקובס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה, התייחס היום (רביעי) בריאיון לחדשות 13 לאמירה של הנשיא דונלד טראמפ כי יהודים אשר מצביעים למפלגה הדמוקרטית הם "לוקים בחוסר ידע או נאמנות", ותקף אותו: "אמירה שערורייתית, שהשתמשו בה אנטישמים נגד יהודים במרוצת השנים, שלפיה איננו נאמנים במובן מסוים. האמירה אינה מתקבלת על הדעת ועוברת את הגבול, כפי שקורה לעיתים קרובות עם נשיאנו".

"אנחנו דורשים התנצלות ושלא יהפוך את ישראל לסוגיה מפלגת", המשיך ג'ייקובס. "מדובר בהרבה יותר מבחירה בו מחדש או בראש הממשלה, מדובר בקשר העמוק, שהיה ועודנו מהותי ובסיסי ביותר. טראמפ חייב להניח לדמוניזציה הזאת של אלה החולקים עליו. אפשר לחלוק על דעת הנשיא ועל דעת ראש הממשלה, ועדיין להיות אזרחים נאמנים ומסורים לארצנו, ואנחנו אכן אזרחים כאלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

יהודים בארה"ב נגד טראמפ: "אמירותיו לא ראויות ומסוכנות"

טראמפ: "יהודים שמצביעים לדמוקרטים לוקים בחוסר ידע או נאמנות"

סבתה של חברת הקונגרס: "שאלוהים יהרוס את טראמפ"

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה
הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה | צילום: חדשות 13

ג'ייקובס התייחס לסערה סביב איסור ביקור חברות הקונגרס הדמוקרטיות, אילהאן עומאר ורשידה טליב, בישראל. "זאת הייתה טעות שיהיו לה, למרבה הצער, השלכות שלילות במשך שנים רבות. איננו שותף לרוב דעותיהן של שתי חברות הקונגרס, אך הן חברות קונגרס והן רשאיות לנסוע, לראות ולהתראיין. יהיו לכך השפעות שליליות לטווח הרחוק. הדבר אף מחזק את ה-BDS".

"אני נלחם ב-BDS מדי יום בקמפוסים של קולג'ים, עם ארגונים נוצריים שנמצאים במיינסטרים, ומה שראש הממשלה עשה הוא העלה אותם לכותרות. הוא העניק להם תשומת לב רבה יותר ואמינות רבה יותר. וזה בדיוק ההפך ממה שצריך היה לעשות", הוסיף.

כמו כן, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס להתבטאות של טראמפ ואמר לחדשות 13 כי "אני מציע שאף אחד מאיתנו לא ייכנס לוויכוח פנים אמריקני. מצד אחד יש נשיא ידידותי, מצד שני המפלגה הדמוקרטית תמיד עמדה לצדנו. זה לא ויכוח שלנו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190821-1727' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בריאיון לחדשות 13 ' kid='1_5ohcry9d' duration='19'']

כאמור, אמש התייחס הנשיא האמריקני לסערת חברות הקונגרס האמריקניות, ותקף את יהודי ארצות הברית שביקרו את החלטת ישראל לאסור את כניסתן. "יהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית לוקים בחוסר ידע או נאמנות", אמר טראמפ. "ראיתי את טליב בקמפיין. אישה אלימה, רעה, חסרת מעצורים, שונאת את ישראל והעם היהודי ופתאום היא בוכה. לא מאמין לה. לא קונה את זה".

"מקסיקו תשלם על החומה". העימות השני בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ
"מקסיקו תשלם על החומה". העימות השני בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בתגובה, יו"ר הוועדת היהודי אמריקני (AJC) דייוויד האריס הוציא הצהרה רשמית מטעם הוועד נגד אמירותיו של נשיא ארה"ב לפיהן "יהודים שמצביעים לדמוקרטים לוקים בחוסר ידע או נאמנות", וציין כי דבריו "לא ראויים, לא מקובלים ואף ממש מסוכנים". גם יו"ר הליגה נגד השמצה תקף את אמירותיו של טראמפ ואמר כי "הגיע הזמן להפסיק להשתמש ביהודים למטרות פוליטיות".

"הוועד היהודי האמריקני מזועזע מהביקורת שהביע טראמפ נגד יהודים שתומכים או מצביעים למועמדים דמוקרטים", כך לשון ההודעה. האריס הוסיף ש"ליהודים אמריקנים, כמו כלל האמריקנים, יש מגוון רחב של דעות פוליטיות והעדפות. ההנחה של חוסר נאמנות או ידע על בסיס העדפת מפלגה - לא ראויה".

גם ג'ונתן גרינבלט, יו"ר הליגה נגד השמצה - הארגון היהודי המוביל במאבק באנטישמיות בארה"ב, הגיב לדבריו של טראמפ וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "האשמות על חוסר נאמנות של יהודים שימשו אנשים במשך זמן רב כדי לתקוף יהודים. הגיע הזמן להפסיק להשתמש ביהודים למטרות פוליטיות".

מוקדם יותר השבוע, חברות הקונגרס עומאר וטליב, שבקשת כניסתן לישראל סורבה בשבוע שעבר, תקפו את מדיניות ישראל בשטחים ואת רה"מ נתניהו. במסיבת עיתונאים יוצאת דופן ששודרה בשידור ישיר ב-CNN וברשת "פוקס ניוז", סיפרה טליב בדמעות על חוויותיה הקשות כשביקרה בשטחים הפלסטיניים כצעירה: "אני זוכרת שרעדתי מפחד כשמחסומים צצו בכפר. כל מה שאני יכולה לעשות בשביל סבתי שגרה בשטח פלסטיני כבוש, הוא להביע את קולה".