טראמפ: אחשוף את תוכנית השלום לפני הגעת נתניהו וגנץ

נשיא ארה"ב סיפר כי בכוונתו להציג את "עסקת המאה" לפני ביקור רה"מ ויו"ר כחול לבן בוושינגטון בשבוע הבא. לדבריו, הפלסטינים עלולים להגיב לתוכנית באופן שלילי, אך היא טובה להם

זמן צפייה: 03:49

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שישי) כי הוא מתכוון לחשוף את תוכנית השלום לפני הגעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בשבוע הבא לוושינגטון. את הדברים אמר לפני עלייתו למטוס בדרכו לכנס פוליטי במיאמי.

הנשיא האמריקני הוסיף כי הפלסטינים עלולים להגיב בשליליות לפרסום "עסקת המאה", אך היא טובה להם. לדבריו, יש תמריצים רבים שיעזרו להם לתמוך ביוזמה, והוסיף כי "זו תוכנית נהדרת". עוד הוסיף: "שניהם (גנץ ונתניהו) מעוניינים בהסכם ושניהם מעוניינים בשלום. דיברנו עם המנהיגים הפלסטיניים, אני בטוח שהם יגיבו בצורה שלילית בהתחלה אבל ההסכם דווקא מאוד חיובי בעבורם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מטרת "תוכנית המאה": הכנת הקרקע לסיפוח כל ההתנחלויות • פרשנות

גורם בבית הלבן: "'תוכנית המאה' – הכי פרו-ישראלית אי פעם"

בכיר ישראלי לחדשות 13: "נעמה יששכר תחזור מהר מאוד לישראל"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

אמש אמר גורם בבית הלבן לחדשות 13 כי תוכנית המאה היא "בעלת המתווה הכי פרו ישראלי שפורסם". בממשל האמריקני התלבטו אם לדחות את פרסום התוכנית עד הקמת הממשלה בישראל, אך בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך הוחלט לבסוף שלא לחכות עד מארס.

דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, התייחס לדיווחים על פירסומה הקרוב של התוכנית והבהיר כי הרשות דוחה את העסקה. עוד טען אבו רודיינה כי ההנהגה הפלסטינית תכריז על סדרה של צעדים שישמרו על החוקים הלגיטימיים של הפלסטינים והטיל על ישראל את האחריות על כך. בנוסף, אבו רודיינה הזהיר את ישראל ואת הממשל האמריקני לבל יחצו את הקווים האדומים.

בשנה שעברה פורסמו עיקרי התוכנית, הכוללים הקצאה של 85%-95% משטחי הגדה המערבית לקראת מדינה פלסטינית עתידית. יתרת שטחי הגדה יסופחו לישראל – אך היא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה ביהודה ושומרון. בירתה של המדינה הפלסטינית תתפרס על כמה שכונות במזרח ירושלים. גושי ההתנחלויות לא יפורקו, אך כ-8,000 מתנחלים החיים במאחזים הבלתי חוקיים יפונו. עם זאת, מאז הפרסום בשנה שעברה נעשו תיקונים לתוכנית, וכעת היא מיטיבה עוד יותר עם הצד הישראלי.

אתמול מסרו בכירים בבית הלבן לחדשות 13 כי ממשל טראמפ מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום האמריקנית. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין".