תמה פגישת צוותי הליכוד וכחול לבן: "הפערים נותרו משמעותיים"

לאחר שהסתיימו הדיונים בין צוותי המשא ומתן, נמסר מכחול לבן כי תיתכן פגישה נוספת בהמשך השבוע. זאת, לאחר שמוקדם יותר נועדו נציגי שתי המפלגות בתיווך יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

זמן צפייה: 02:06

בדרך לבחירות 2020: צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו היום (ראשון) בכנסת בניסיון נוסף להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות שלישיות. זאת, לאחר הפגישה ביניהם בתיווך יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

בתום פגישת הצוותים, נמסר מכחול לבן כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה אך הפערים בין שני הצדדים נותרו משמעותיים. תיתכן פגישה נוספת בהמשך השבוע".

מהליכוד נמסר לאחר הפגישה: "הליכוד הסכים לוויתורים מפליגים, אבל יאיר לפיד עדיין עושה כל מאמץ כדי לסכל ממשלת אחדות. אם לפיד יפסיק לחבל במאמצים לאחדות עדיין יש אפשרות אמיתית למנוע בחירות ולהקים ממשלת אחדות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הדילמה של גנץ: האם להיות ר"מ ולהסתכן בפירוק מפלגתו? • פרשנות

במטרה לקבל שוב את המנדט: בליכוד ביקשו מישראל ביתנו 8 חתימות

גדעון סער: "קיבלתי אלפי תגובות חיוביות ותמיכה מחברי הליכוד"

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, נועד אדלשטיין בנפרד עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ולאחר מכן נפגש עם ראשי יהדות התורה - סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

בתוך כך, התייחס הערב ח"כ גדעון סער לקריאותיו לקיום פריימריז בליכוד. "טובת המחנה הלאומי היא שהליכוד יחליף ראש", אמר בפורום סגנים ומ"מ ראשי רשויות מקומיות בישראל שהתקיים באילת. "אני עשיתי את מה שעשיתי ושלם עם עצמי ב-101% ואני מקווה שכל מי שיש לו השפעה למנוע את האסון של בחירות שלישיות יעשה את זה. כל ממשלת אחדות עדיפה על בחירות שלישיות. עם הצהרות נאמנות לא מקימים ממשלה".

בד בבד, התייחס ליברמן לפלונטר הפוליטי, תקף את נתניהו וגנץ וטען כי שניהם מנסים לשכנע את החרדים לחבור אליהם במקום לנסות להגיע להסכמות ביניהם. "כששואלים פעם אחרי פעם מה אני רוצה, התשובה שלי תמיד הייתה ברורה ושקופה: ממשלת אחדות המתבססת על שלוש המפלגות - כחול לבן, הליכוד וישראל ביתנו. רק בממשלה כזאת אפשר להעביר מהלכים אמיתיים ולנטרל את השפעתן של המפלגות החרדיות", כתב ליברמן.

אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו בכנס בנושא צבא-חברה, ביטחון ודמוקרטיה
אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו בכנס בנושא צבא-חברה, ביטחון ודמוקרטיה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אמר שר התיירות יריב לוין בפתח ישיבת הממשלה כי "אנחנו נגיע היום לישיבת המשא ומתן בהתאם להזמנת אדלשטיין, אנחנו מצפים סוף סוף לשינוי. הגיע הזמן שכחול לבן תפסיק עם הפסילות וההתנהגות הלא מקובלת. לא יכול להיות שמישהו יתנהג ביהירות והתנשאות מתמשכת, כפי שאנחנו רואים מכחול לבן לכל אורך מה שאמור היה להיות משא ומתן. האחריות מוטלת במלואה על גנץ, שיפסיק לעבוד אצל יאיר לפיד ולפחד ממנו וסוף כל סוף יבוא לנהל משא ומתן אמיתי ורציני".

אמש נודע כי בליכוד החלו לאסוף חתימות מגוש הימין, זאת על מנת להביא לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל מנדט בן שבועיים להרכבת הממשלה. המפלגה פנתה לליברמן בבקשה לקבל שמונה חתימות, כך שאם ישראל ביתנו אכן תחתום - יהיו יותר מ-61 חתימות לנתניהו והוא יוכל, לכאורה, לקבל את המנדט.

בתוך כך, מוקדם יותר התייחס גדעון סער בתוכנית "המטה המרכזי" לסיכויו להרכיב ממשלה, ולקריאתו לערוך פריימריז בליכוד, ואמר כי "ראש הממשלה קרא לפני חודשיים לפריימריז בזק, אחרי יממה הוא נסוג בו. למה זה לא לגיטימי כשאני מציע את זה כעת? יש בחירות שלישיות, המערכת הפוליטית מנותקת וחושבת שתפקיד האזרחים לשרת אותה במקום להיפך".

גדעון סער
גדעון סער | צילום: חדשות 13

ביום שישי התייחס גנץ לפלונטר הפוליטי, וכתב: "נתניהו הפך לנטל על חברי הליכוד, שבינם לבין עצמם ובשיחות שלי איתם, מבינים שהדבר הנכון יהיה לאפשר להרכיב ממשלת אחדות בלעדיו. בעוד 13 ימים, אם נתניהו לא יתעשת ויבין שהפסיד בבחירות ושראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו, מדינת ישראל עלולה לצערי להתדרדר למערכת בחירות נוספת", הוסיף. "אני עושה הכול כדי למנוע זאת. הנחיתי את צוותי המו"מ של כחול לבן להיפגש עם יו"ר הכנסת וצוותי הליכוד, כדי להפוך כל אבן בניסיון למצוא את הנתיב שיוביל לאחדות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "בני גנץ, די לתירוצים. אתה בעצמך הודית שהסיבה האחת והיחידה שאין אחדות היא לא נתניהו, אלא: יאיר לפיד שרוצה רוטציה לעצמו".

כזכור, ביום רביעי פורסם בחדשות 13 מתווה בכירי הליכוד שלצד דיבורים הולכים ומתרבים על הליכה לבחירות שלישיות - הופך רציני יותר בימים האחרונים. על פי ההצעה, שאותה מובילים השרים יריב לוין וזאב אלקין, נתניהו יכהן פרק זמן מקוצר מאוד - שלושה או ארבעה חודשים בלבד, ולאחר מכן לא יישאר בממשלה ויהפוך לחבר כנסת בלבד - ללא נבצרות, חברות בקבינט או תואר של ממלא מקום ראש הממשלה.