אשכנזי ויעלון סבורים: צריך לוותר על הרוטציה בכחול לבן

אי שקט מאפיין את מסדרונות כחול לבן לאחר ההחלטה על פיזור הכנסת. אשכנזי ביטא בפורומים סגורים את מורת רוחו ממקומו ברשימה, לפיד היסס לפני שאמר כי גנץ יעמוד בראש והחיפוש אחר אישה נמשך

זמן צפייה: 00:57

בחירות חוזרות: צמרת כחול לבן נמצאת על פרשת דרכים, וכעת צריכה להחליט מי מריץ אותם ואם תישמר הרוטציה. אי השקט מאפיין את ההתנהלות במפלגה מאז פיזור הכנסת: יאיר לפיד היסס מעט לפני שהצהיר שגנץ הוא במקום הראשון ברשימה. אשכנזי וגם יעלון סבורים שצריך לוותר על הרוטציה, אך גנץ בעניין הזה יותר ג'נטלמן. אשכנזי נשמע בכל מיני פורומים אומר שהוא לא כל כך מרוצה מהמקום הרביעי בו שובץ, אבל יודע שיהיה לו קשה לטפס למעלה. במקביל, במפלגה מחפשים מישהי שתשב על משבצת האישה הבכירה, ובוחנים מגעים עם אורלי לוי – שעשויה להביא מנדט או שניים.

מוקדם יותר היום אמר משה יעלון לחדשות 13 כי "כולנו מדברים" על הצטרפות אפשרית של הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט למפלגת כחול לבן, אך סירב להיכנס לפרטים. כשנשאל על ביטול הרוטציה בין יו"ר כחול לבן בני גנץ ליו"ר סיעת יש עתיד במפלגה יאיר לפיד, ענה כי כחול לבן תלך לבחירות "במתכונת שבה הלכה בבחירות הראשונות של 2019", אך סייג בכך ש"יש אנשים מחוץ למגרש, ואנחנו נדבר איתם על איחודים".

על ביטול הרוטציה בין גנץ ללפיד, אמר: "אנחנו נמצאים בסחרור מטורף. הכל משועבד לאינטרסים של בנימין נתניהו להימלט מספסל הנאשמים. על מה הלכנו לבחירות. בנימין נתניהו היה צריך לחזור לנשיא ולהגיד לו להטיל את הרכבת הממשלה על מישהו אחר".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "ליברמן הוא 'המפיל הלאומי' של ממשלות הימין"

סקר: ליברמן מתחזק ל-9 מנדטים, איחוד של הליכוד וכולנו – 36

ליברמן: "האיש מקיסריה מאשים את האיש מנוקדים שהוא שמאלני"

ישיבת סיעה כחול לבן
ישיבת סיעה כחול לבן | צילום: חדשות 13

הערב כינס ראש הממשלה נתניהו מסיבת עיתונאים בירושלים. "היום היינו אמורים להציג לאזרחי ישראל ממשלת ימין חזקה ויציבה. שניים וחצי מיליון אזרחים בחרו בי להנהיג את המדינה. אני רוצה להודות לכם שהצבעתם למפלגות שהתחייבו להקים ממשלה בראשותי, ואכן הליכוד הצליח להשיג הסכמים קואליציוניים עם 60 מתוך 65 המנדטים", תקף נתניהו את יריבו החדש. "רק מפלגה אחת, רק אדם אחד, ליברמן סרב לקיים את הבטחתו לבוחר ושוב הפיל ממשלת ימין – בפעם השנייה בתוך שמונה חודשים. הוא קיבל כל מה שהוא רצה, פנסיות, הוסטלים, תקנים, ועדות, תפקידים. והוא קיבל גם את חוק הגיוס".

"ליברמן הוא מפיל סדרתי של ממשלות ימין. ברור שאם לשותפים שלנו היו ביחד איתנו 61 מנדטים היינו מקימים בלעדיו ממשלה. זה בדיוק מה שקרה בבחירות 2015. היו לנו 61 מנדטים, גם אז ליברמן סרב להצטרף – והקמנו ממשלה בלעדיו", הוסיף. "גם אז ניסיתי להכניס אותו בכל דרך והוא לא רצה. הוא קיווה שאם יישאר בחוץ, ממשלת הימין שהקמתי תיפול מעצמה. אחרי שראה שהממשלה לא נופלת – הוא נכנס. זו הפעם השלישית שהאיש הזה פועל להפיל ממשלת ימין".

נתניהו מגיע למליאת הכנסת טרם ההצבעה על פיזורה
נתניהו מגיע למליאת הכנסת טרם ההצבעה על פיזורה | צילום: החדשות 13

אתמול בלילה בעבר החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. 74 חברי כנסת, שהושבעו רק לפני חודש וחצי, הצביעו בעד סיומה של הכנסת ה-21 ותחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-22, שייערכו ב-17 בספטמבר. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שנערכות בחירות חוזרות לאחר שחבר הכנסת שניתן לו המנדט להרכיב את הממשלה כשל במשימתו.

הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

בתום ההצבעה לפיזור הכנסת, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "לא חסכתי כול מאמץ כדי למנוע בחירות מיותרות. העם אמר את דברו, הוא קבע שאני אהיה ראש הממשלה, אבל ליברמן רצה להפיל את הממשלה - והוא גורר מדינה שלמה לבחירות, בפעם השנייה בשמונה חודשים".