בכירים בכחול לבן: האפשרות לממשלת אחדות - עדיין על השולחן

12 ימים לפיזור הכנסת, ובצמרת המפלגה שוקלים את הצעתו של ראש הממשלה - לפיה תצומצם כהונתו לחודשים בודדים בלבד. עם זאת, הגורמים עדיין חושדים במניעיו של נתניהו

זמן צפייה: 03:03

לקראת בחירות 2020: בניגוד למסרים שהעבירה כחול לבן בשבועות האחרונים בנוגע לישיבה תחת ראש הממשלה נתניהו – בכירים במפלגה אומרים בימים האחרונים כי האפשרות לממשלת אחדות עדיין על השולחן. במפלגה שוקלים את הצעת ראש הממשלה לפיה כהונתו תצטמצם לחודשים בודדים בלבד, אך אומרים שהיא כמעט טובה מכדי להיות אמיתית – וחושדים במניעיו.

בתוך כך, הפרקליטות צפויה לבקש להעמיד לדין את נתניהו בירושלים ולא בתל אביב, בהרכב של שלושה שופטים – גם אם לא יכהן כראש ממשלה בעת פתיחת המשפט. לדבר עשויה להיות השפעה משמעותית על ההליך: בשנים האחרונות, הניסיון מראה כי שופט יחיד מחמיר יותר, בעוד שהרכבים בירושלים, עשויים להקל יותר עם הנאשם.

עוד בחדשות 13:

גנץ: בליכוד מבינים שהדבר הנכון יהיה להקים ממשלה בלי נתניהו

מגעים בין העבודה והמחנה הדמוקרטי לקראת ריצה משותפת בבחירות

גיוס, מרכולים ותחבורה בשבת: ליברמן הציג את דרישותיו לממשלה

ישיבת הנהגת כחול לבן
ישיבת הנהגת כחול לבן | צילום: אלעד מלכה

מוקדם יותר היום התייחס יו"ר כחול לבן בני גנץ לפלונטר הפוליטי, 13 ימים לפני פיזור אפשרי של הכנסת, וכתב: "נתניהו הפך לנטל על חברי הליכוד, שבינם לבין עצמם ובשיחות שלי איתם, מבינים שהדבר הנכון יהיה לאפשר להרכיב ממשלת אחדות בלעדיו".

"בעוד 13 ימים, אם נתניהו לא יתעשת ויבין שהפסיד בבחירות ושראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו, מדינת ישראל עלולה לצערי להתדרדר למערכת בחירות נוספת", הוסיף גנץ. "אני עושה הכול כדי למנוע זאת. הנחיתי את צוותי המו"מ של כחול לבן להיפגש עם יו"ר הכנסת וצוותי הליכוד, כדי להפוך כל אבן בניסיון למצוא את הנתיב שיוביל לאחדות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "בני גנץ, די לתירוצים. אתה בעצמך הודית שהסיבה האחת והיחידה שאין אחדות היא לא נתניהו, אלא: יאיר לפיד שרוצה רוטציה לעצמו".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו בסיור ביטחוני בגזרה הצפונית
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו בסיור ביטחוני בגזרה הצפונית | צילום: עומר מירוןלע''מ

כאמור, ביום רביעי פורסם בחדשות 13 מתווה בכירי הליכוד שלצד דיבורים הולכים ומתרבים על הליכה לבחירות שלישיות - הופך רציני יותר ביממות האחרונות. על פי ההצעה, שאותה מובילים השרים יריב לוין וזאב אלקין, נתניהו יכהן פרק זמן מקוצר מאוד - שלושה או ארבעה חודשים בלבד, ולאחר מכן לא יישאר בממשלה ויהפוך לחבר כנסת בלבד: ללא נבצרות, חברות בקבינט או תואר של ממלא מקום ראש הממשלה.

בכחול לבן מתקשים להכריע אם מדובר בהצעה אמיתית, ומתלבטים אם לקבלה - למרות שיעלון ולפיד דחו בתוקף כל ישיבה עם נתניהו. בליכוד אומרים כי בתום חודשי הכהונה של נתניהו יחליף את מקומו נציג הליכוד למשך השנתיים שתקבל המפלגה בשלטון, וגנץ לעת עתה לא מוכן לזה - אך נראה כי לא מדובר במחלוקת שלא ניתנת לפתרון.