הרשימה המשותפת: "המלצתנו על גנץ אינה כוללת את בל"ד"

יו"ר הסיעה טיבי שיגר מסמך לנשיא המדינה, ובו הדגיש כי ההמלצה שניתנה אתמול במסגרת סבב ההתייעצויות אינה כוללת את שלושת הח"כים מטעם בל"ד. ריבלין: "מקבלים את הסתייגותם"

זמן צפייה: 01:04

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, הבהיר הבוקר (שני) כי ההמלצה להטיל על יו"ר כחול לבן בני גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה - אינה כוללת את שלושת חברי הכנסת מטעם בל"ד. במכתב ששיגר לנשיא המדינה כתב טיבי כי "שלושת חברי הכנסת של בל"ד ביקשו ממני כיו"ר הסיעה להודיע כי המלצת הרשימה המשותפת על בני גנץ אינה כוללת אותם, ועל כן ההמלצה היא בשם עשרת חברי הכנסת מטעם חד"ש, רע"ם ותע"ל - ולא 13".

לא ברור מה התוקף המשפטי של פנייה זו, אך המהלך עשוי להשפיע על שיקול הדעת של נשיא המדינה בבואו להכריע מי יקבל את המנדט. ללא חברי הכנסת מטעם בל"ד, מספר הממליצים על גנץ עומד כעת על 43, בעוד ש-40 בלבד המליצו על נתניהו. הבוקר יקיים הנשיא את סבב ההתייעצויות השני, שבתומו ככל הנראה יהיו 57 ממליצים על נתניהו - ו-54 בלבד על גנץ.

נשיא המדינה ריבלין התייחס לפרישת בל"ד מההמלצה, במהלך סבב ההתייעצויות שערך עם יהדות התורה. "יו"ר הסיעה המשותפת טיבי הודיע לבית הנשיא: 'אשר אמרנו אתמול מתייחס רק לעשרה מחברינו, כי שלושה מסתייגים'. אנחנו קיבלנו את הסתייגותם".

עוד בחדשות 13:

הבוקר: ריבלין ימשיך את סבב ההתייעצויות עם הסיעות בבית הנשיא

הרשימה המשותפת בבית הנשיא: "ממליצים על גנץ"

רה"מ הגיב להמלצת המשותפת על גנץ: "זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו"

חברי מפלגת הרשימה המשותפת אצל הנשיא ראובן ריבלין
חברי מפלגת הרשימה המשותפת אצל הנשיא ראובן ריבלין | צילום: קובי גדעון/לע''מ

כבר אתמול הביעו חברי בל"ד תרעומת על המלצת הרשימה המשותפת לנשיא. "חברי בל"ד הביעו בישיבות הרשימה המשותפת את דעתם שאין להמליץ על אף מועמד", נכתב בהודעתם. "הם אמרו שאין להמליץ על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו. גנץ מתכוון להקים ממשלת עם הליכוד וליברמן". עוד נמסר כי "המלצה על גנץ היא המלצה על ממשלת אחדות, שהיא גרועה יותר מממשלת ימין. זאת ועוד, כחול לבן התעלמה מדרישות השימה המשותפת וסירבה בתוקף לדון בהם או להתחייב על משהו באופן רשמי ופומבי. כל אחת מהסיבות האלה מספיקה כדי לא להמליץ על גנץ, ובוודאי כאשר כל הסיבות האלה קיימות".

בל"ד הדגישה ש"גנץ רוצה את קולות המשותפת כדי להקים ממשלת אחדות, אך הוא אפילו לא טרח לבקש את תמיכת המשותפת וסירב לנהל מו"מ כלשהו על דרישות החברה הערבית בארץ. נפעל כדי למנוע ממשלת נתניהו, אך בו בזמן איננו רואים בגנץ אלטרנטיבה".

חברי הרשימה המשותפת איימן עודה ואחמד טיבי אצל הנשיא ראובן ריבלין
חברי הרשימה המשותפת איימן עודה ואחמד טיבי אצל הנשיא ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

מנגד, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר את המלצת הרשימה המשותפת. "זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו", הצהיר בסרטון שהעלה לרשתות החברתיות. "הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה", אמר נתניהו. "עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו. או שתקום ממשלה לאומית רחבה. אני יודע מה התשובה וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר".