טיבי: "שמיר ובגין מנהיגים לאומיים למרות שרצחו - כמו ברגותי"

חבר הכנסת השווה את המחבל לרה"מ לשעבר: "אצלכם הם גיבורים - אנו מכנים אותם טרוריסטים נלוזים". טיבי התייחס גם לאפשרות שמפלגתו תהיה חלק מבלוק חוסם: "אם תקום ממשלת שמאל - יש על מה לדבר"

זמן צפייה: 12:48

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) השווה הערב (שני) את ראשי הממשלה לשעבר יצחק שמיר ומנחם בגין למחבל מרואן ברגותי, ואמר: "ברגותי הוא סמל ומנהיג לאומי. אתם מכנים את שמיר ובגין, שהיו באצ"ל ובלח"י, מנהיגים לאומיים - למרות שהם רצחו בעבר. זה מה שיקרה עם ברגותי בעוד עשר שנים, הוא יהיה בהנהגה הפלסטינית. האצ"ל והלח"י פוצצו שווקים ובתי מלון והתנקשו בדיפלומטים. אתם מכנים אותם גיבורי התהילה ואנחנו מכנים אותם טרוריסטים נלוזים. מה שרואים מכאן לא רואים משם". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "לפני החדשות עם אודי סגל".

זו אינה הפעם הראשונה שטיבי מדבר בשבחו של המחבל מרואן ברגותי, וגם היום הוא חזר ועמד מאחורי דבריו והדגיש: "ברגותי הוא סמל ומנהיג לאומי שנמצא בכלא. הוא עוסק במאבק לשתי מדינות לשני עמים ובדרך לשחרור נעשים מעשים אלימים, אלימות מהפכנית זה נקרא. חלק מהמעשים שגויים. לדעתי זו טעות קשה לפגוע באזרחים". בתגובה להשוואתו לאיתמר בן גביר, שתלה תמונה של הרוצח ברוך גולדשטיין בסלון ביתו: "להשוות אותי לכהניסט זה דבר חמור. אני אדם עם משנה הומנית. מעולם לא אמרתי משהו גזעני נגד יהודי. ברגותי עוסק במאבק לאומי שכולל אלימות, אני רוצה לשנות את זה לכיוון חיים משותפים, לעתיד זוהר יותר מאשר החושך הזה שאליו הכיבוש והשלטון על עם אחר לוקח אותנו".

כתבות נוספות בנושא >>

הפגישה המשולשת החלה: ריבלין צפוי להציע פתרון למשבר הרוטציה

כחלון ייפגש עם בכירים פלסטינים במטרה לסייע במשבר בגדה

ליברמן וגנץ נפגשו: "הוויכוח הוא מי יכהן כר"מ ראשון ומי שני"

אחמד טיבי, יו''ר סיעת הרשימה המשותפת
אחמד טיבי, יו''ר סיעת הרשימה המשותפת | צילום: חדשות 13

יממה לאחר שהרשימה המשותפת המליצה על מועמד ציוני לראשות הממשלה לראשונה מאז 1992, התייחס טיבי גם לשאיפות הפוליטיות של מפלגתו: "אנחנו רוצים להיות שחקנים משפיעים במגרש הפוליטי, להמלצתנו יש משמעות – אנחנו רוצים לבלום את בנימין נתניהו ולהפיל אותו. עשינו זאת בבחירות - 13 מנדטים שבלמו אותו מהקמת ממשלה ימנית צרה". לדבריו, "הפכנו ממיעוט שנרדף על ידי נתניהו – למיעוט רודף נתניהו. ההשפעה הזו יכולה להימשך. לא נשב בקואליציה, אבל אם גנץ יקים ממשלה צרה עם מרצ, העבודה והחרדים, בלי ליברמן – יש על מה לדבר, בלוק חוסם מבחוץ בסגנון שנות ה-90, עם הסכם והישגים לציבור הערבי".

אבל לא רק הרצון להפיל את נתניהו מניע את הרשימה המשותפת. טיבי פירט את רשימת הדרישות של הרשימה: "אם גנץ יהיה ראש הממשלה הבא, אני מעריך שיבוטל חוק קמיניץ, שהחמיר את הקנסות על עבירות תכנון ובנייה, ויחוקק חוק יסוד שיוויון ש-70 שנה לא היה". בנוסף, העריך טיבי שתוקם תוכנית כלכלית ושהממשלה תטפל באופן נקודתי בנושא הפשיעה בחברה הערבית. עם זאת, הצהיר טיבי כי הרשימה תתנגד לממשלת אחדות בין כחול לבן, הליכוד וליברמן.

גלעד ארדן מכריז במסע''ת על המועמדים הסופיים לתפקיד המפכ''ל
גלעד ארדן מכריז במסע''ת על המועמדים הסופיים לתפקיד המפכ''ל | צילום: חטיבת דובר המשטרה

בתגובה לדבריו של גלעד ארדן, שתקף את חברי הרשימה המשותפת בעניין הפשיעה בחברה הערבית והצהיר כי "הם התנגדו לתוכנית לחיזוק הביטחון ביישובים הערביים ועיכבו את יישומה. כל עוד המנהיגות הערבית לא מגנה אלימות השינוי לא יגיע", אמר טיבי: "מעולם לא היה גיבוב של שקרים והטעיות כמו הנאום הפוליטי הזה של ארדן. עוד לפני שהוא עלה לתפקיד השר לביטחון פנים כיניתי את מפיצי הנשק ביישובים הערביים 'בוגדים בחברה הפלסטינית'. הפשיעה והרצח הם הנושאים החשובים ביותר עבורנו, שיעלו בכל משא ומתן".

מפלגת הליכוד מסרה בתגובה לדבריו של טיבי על כך שברגותי הוא "מנהיג לאומי": "ברגותי הוא רב מחבלים וממשלה שנשענת על טיבי לא באה בחשבון. לכן צריך ממשלת אחדות".