ואם גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה? הלו"ז בדרך לבחירות שלישיות

יו"ר כחול לבן יקבל הערב את המנדט לאחר שנתניהו נכשל בהרכבת ממשלה, ולרשותו יעמדו 28 ימים לשם כך. אם ייכשל, יוכל כל ח"כ לנסות לעמוד במשימה תוך 21 יום; אז מה צפוי לנו בחודשים הקרובים?

זמן צפייה: 05:38

הערב (רביעי), יו"ר כחול לבן בני גנץ יקבל את המנדט להרכב הממשלה, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נכשל במלאכה. לגנץ תינתן תקופה של 28 ימים לשם כך, שתיגמר ב-20 בנובמבר.

אם גנץ ייכשל גם הוא בהרכבת ממשלה בתום הזמן הניתן לו, או שיודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה או שהכנסת תדחה את הצעתו לממשלה, תחל תקופה של 21 ימים שבה רשאים חברי הכנסת ברוב של 61 ח"כים לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על ח"כ אחר שהסכים לכך בכתב.

ראשי מפלגות הכנסת ה22
ראשי מפלגות הכנסת ה22 | צילום: חדשות 13

במידה ובתקופה הזו תוגש בקשה לתת את המנדט לח"כ אחר מצד חברי הכנסת, על הנשיא להטיל את התפקיד על חבר הכנסת שצוין בבקשה בתוך יומיים, ולאחר מכן לח"כ עליו הוטלה המלאכה ינתנו 14 ימים להרכבת הממשלה.

במידה ובתום 21 הימים, ב-11 לדצמבר, לא הוגשה בקשה כזו, או במידה והמועמד שנבחר הודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה בתום 14 הימים שניתנו לו, על הנשיא להודיע על כך מיידית ליו"ר הכנסת. משהודיע הנשיא, הכנסת תתפזר לפני תום כהונה והבחירות לכנסת יתקיימו ביום שלישי האחרון שלפני תום 90 ימים מיום הודעה הנשיא.

לקראת העברת המנדט

לקראת העברת המנדט ליו"ר כחול לבן בני גנץ, המפלגה הזמינה את הליכוד לפגישת מו"מ ראשונה כבר מחר. גורמים בליכוד: "נייצג את הגוש כולו".

בתוך כך, ראשי סיעות הימין נפגשים בשעה זו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה. בפתח הפגישה, יו"ר הימין החדש נפתלי בנט אמר כי "אזרחי ישראל סיימו את חופשת החגים וחזרו לעבוד, אבל נראה שרק הפוליטיקה עדיין בחופשה. אנחנו נעשה הכל כדי להקים ממשלה רחבה ולמנוע בחירות נוספות. אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיוביל לבחירות בפעם השלישית".

ראשי סיעות הימין בפגישה עם נתניהו
ראשי סיעות הימין בפגישה עם נתניהו

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לאפשרות שיוזמן לפגישה בארבע עיניים עם יו"ר כחול לבן בני גנץ כאשר יקבל את המנדט להרכבת ממשלה, וסרב להצהיר כי יסכים להגיע לפגישה שכזו.

גם יו"ר הימין החדש איילת שקד התייחסה לאפשרות שתוזמן לפגישה עם גנץ, ואמרה כי "גוש הימין חזק ויציב, ככל שיבינו את זה בכחול לבן יותר מהר כך יחסך זמן יקר לכולנו. לדבר בוודאי אפשר, משא ומתן זה אך ורק עם צוות הגוש".