"אין אופציה אחרת": כחול לבן וישראל ביתנו חתמו על הסכם עודפים

28 ימים לבחירות, חתמו שתי המפלגות על ההסכם שיאפשר להן לחבר את עודפי הקולות. מישראל ביתנו נמסר: "עניין טכני בלבד - לא נסתכן באובדן מנדטים". הליכוד בתגובה: "יצא המרצע מהשק"

זמן צפייה: 03:09

כחול לבן וישראל ביתנו חתמו היום (שלישי) על הסכם עודפים, המאפשר להן לחבר את עודפי הקולות שיקבלו בבחירות, במטרה להימנע מבזבוז קולות.

"הסכם העודפים הוא עניין טכני בלבד", נמסר מישראל ביתנו. "במערכת הבחירות הקודמת חתמנו עם הימין החדש שלא עברה את אחוז החסימה. ב-1999 חתמנו הסכם עודפים עם עמיר פרץ, והרווחנו מנדט. מבחינה טכנית עכשיו לא נותרה שום אופציה אחרת, ואנחנו לא מוכנים להסתכן באובדן מנדט שניתן לקבל בזכות הסכם העודפים". עוד נכתב כי "כל אלו שהחליטו להיכנע לטרור מרצועת עזה ומשלמים דמי פרוטקשן לחמאס, ואלו ששותקים נוכח הביזיון והפגיעה האנושה בהרתעה הישראלית, אינם רשאים לדבר בשם הימין ואינם נמנים עם המחנה הלאומי בישראל".

"התגובה של הליכוד הצחיקה אותי", כתב יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בחשבון הטוויטר שלו. "נתניהו עשה הסכם כניעה עם חמאס. אני עשיתי הסכם עודפים עם כחול לבן, נראה לי עדיף".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

שקד על "הצעת החסינות" לנתניהו: "מכפישים אותי, ניסיון חיסול"

גנץ על חקירת ההדלפות: "לא היו ולא יהיו פיצולים בכחול לבן"

סקר חדשות 13: הליכוד וכחול לבן בתיקו; ימינה – השלישית בגודלה

ליברמן וגנץ | צילום: רויטרס, דוברות משרד הבטחון

בליכוד מיהרו לתקוף את המהלך, ומסרו בתגובה: "יצא המרצע מהשק. ליברמן חתם הסכם עודפים עם לפיד וגנץ, זאת אחרי שהצהיר בגלוי שיתמוך בגנץ ולפיד לראשות הממשלה".

ראש הממשלה נתניהו התייחס אף הוא להסכם ואמר: "אני אומר את זה בצער אבל היום זה רשמי, ליברמן מעביר קולות של הימין לממשלת שמאל. הוא כבר אמר שהוא ימליץ על גנץ לראשות ממשלה, זה אומר גנץ ולפיד כי הם באים כראשי ממשלה ברוטציה, והיום הוא חתם על הסכם עודפים רשמי בינו לבין לפיד וגנץ. כלומר, מי שרוצה ממשלת שמאל בראשות לפיד וגנץ, יצביע ליברמן.  מי שרוצה אותי בראש ממשלת ימין, יצביע מח"ל. רק ליכוד גדול בראשותי ימנע ממשלת שמאל".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (הליכוד) התייחס לחתימת ההסכם, ואמר: "לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב. ליברמן מוכיח שוב שעיניו נשואות לממשלה בראשות בני גנץ ויאיר לפיד. ליברמן יעשה הכל כדי שראש הממשלה בנימין נתניהו לא ירכיב גם את הממשלה הבאה. ליברמן הסיר באופן סופי את מסיכת איש הימין שעטה על פניו במשך שנים רבות".

ליברמן, נתניהו וגנץ
ליברמן, נתניהו וגנץ | צילום: רויטרס, דוברות משרד הבטחון

אמש, הכחישה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד את הדיווח ב"הארץ" בדבר מתווכים מטעמה שהציעו לאנשי ראש הממשלה את השפעתה על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כדי להשפיע על תיקיו של נתניהו אם יסכימו לצרפה לליכוד. לטענתה מדובר "בניסיון חיסול, ניסיון להכפיש אותי", וכי אם נעשה דבר כזה הוא לא היה על דעתה.

על פי הפרסום, שרת המשפטים לשעבר העבירה מסרים לראש הממשלה כי היא "שולטת במנדלבליט" וכי היא "תדאג לו לחסינות". הדיווח, על פי הכתבה ב"הארץ", מגובה בהקלטות, אלא ששקד כאמור מכחישה כל קשר לדברים וטוענת כי לא ביקשה להעביר מסרים כאלה.

בעקבות הפרסום, חברי "המחנה הדמוקרטי" יאיר גולן ויאיא פינק פנו למנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה נגד שקד בגין חשד להצעת שוחד, שיבוש הליכי משפט והפרת אמונים. "מסרים אלה מעלים את החשש כי שרה בכירה בישראל הופכת את משרדה וסמכויותיה לכלי במשא ומתן פוליטי ואופורטוניסטי אשר כל כולו נועד כדי למלט חשוד מאימת הדין".

סתיו שפיר תקפה את שקד וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "שרת משפטים לשעבר שמסרסרת ביועץ המשפטי לממשלה תמורת כיסא. מה שאנחנו רואים פה זה שוחד פוליטי, ומהשפלים שהיו. דיל המאה הוא דיל החסינות של ביבי".

איילת שקד ובנימין נתניהו
איילת שקד ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מסקר חדשות 13 שנערך בשבוע שעבר עולה כי אם הבחירות היו נערכות אז, היה שיוון בין הליכוד בראשות בנימין נתניהו וכחול לבן בראשות בני גנץ – כל אחת הייתה מקבלת 31 מנדטים. זאת לעומת הסקר הקודם בו הליכוד הייתה מנצחת את כחול לבן בשני מנדטים. ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן הייתה מקבלת 11 מנדטים. מכאן, גוש הימין היה עומד על 56 מנדטים מול 53 במרכז שמאל, זאת ללא 11 המנדטים של ליברמן.

כמו כן, רשימת ימינה בראשות איילת שקד הייתה זוכה ל-12 מנדטים, אחריה ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן עם 11 מנדטים והרשימה המשותפת בראשות איימן עודה 9 מנדטים. המחנה הדמוקרטי בראשות ניצן הורוביץ הייתה מקבלת 8 מנדטים, יהדות התורה בראשות יעקב ליצמן עם 7 מנדטים, ש"ס בראשות אריה דרעי 6 מנדטים והעבודה-גשר בראשות עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס הייתה זוכה ל-5 מנדטים.

עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר לא הייתה עוברת את אחוז החסימה כאשר הייתה זוכה ל-2.1% מהקולות, וכך גם זהות בראשות משה פייגלין שהייתה מקבלת 1.4% מהקולות בהתאמה.