סמוטריץ' לנתניהו בישיבת הממשלה: "אתה מסוגל לעמוד מול טראמפ?"

שר התחבורה פנה לרה"מ, ופקפק ביכולתו להתנגד לנשיא ארה"ב: "השאלה האם היישובים יהפכו לאזרחיים?" • הממשלה אישרה את הקמת היישוב מבואות יריחו לאחר שהיועמ"ש הסיר את התנגדותו

זמן צפייה: 01:06

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בתום ישיבת הממשלה שנערכה הבוקר (ראשון) בבקעת הירדן, ופקפק ביכולתו להתנגד לנשיא ארצות הברית דונולד טראמפ בקשר לתוכנית השלום וסיפוח הבקעה: "האם אתה מסוגל לעמוד מול טראמפ ולהגיד לו 'לא'?".

עוד אמר סמוטריץ' לנתניהו כי "השאלה היא מה יקרה מחוץ לגבולות היישובים. האם הם יהפכו לאזרחיים? זאת שאלה מאוד עדינה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

צרפת, גרמניה ובריטניה נגד הכרזת הסיפוח: "הפרה חמורה של החוק"

שינה את דעתו? זו עמדת נתניהו אודות סיפוח הבקעה – לאורך השנים

שליח ארה"ב למזה"ת לשעבר: "נתניהו מעולם לא טען שהסיפוח הכרחי"

Smotwn
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה

בתוך כך, הממשלה אישרה את הצעת ראש הממשלה להקים את היישוב מבואות יריחו בבקעת הירדן. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התנגד תחילה להצעה, אך היום הסיר את התנגדותו. זאת לאחר שנתניהו אמר במהלך הישיבה כי הגיע אליו ביממה האחרונה מידע מהשגריר בוושינגטון שמעיד על כך שישנה סבירות גבוהה שתוכנית השלום תוצג כמה ימים אחרי הבחירות, ואולי כבר בשבוע אחרי, ולכן ישנה חשיבות לאישור הקמת ההתנחלות החדשה בבקעה.

עם זאת, יש לציין כי בהצהרת סיפוח הבקעה של רה"מ בשבוע שעבר הוא כבר ציין את אותם דברים וטען שטראמפ יציג את תכנית השלום כמה ימים אחרי הבחירות. כמו כן, השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט אמר בשבוע שעבר בערב התרמה בניו יורק שההחלטה לגבי מועד הצגת תכנית השלום תתקבל רק לאחר שיתבהר איזו קואליציה מוקמת בישראל - תהליך שיכול להמשך למעלה מחודש.

מטעמו של היועמ"ש נמסר: "במהלך ישיבת הממשלה נעשתה הפסקה לצורך התייעצות עם רה"מ וראש המל"ל לגבי יסוד הדחיפות בקבלת ההחלטה בנוגע להקמת היישוב, במסגרתו הוצגו התפתחויות מדיניות מהיממה האחרונה לצד הערכת הגורמים לפיה קיימת דחיפות בקבלת ההחלטה בעת הזו. בנסיבות אלו, ונוכח התקיימות רכיב הדחיפות המיוחדת, היועמ"ש קבע כי על אף שקיימים קשיים משפטיים ניכרים נוכח הקירבה לבחירות – ניתן לקבל את ההחלטה".

Vehicles Drive Through A Road In Jordan Valley, The Eastern Most Part Of The Israeli Occupied West Bank That Borders Jordan
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

נוסף לכך, נפתלי בנט פרסם הבוקר את מה שתכלול, לטענתו, תוכנית השלום של טראמפ ולפיה תוחל ריבונות ישראלית על היישובים היהודיים אך כל סביבתם תימסר לפלסטינים. "'איים' מבודדים בתוך אוקיינוס של פלסטין. מוקפים 360 מעלות בחמאס, תנזים, אש"ף. גהינום לכל תושב אריאל, עפרה וקריית ארבע. סוף להתיישבות", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

"נתניהו דיבר על ריבונות 'ביישובים' אך בכוונה נמנע לומר 'ריבונות על שטחי סי'. הוא הבטיח שלא מפנים ישוב. זה נכון 'רשמית', אך מעשית תוכנית זו גוזרת כלייה על ארץ ישראל. כי אף ישראלי לא יסכים לחיות במובלעת מוקפת אויב. זה בדיוק כמו היישוב נצרים בגוש קטיף – כביש דק שמוביל ליישוב מוקף חומה. נתניהו רק הציג את הסוכריה בתוכנית המאה – ריבונות בבקעת הירדן", כתב.

במהלך ישיבת הממשלה, שהתקיימה כאמור בבקעת הירדן, אמר נתניהו: "נחיל ריבונות מיד עם הקמת הממשלה בכנסת הבאה. אני גאה לכנס את ישיבת הממשלה המיוחדת הזאת דווקא בבקעת הירדן. זה לא רק השער המזרחי של ישראל, זה קיר המגן מן המזרח. במקום שתהיה לנו מדינה של כמה ק"מ רוחב, זו מדינה עם עומק אסטרטגי וגובה אסטרטגי. היום הממשלה תחליט על התנעת התהליך של יישוב מבואות יריחו בבקעה. האישור הסופי יינתן עם הקמת הממשלה הבאה. מיניתי צוות עבודה בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, שיגבש מתווה להחלת הריבונות בבקעה ובצפון ים המלח".

Israeli Soldiers Keep Guard In Jordan Valley, The Eastern Most Part Of The Israeli Occupied West Bank That Borders Jordan
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה התייחס גם לשטחים ביהודה ושומרון ואמר כי אחד מנדבכי הביטחון הלאומי החשובים לעתיד ישראל הוא "החלת הריבונות הישראלית על כל יישובינו ביהודה ושומרון. כולל השטח של הגושים וגם אלה שמחוץ לגושים, ושטחים נוספים החיוניים לביטחוננו ולהבטחת מורשתנו. הדברים הללו יעלו בתוכנית השלום. היא תגיעה מהר מאוד אחרי הבחירות".