רבנים בכירים החליטו: נתמוך בשקד כראש מפלגת ימין מאוחדת

אלי סדן, ראש מכינת עלי, ושמואל אליהו, שחתם לפני כשבועיים על המכתב נגד המהלך, יתמכו ביו"ר הימין החדש. זאת, ברקע הלחץ שמפעיל נתניהו על פרץ שלא לוותר לשקד על המקום הראשון

זמן צפייה: 03:14

שני רבנים בעלי משקל כבד בציונות הדתית החליטו לאחרונה כי הם יתמכו באיילת שקד כמועמדת לראשות מפלגת ימין מאוחדת, ולא ביו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ. אלי סדן, ראש מוסדות מכינת עלי, אחד הרבנים הכי משפיעים בימין הפוליטי, וזה שהביא את פרץ אל רשות הבית היהודי, החליט כאמור בימים האחרונים שיתמוך בשקד.

הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, הסיר את תמיכתו בפרץ, ועל פי הערכות, יצודד בשקד. הבחירה של הרב אליהו הינה משמעותית, מאחר והוא היה בכיר החותמים על מכתב הרבנים שפורסם לפני כשבועיים, שבו קבעו כי רק אדם דתי יכול לעמוד בראשות איחוד הימין. הערב, הודיעה שקד כי תעמוד בראש הימין החדש במקום נפתלי בנט.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190721-2053' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_p4xgsfb6' duration='1191'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בנט לקראת ההודעה של שקד: "המדינה חשובה מקידום אישי"

נתניהו לוחץ על הרב פרץ: אל תוותר לשקד על המקום הראשון

רפי פרץ: מציע לשקד את המקום השני - קורא לבנט ופייגלין להצטרף

אלי סדן ושמואל אליהו
אלי סדן ושמואל אליהו | צילום: ישיבת מבשר שלום

הדברים מגיעים ברקע הלחץ שמפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על פרץ שלא לוותר לשקד על המקום הראשון במפלגה - דבר שעלול לטרפד איחוד אפשרי עם הימין החדש. זאת, מאחר ונתניהו מעוניין בשתי רשימות ימין נפרדות על מנת למנוע זליגה של קולות מהגוש למפלגות אחרות.

כמו כן, התמיכה מגיעה במקביל, כאמור, למסיבת העיתונים שכינסה הערב שקד, ובה הכריזה כי תעמוד בראש מפלגת הימין החדש בבחירות הבאות, כאשר נפתלי בנט יוצב במקום השני. זאת לעומת הסבב הקודם של הבחירות, שבו הוצבה שקד במקום השני – אך השניים טענו להנהגה משותפת.

מוקדם יותר היום, אמר נתניהו כי "קיבלתי פניות מאנשים בימין שאמרו: 'אתה מוכרח להתערב במה שקורה בימין כי אחרת אנחנו נשליך לפח עוד פעם 6-5 מנדטים ונחזור שוב פעם לבחירות'. אז אני אומר: אני לא מתערב לעת עתה, ואם יהיה צורך - אתערב". כמו כן, אמר ראש הממשלה כי "אני לא רוצה ממשלת אחדות, אני רוצה ממשלת ימין של 61 חברי כנסת בראשותי". את הדברים אמר בחשבון הפייסבוק שלו.

איילת שקד נואמת בכנס לשכת עורכי הדין
איילת שקד נואמת בכנס לשכת עורכי הדין | צילום: חדשות 13

בתקופה האחרונה עלו קולות רבים הקוראים להציב את שקד בראש מפלגת ימין מאוחדת. אולם, יו"ר הבית היהודי מסרב לפנות את מקומו עבורה. זאת, ברקע התנגדות כמה רבנים מהציונות הדתית לכך שאישה שאינה שומרת מצוות תעמוד בראש המפלגה.

שקד, נתניהו, פרץ
שקד, נתניהו, פרץ | צילום: shutterstock, רויטרס

לפני כחודש, קרא פרץ לאיחוד בקרב מפלגות הימין, ואמר שהוא מוכן לתת לשקד את המקום השני. כמו כן, הציע גם לבנט ולמשה פייגלין לחבור אליו. את הדברים אמר בריאיון לאודי סגל וקרן מרציאנו בגלי צה"ל.

לפני כשבועיים חידשו יו"ר הבית היהודי, רפי פרץ ויו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ' את הסכם איחוד מפלגות הימין, כפי שנחתם לפני הבחירות הקודמות. המשמעות: שתי המפלגות ירוצו תחת רשימה אחת גם בבחירות הקרובות, שייערכו ב-17 בספטמבר.