שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים: "מתכוונת לחזור לכאן"

השרה נפרדה מתפקידה באירוע חגיגי במשרד המשפטים בי-ם: "רכבת המשילות לא תחזור לאחור". מנדלבליט: "השינויים שעשית באו לחזק המערכת" • מינוי המחליף הזמני עשוי להתעכב עד למחר

זמן צפייה: 10:13

טקס הפרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, נערך היום (שלישי) במשרד המשפטים שבירושלים. "לא סוד שאהבתי את העבודה במשרד והתכוונתי להמשיך בעבודתי בכל הכוח גם בארבע השנים הקרובות", אמרה שקד, "היו לי תוכניות מדויקות להמשך העבודה, אך לצערי הן קצת השתבשו. ובכל זאת נדמה לי שאחרי שמלאכת הנחת המסילות הושלמה – רכבות המשילות יצאו לדרך. הן לא עוצרות לרגע ולא חוזרות אחור".

השרה היוצאת המשיכה: "השינויים המבניים הנחוצים במערכת המשפט יימשכו. עד מאי 2019 הם התרחשו באמצעותי. מעתה הם ימשיכו באמצעות הבאים אחריי. אני מקווה ששר המשפטים החדש ימשיך את אותו הקו שהנהגתי במשרד. הרי גם אני לא המצאתי את הגלגל. שר המשפטים החדש שייכנס יהיה האחרון לכהן במבנה. אלא שהעיקר אינו במעבר למבנה הפיסי החדש, אלא בשינוי ה-DNA שהתבצע כאן בארבע השנים האחרונות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

שקד בכנס פעילים: "רוצה לקחת כמה ימים לחשוב על הצעד הבא"

זוהר: "סמוטריץ' לא היה צפוי להיות שר המשפטים – ולא יהיה"

גורמים במערכת אכיפת החוק: נתניהו מנוע מלהיות מ"מ שר המשפטים

איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים
צילום: חדשות 13

"מצאתי כאן עובדי ציבור ברמה הגבוהה ביותר שקיימת בשירות הציבורי ואני גאה שחלקי היה עמכם. במקום שצריך היה להתווכח התווכחנו. במקום שצריך היה להכריע הכרעתי. בכל שאר המקומות עבדנו שכם אל שכם. בהרמוניה, בתחושה טובה ובידידות. המטרה הייתה אחת – לשרת את אזרחי ישראל ששלחו אותנו לכאן, ולעשות זאת באופן התואם את המדיניות אותה ביקשו מאתנו להוציא אל הפועל".

"איני רואה את מחליפי כמי שעומד איתי בתחרות. אני רוצה לראות את מחליפי, לכשיבוא, מצליח לא פחות ממני. אני רואה אותו כשליח הבא במרוץ שליחים שאני מאמינה שאין לו סוף. העבודה המשותפת בממשלה קריטית להצלחתה. אני מאוד מאמינה בעבודת בצוות, ביצירת קואליציות רחבות, בלגדל את מי שסביבי. אני לא מאמינה בלעבוד לבד. אני חושבת שאי אפשר לנצח לבד", אמרה.

לבסוף הוסיפה: "למחליפי אני אומרת – ידי מושטת לעזרה. בעצה, בעידוד, בכל דבר שתחפוץ בו. הצלחתך היא הצלחתי והצלחת כולנו. אני מאחלת לך הצלחה מרובה. –  אתה מקבל משרד במצב טוב, יד ראשונה ממהנדסת. שמור עליו. ואני לא מסתירה שיש לי אינטרס אישי בבקשה הזו. אני בהחלט מתכוונת עוד לחזור לכאן".

איילת שקד ואביחי מנדלבליט
איילת שקד ואביחי מנדלבליט | צילום: החדשות 13

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר בפתח הטקס כי "תפקיד שר המשפטים הוא תפקיד מאוד מאתגר לכל שר, בוודאי למי שמקבל את התפקיד בפעם הראשונה, ומי שהגיע ללא רקע משפטי. אבל אין ספק שבאתגר הזה עמדת, איילת, בהצלחה רבה מאוד. באת לעבוד, ובהחלט עשית עבודה רבה".

"באת לשנות, ואכן שינית דברים. שינוי זו לא מילה גסה", הוסיף מנדלבליט. "השינויים שעשית באו לחזק את המערכת. הם נעשו מתוך לימוד, דיאלוג והקשבה. בתום כהונה בת ארבע שנים, עתירת עשייה והישגים, את מכירה מעריכה את העוצמה הבלתי רגילה של ייעוץ וחקיקה כגוף מקצועי, שהוביל רפורמות מרחיקות לכת לטובת ישראל. אין ספק ששירת את הציבור באהבה".

מנדלבליט נואם בטקס הפרידה מאיילת שקד
צילום: חדשות 13

פרקליט המדינה, שי ניצן, אמר בטקס: "במשך השנים שיתפנו פעולה עם השרה באופן מלא. התקיימו בנינו, באופן תכוף, דיונים ענייניים, מכבדים, גלויים ורציניים. לא תמיד הסכמנו. לעיתים סברנו שהחוקים שהשרה ביקשה לקדם, או צעדים אחרים שביקשה לנקוט, אינם תואמים את חוקי היסוד, והיו גם התבטאויות שסברנו כי פגעו שלא לצורך במערכת המשפט. במקרים אלה הבהרנו את עמדתנו, קיימנו עימך שיח מעמיק ובמקרים רבים הגענו להסכמות. אך גם אם לא, תמיד הערכנו את רצינותך וכנותך".

"השרה הייתה שותפה בקידום חוקים חשובים ביותר, והיא יכולה להתגאות", אמר. "אני מקווה בכל ליבי שהשר או השרה שייכנס אחרייך, ימשיך לפעול עמנו כפי שאת פעלת במשך קדנציה מלאה של ארבע שנים תמימות, בכבוד הדדי, בחכמה, בנעימות, גם אם לא תמיד בהסכמה, לטובת קידום שלטון החוק והמשפט, לטובת קידום ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולטובת שמירת הישגי מערכת המשפט הישראלית".

שי ניצן נואם בטקס הפרידה משרת המשפטים איילת שקד
צילום: חדשות 13

מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, אמרה לשרת המשפטים היוצאת: "הגעת לכאן לפני ארבע שנים בדיוק וזכית לכהן ארבע שנים מלאות. המושג 'מלאות' כשמדובר באיילת שקד, משמעו עשייה יומיומית, בלתי פוסקת, בכל תחום מתחומי פעילותו של המשרד. איילת שקד במשך ארבע שנים עסקה יום יום ושעה שעה גם באזרח הקטן".

ביום ראשון ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על העברתם של שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרים בממשלה ובקבינט. לטענתו של נתניהו, ההחלטה לפטרם נבעה מכך ששקד ובנט כבר לא מיוצגים בכנסת, והרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים בכירים. בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי מינוי המחליף הזמני של שקד עשוי להתעכב עד לשעות הלילה או המאוחרות.

בתגובה, מסרו השניים כי  "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים שבראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו, על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים, ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה".

נתניהו, שקד ובנט
נתניהו, שקד ובנט | צילום: רויטרס

מההודעה על הבחירות החוזרות, ומהיום בו ראש הממשלה הודיע על הפיטורים, שקד נמנעת מלהודיע באיזו מסגרת תרוץ בבחירות הבאות.  בכינוס של פעילי "הימין החדש" אמרה כי "אחרי ההפסד כל אחד ישב עם עצמו ועשה חשבון נפש. אני רוצה לקחת כמה ימים לחשוב להחליט מה הדבר הנכון לעשות. אין הסבר לבחירות האלו חוץ מזה שהקב"ה החליט להתערב".

איילת שקד נואמת בכנס לשכת עורכי הדין
איילת שקד נואמת בכנס לשכת עורכי הדין | צילום: חדשות 13

באותו כינוס, הודה בנט כי קמפיין הבחירות שניהלה המפלגה כשל: "קמפיין בג"צ-חמאס לא היה דבר טוב. זאת הייתה שגיאה. וגם כל שאר הגימיקים". לפי הדיווחים, השניים ככל הנראה מתכננים לרוץ בשנית במפלגת הימין החדש. אך הפעם, שקד תהיה לבד בראשה.

כאמור, נתניהו צפוי להודיע היום על מינוי של שר משפטים זמני. ראש הממשלה לא יכול להחזיק בתיק המשפטים, גם לא באופן זמני, בשל שלושת כתבי האישום העומדים נגדו בכפוף לשימוע. כך נקבע בתום התייעצויות ממושכות של בכירי משרד המשפטים עם משרד ראש הממשלה.

נתניהו ובנט בכנסת
נתניהו ובנט בכנסת | צילום: רויטרס

חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד התייחס מוקדם יותר היום למינוי הזמני, ואמר בריאיון לגלי צה"ל כי "בשום שלב ובשום רגע סמוטריץ' לא היה צפוי להיות שר המשפטים. לא במהלך המו"מ הקואליציוני, לא עכשיו - ולא בבחירות הבאות".

"משרד המשפטים בהתאם לרצון שלנו יהיה בידי הליכוד, ובעזרת השם בידי לוין, שהוא הראוי והמתאים ביותר לתפקיד - זו הייתה המטרה לכל אורך הדרך", הוסיף זוהר. "אני לא יודע אם לוין יסכים לכך, ובמידה שיסרב – גם אלקין וחוטובלי מועמדים אפשריים". כמו כן טען כי "נתניהו לא מתכוון להיות שר המשפטים או כל שר אחר מלבד שר הביטחון. מניח שנדע את זהות השר הזמני בקרוב".

זוהר הסביר מדוע נתניהו פיטר את בנט ושקד, וטען כי "שקד עשתה עבודה מצוינת במשרד המשפטים. ההחלטה התקבלה כיוון שהציבור לא הצביע עבור המפלגה שלהם, וכיוון שהם לא נבחרו, ראש הממשלה לא הרגיש שזה נכון להשאיר אותם".

מיקי זוהר
מיקי זוהר | צילום: חדשות עשר
12:00 (11:30) טקס הפרידה מאיילת שקד שרת המשפטים היוצאת, עוד יישאו דברים מנדלבליט, המנהלת הכללית ושי ניצן פרקליט המדינה. במשרד המשפטים, רח' סלאח א-דין 29, י-ם. אביעד שם.
שפיגלמן, פוני ודורון מצלמים.