הווטו של שרה נתניהו: "איילת שקד לא תהיה בליכוד - נקודה"

לפי בכירים במפלגה, רעיית רה"מ הצהירה כי לא תסכים שהשרה לשעבר תחבור למפלגת השלטון. לדבריהם, התנגדותה מהווה החסם העיקרי למהלך • בנט הודיע: "ארוץ שוב עם הימין החדש"

זמן צפייה: 01:18

על פי גורמים בכירים בליכוד, ביום רביעי האחרון התנהלו בבית ראש הממשלה דיונים בדבר הרכבת הממשלה והתרחיש של הליכה לבחירות. משתתפי הדיונים דיווחו כי במהלך הדיונים שמעה רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, את שמה של איילת שקד. לאחר מכן, לדבריהם, תקפה שרה נתניהו את ראש הממשלה בחריפות והצהירה בפני הנוכחים כי "איילת שקד לא תהיה בליכוד - נקודה".

לדברי גורמים המעורים בפרטים, הווטו הזה הוא החסם העיקרי בפני צירוף שקד למפלגת השלטון, והוא נמשך כבר שנים. חרף דיווחיהם של הבכירים, בליכוד טוענים כי לא היו דברים מעולם.

עוד בחדשות 13:

סמוטריץ': "מתבקש שהרב פרץ ואני נתפוס את מקומם של בנט ושקד"

נתניהו פיטר את נפתלי בנט ואיילת שקד מהממשלה

סמוטריץ': "איילת שקד נטשה ופילגה – למה שתהיה מספר אחת?"

נתניהו, שקד ובנט
נתניהו, שקד ובנט | צילום: רויטרס

יו"ר הימין החדש נפתלי בנט נאם מחוץ לביתו שברעננה, והודיע כי ירוץ שוב בבחירות הקרובות בראשות המפלגה - אך לא הזכיר בדבריו את שקד. "מוקדם יותר היום הודיע לי ראש הממשלה שהוא מפטר אותי מתפקידי כשר החינוך של מדינת ישראל. לראשונה, אוכל להקדיש את פתיחת שנת הלימודים הקרובה ב-1 בספטמבר רק לארבעת ילדיי ולא לכל שני מיליון ילדיי במערכת החינוך בישראל". בנט הוסיף והודה לציבור בישראל ואמר: "אני יכול להבטיח לכם: אתם בידיים טובות.אני מחוייב לבצע חפיפה מסודרת לכל שר שיחליף אותי כדי לצמצם את הזעזועים לקראת פתיחת שנת הלימודים בעוד 90 יום".

"מדינת ישראל נקלעה למערכת בחירות נוספת". אמר בנט. "זה לא דבר טוב אבל יש כאן הזדמנות לכולנו לבוא אליה חכמים יותר, רציניים יותר, צנועים יותר.'הימין החדש' תביא בשורה של ימין ממלכתי, שמאחד את כל חלקי העם. דתיים, חילוניים, מסורתיים, כולם יחד. 'הימין החדש' תהיה מפלגה שלא מוותרת ולא מתפשרת על עמדותיה, אך לא מחפשת רק לריב עם השמאל. נשאף שהמפלגה תסחוף אחריה הרבה ישראלים טובים. הבוקר הייתי שר החינוך, הערב אני נפתלי. אני קורא לעם ישראל להצטרף לימין החדש, והפעם בעזרת השם ננצח", סיכם.

כזכור, מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה על העברתם של השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרים בממשלה ובקבינט. זאת, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. היות שכך, נדרש נתניהו כעת למצוא להם ממלאי מקום.

על פי הודעת לשכת ראש הממשלה מוקדם יותר הערב, הסיכויים כי פרץ או סמוטריץ' ימונו הם נמוכים. בהתאם לחוות הדעת שנמסרה מהיועמ"ש, נתניהו מתכוון למנות ממלא מקום מקרב חברי הכנסת ולא מהשרים. ככל הנראה, ימונה אחד מחברי הליכוד. נוסף לכך, פיטוריהם של בנט ושקד מפנים גם שני תפקידים בקבינט - שאותם ככל הנראה יתפסו מירי רגב, יריב לוין או אופיר אקוניס.

בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ
בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ | צילום: חדשות 13

לאחר ההודעה על סיום תפקידיהם, השרים בנט ושקד מסרו בתגובה: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים שבראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו, על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים, ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה״.

הבוקר ביקש ראש הממשלה מבכירי איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', שיכתבו מכתב ובו ידרשו את פיטורי בנט ושקד. השניים סירבו להיענות לבקשה.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר לרה"מ נתניהו את חוות דעתו, לפיה הממשלה יכולה למנות שרים מבין חברי הכנסת המכהנים ללא צורך באישור הכנסת. משמעות הדבר היא שנתניהו יוכל למנות את סמוטריץ' ופרץ לתפקיד שרים מבלי שיידרש לאישור הכנסת לשם כך. עם זאת, המינוי יצטרך להיות קבוע, והוא לא יוכל למנותם לממלאי מקום.

מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה עדיין לא החליט על מינוי השרים החדשים. רה"מ ימנה ממלאי מקום ב-48 השעות הקרובות ואין לו שום כוונה להחזיק באחד מהתיקים שהתפנו. הוא ידע מראש שהשר לוין לא מעוניין במילוי מקום. כל פרסום אחר בעניין מינוי השרים הוא ספקולציה".

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר היום לראש הממשלה נתניהו את חוות דעתו, לפיה הממשלה תוכל למנות שרים מבין חברי הכנסת המכהנים ללא צורך באישור הכנסת. מכיוון שפרץ וסמוטריץ' לא כיהנו בעבר כשרים, הרי שנתניהו יוכל למנותם רק במידה שמדובר במינוי קבוע - ולא כממלאי מקום.