גופים במשק לממשלה: "בטלו שבתון הבחירות – או שלמו בעצמכם"

הסיבוב השני של הבחירות לכנסת צפוי לעלות כשני מיליארד שקלים, וארגונים כלכליים יוצאים במחאה נגד יום החופשה ביום ההליכה לקלפי – את עלותו המעסיקים יספגו בפעם השלישית בפחות משנה

זמן צפייה: 01:15

בחירות 2019 – הסיבוב השני: לאחר ההכרזה על פיזור הכנסת וקביעת תאריך בחירות לחודש ספטמבר, ארגונים כלכליים במשק יוצאים במחאה נגד יום השבתון הנלווה ליום הבחירות. התאחדות התעשיינים, התאחדות הקבלנים, איגוד הבנקים וגופים אחרים הציבו אמש (ראשון) דרישה בפני הממשלה להכריע בין שתי אפשרויות: להקצות מימון לפיצוי המעסיקים שנשאו עד היום לבדם בעלות השבתון – או לבטל אותו לחלוטין.

ראשי המגזר העסקי מזכירים כי עלות הבחירות עומדת על שני מיליארד שקלים, וכי לצד הבחירות המקומיות שהתקיימו בחודש אוקטובר האחרון – תהיה זו הפעם השלישית מזה פחות משנה שמעסיקים יאלצו לספוג את עלות השבתון. למחאתם של התעשיינים אין סיכוי ריאלי לשנות את תנאי השבתון, מכיוון שהוא מעוגן בחוק יסוד הכנסת – ההיתכנות לשנות אותו בעת ממשלת מעבר מאוד נמוך. עם זאת, מחאת הארגונים הכלכליים עשויה לרמז על המשבר איתו עלולה להתמודד הכנסת ה-22 ביום שאחרי הבחירות.

כאמור, על פי התאחדות התעשיינים, יום השבתון הנוסף יעלה למשק כשני מיליארד שקלים. כ-60% מתוכם יספוג המגזר העסקי שמניב את רוב ההכנסות. הענפים העיקריים שיפגעו הם מפעלי תעשייה, תיקוני רכב, מרפאות ומערכת החינוך.

עוד בחדשות 13:

גבאי: בחירות לראשות העבודה ייערכו בקרוב; לא יתקיימו פריימריז

עסקת המאה הבאה: הבחירות עלולות לעכב את תוכנית טראמפ • פרשנות

נתניהו פיטר את נפתלי בנט ואיילת שקד מהממשלה

קלפי בבחירות 2013 (ארכיון)
קלפי בבחירות 2013 (ארכיון) | צילום: רויטרס

"התעשייה עצמה תיפגע בכ-300 מיליון שקלים. גם ענפים ציבוריים שאינם סובלים מעודפי תקציבים כמו ענפי החינוך והבריאות ייפגעו במאות מיליוני שקלים", אמר רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים. "כל הפגיעה הזאת מגיעה ללמעלה משני מיליארד שקלים, שבסופו של דבר תיפול על כתפי הציבור".

אתמול הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על העברתם של השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרים בממשלה ובקבינט. זאת, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. הנימוק הרשמי של נתניהו להחלטה היה שהיות שהשניים כבר לא מיוצגים בכנסת, הרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים הבכירים.

טרם להודעתו, ביקש ראש הממשלה מבכירי איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', שיכתבו מכתב ובו ידרשו את פיטורי בנט ושקד. השניים סירבו להיענות לבקשה.

איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה לתקשורת
איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה לתקשורת | צילום: רויטרס

ביום שישי יו"ר העבודה אבי גבאי כי מפלגתו תתמזג בבחירות הקרובות עם מרצ או עם כחול לבן. הדברים נאמרו במהלך פאנל שהתקיים במסגרת כנס של קרן ברל כצנלסון, שבו השתתפו גם יו"ר מרצ תמר זנדברג ועם יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה.

"בבחירות הקרובות, מחנה המרכז-שמאל צריך לרוץ עם שלוש מפלגות במקום חמש", אמר גבאי. "ההחלטה צריכה להתקבל לפי השאלה 'מה יגדיל את המחנה כולו ויוביל לניצחון המחנה בבחירות' ולא לפי מה טוב לכל מפלגה. אם כחול לבן תהיה עם 35 או 36 מנדטים, זה לא ישנה כלום, אם בסוף נהיה באופוזיציה".