התקדמות בסוגיית הנבצרות, פערים בנושא דת: המו"מ מעלה הילוך

ראשי כחול לבן חלוקים בגישותיהם כלפי נתניהו - וגנץ מקל יותר. ליברמן הודיע לאחרון כי לא ייכנס לממשלת ימין צרה, והבהיר לליכוד כי לא יתמוך בממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת

זמן צפייה: 07:02

הפלונטר הפוליטי: צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו היום (שלישי), והמגעים ביניהם הפכו למתקדמים יותר, במיוחד בכל סוגיות הנבצרות כמו שלא היה עד כה. עם זאת, למרות ההתקדמות, הפערים בנושא עדיין משמעותיים. בנוסף לכך, המחלוקות גדולות במיוחד בין הליכוד לצוותי המשא ומתן של כחול לבן, בכל מה שקשור לנושאי דת ומדינה - חילוקי הדעות של הליכוד בנושא גדולים עוד יותר עם הצוות של ישראל ביתנו.

כמו כן, יש פערי גישות בתוך כחול לבן כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו - יו"ר כחול לבן בני גנץ בעמדה קצת יותר פשרנית, בעוד בכיר המפלגה יאיר לפיד - לא. הפערים משמעותיים, משום שאם גנץ יחליט שהוא מקים ממשלת אחדות כשנתניהו יכהן ראשון כראש הממשלה, זה אומר שהוא ייאלץ להתעמת עם לפיד, שאולי יחליט להישאר בחוץ.

לכתבות נוספות בחדשות 13>>

המו"מ בין גנץ לנתניהו – המתקדם ביותר שהיה עד כה • פרשנות

בית המשפט דחה את ערעור דוברי נתניהו נגד חיפוש בניידים שלהם

שוודיה הודיעה: נפסיק את חקירת האונס נגד מייסד ויקיליקס

פגישתם של יו״ר כחול לבן, בני גנץ ויו״ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן
פגישתם של יו״ר כחול לבן, בני גנץ ויו״ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן | צילום: אלעד מלכה

בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר אתמול לגנץ בפגישתם כי הוא מסיר את כל האיומים שלו, והודיע כי הוא לא הצטרף לממשלת ימין צרה. בנוסף על כך, ליברמן הבהיר לליכוד שהוא לא ילך לממשלת מיעוט. יו"ר ישראל ביתנו מנסה כעת להגיע להסכמות על מתווה חדש שגם בו נתניהו ראשון ברוטציה.

במקביל, נתניהו והשרים יריב לוין וזאב אלקין הגיעו הערב למשכן הנשיא בירושלים, לפגישתו עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. זאת, לקראת הפגישה עם גנץ, שתיערך בשעה 22:00 במשרד ראש הממשלה. לפני כן, גנץ נפגש עם יו"ר ישראל ביתנו, ובהמשך ייוועד עם לפיד.

הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ
הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ | צילום: חיים צח, לע''מ

ברקע הפגישות של מנהיגי המפלגות, יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ צייץ בעמוד הטוויטר שלו: "הבטחנו לאזרחי ישראל שינוי ותקווה - לכן לא נשב בשום ממשלה שנתניהו עומד בראשה. אם הליכוד יעשה מעשה ויחליף אותו, אנחנו לא פוסלים את המפלגה. והכל יכול להתרחש בתקופה הקרובה".

מוקדם יותר נפגש נתניהו עם יו"ר ישראל ביתנו במשרד ראש הממשלה בירושלים. בתום הפגישה הוציאו השניים הודעה משותפת בה נאמר כי "הפגישה הייתה טובה ועניינית והשניים ימשיכו במאמצים להקמת ממשלת אחדות".

אחר הצהריים נפגש שר החינוך רפי פרץ עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, במעון הנשיא שבירושלים. לאחר מכן הגיע יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ לפגישה עם הנשיא, ואחריו, יוועד ריבלין עם נתניהו וצוות המשא ומתן של הליכוד.

פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר יריב לוין והשר זאב אלקין
פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר יריב לוין והשר זאב אלקין | צילום: מארק ניימן, לע''מ

בצאתו מהמפגש עם הנשיא אמר הורביץ בריאיון לתוכנית "לפני החדשות" כי "הסיפור של אחדות הוא מתכון לסינדול וקיבעון, הכשלה הדדית של גורמים שיושבים ביחד בממשלה כשאין להם שום אינטרס משותף ויעשו הכל כדי להכשיל אחד את השני. לעומת זאת, ממשלת מרכז-שמאל, אם גנץ היה משכיל להרכיב כזו, היה בה שותפות אינטרסים".

"הדיבורים על אחדות הם משמשים ככלי לדה-לגיטימציהשל הערבים - זאת חרפה גזענית שאסור להשלים איתה", הוסיף יו"ר המחנה הדמוקרטי. "ממשלת מרכז שמאל בתמיכת הרשימה המשותפת היא לגיטמית, נכונה ותהיה יותר יעילה ממשלת אחדות משותקת".

פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר יריב לוין והשר זאב אלקין
פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר יריב לוין והשר זאב אלקין | צילום: מארק ניימן, לע''מ