"אין בסיס לטענה": נדחתה פניית כחול לבן נגד הגדלת מספר השרים

המשנה ליועמ"ש דינה זילבר דחתה את טענת המפלגה לפיה נתניהו לא רשאי להגדיל את הממשלה - לאחר שמינה את סמוטריץ' ופרץ לשרי התחבורה והחינוך. "מצב משטרי ופוליטי חריג"

בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ | צילום: חדשות 13

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דחתה היום (רביעי) את פניית מפלגת כחול לבן ליועמ"ש שבה נטען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו רשאי להגדיל את מספר השרים בתקופת ממשלת מעבר, שבוצעה לאחר מינוי בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ לשרי התחבורה והחינוך ביום שני.

במכתב שנשלח מטעמה של זילבר לבא כוחה של המפלגה, נמסר כי "המצב המשטרי והפוליטי החריג, אשר נוצר לאחר פיזורה של הכנסת ה-20 ולאחר קבלתו של חוק התפזרות הכנסת ה-21, אינו משנה את העובדה כי הממשלה הנוכחית היא ממשלה שכוננה בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20, וכי טרם כוננה ממשלה חדשה לאחריה. בנסיבות אלה, אין בסיס לטענה".

לאחר המינוי, כאמור, מפלגת כחול לבן פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במכתב ששיגרו עורכי הדין עודד גזית ויורי שוסטין ליועמ"ש, נכתב: "נבקשך להבהיר לממשלת ישראל הנוכחית, כי אין בידיה הסמכות למנות שרים באופן שיביא להגדלת מספר חברי הממשלה מעבר ל-19, ובטרם ייעשה מעשה העומד בניגוד להוראות הדין".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

התוכנית הראשונה של השר פרץ: חלוקת תנ"ך לתלמידים בטקס בכותל

פרץ מונה לשר החינוך – סמוטריץ' לשר התחבורה וחבר בקבינט

פייגלין: "רוצים לחבור לבנט או שקד – אך לא לפרץ וסמוטריץ'"

דינה זילבר
דינה זילבר | צילום: חדשות עשר

כזכור, רה"מ בנימין נתניהו מינה את ראשי איחוד מפלגות הימין לתפקידים בכירים בממשלת המעבר. יו"ר המפלגה הרב רפי פרץ יכהן כשר החינוך וכמשקיף בקבינט, ואילו מספר 2 באיחוד מפלגות הימין מונה לשר התחבורה ולחבר קבינט. על הכוונה למנות את סמוטריץ' לשר התחבורה, פורסם לראשונה בחדשות 13.

מטעם ראש הממשלה נמסר כי הצדדים "סיכמו על שמירה מלאה של הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה כפי שהיה נהוג בישראל זה עשרות שנים". פרץ וסמוטריץ' אמרו לנתניהו כי "השותפות העמוקה בין הציונות הדתית לבין הליכוד תימשך גם במערכת הבחירות ולאחריה".

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, גורמים בסביבת נתניהו אמרו כי אין בכוונתו לפטר את השר אורי אריאל מהממשלה. זאת, למרות שכבר אינו עומד בראשות האיחוד הלאומי וחרף העובדה שאינו מכהן כלל כחבר כנסת.

הרב פרץ הגיב למינוי ואמר כי "אני רוצה להודות לנתניהו על האמון שנתן בנו, אני מקבל את התפקיד בכבוד ובחיל ורעדה. אני רוצה להיות שר החינוך של כל ילדי ישראל, מחבק את כולם", הוסיף פרץ. "יש עוד הרבה משימות: לפתוח שנה חדשה, להכיר ולהוקיר את ערך המורים בישראל - נעבוד על הכול באחווה וברעות".

הרב רפי פרץ, שר החינוך החדש
הרב רפי פרץ, שר החינוך החדש | צילום: חדשות 13

סמוטריץ' התייחס למינוי וכתב בפוסט בפייסבוק כי "התקווה לקבל לידינו את תיק המשפטים לא נגוזה, ואולם לשם כך נידרש לעבוד קשה ולנצח בבחירות הקרובות. בחודשים האחרונים עמדנו על זכותנו להחזיק בתיקי המשפטים והחינוך. זו הייתה דרישה צודקת ונכונה. ראש הממשלה החליט למנות לתפקיד שר המשפטים את ח"כ אמיר אוחנה. אמיר הוא איש מוכשר וחבר טוב, הוא מחזיק בהשקפה המשפטית-דמוקרטית הנכונה".

"בעצה אחת עם הרב רפי, החלטנו להתקדם הלאה, לפחות בשלב הנוכחי. החשיבות של כניסה לממשלה ולקבינט כעת, למרות שמדובר בתקופה קצרה של ממשלת מעבר, שבה יכולת הביצוע של השרים במשרדיהם מועטה, היא בהצהרת הכוונות על השותפות בהמשך הדרך. יש כאן ממשלה שאלמלא חוסר האחריות של ליברמן הייתה מוקמת. ישיבה סביב שולחן הממשלה והקבינט הם כלים חשובים ביכולת ההשפעה וההנהגה, וראוי שהציונות הדתית תהיה שם גם בתקופת הדמדומים הזו".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את המינויים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לנתניהו אין דקה אחת להתעסק בגירעון של 50 מיליארד, אבל זמן להתעסק בג'ובים ומינוי סמוטריץ' לחבר קבינט ושר תחבורה יש בשפע. השלב הבא - מחליפים את חוקי התנועה בחוקי ההלכה".

בכיר המפלגה יאיר לפיד הגיב אף הוא וכתב: "מעניין איך פועל קבינט ביטחוני בימי דוד ושלמה המלך. לתת יד על ההגה הביטחוני של מדינת ישראל לסמוטריץ' זה אומר שנתניהו כבר לא מבדיל יותר בין טובת המדינה לטובתו האישית"

גנץ ולפיד
גנץ ולפיד | צילום: חדשות 13