ההבנות שסוכמו בין הליכוד וכחול לבן - והמחלוקות שטרם נפתרו

במסגרת המו"מ הגיעו המפלגות הגדולות לכמה הסכמות - בין היתר שהממשלה תכלול לפחות 30 שרים ותיק הפנים ילך לגוש השמאל. עדיין נותרו סוגיות שלא יושבו, ובראשן - אם כחול לבן תשב תחת נתניהו

זמן צפייה: 06:44

ימים של הכרעה: שמונה ימים לתום המנדט - והמגעים לאחדות עדיין נמשכים. הליכוד וכחול לבן הגיעו להבנות במרבית הנושאים, וכעת נותרה מחלוקת משמעותית שמהווה המכשול העיקרי בדרך להקמת ממשלת אחדות - השאלה אם בכחול לבן יסכימו לשבת תחת נתניהו למשך חצי שנה.

שתי המפלגות הגדולות סיכמו כי חוקי הנבצרות והרוטציה יחוקקו לפני השבעת הממשלה, כך שנתניהו לא יוכל להיות ראש הממשלה מהרגע שוויתר על שלטון אחרי חצי שנה. עוד סוכם כי הממשלה תכלול 30 שרים ויותר כדי לכלול את כל המפלגות – מספר שיכול להגיע גם למאה חברי כנסת.

עוד בחדשות 13:

גנץ לנתניהו בפגישתם: תוותר על החסינות? רה"מ: "עוד לא החלטתי"

פגישת רה"מ וגנץ תמה אחרי כשעה; חילופי האשמות בין המפלגות

רה"מ משיב לגנץ: "ברית הגנה עם ארה"ב לא תגביל את חופש הפעולה"

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

נוסף לכך, הסכימו המפלגות שתיק הפנים יילך לגוש של כחול לבן, כדי לתת הישג למפלגתו של גנץ בנושא דת ומדינה – וההנחה היא שדרעי יסכים למהלך. בהמשך לכך סוכם על עיגון הסטטוס קוו כפי שהוא כרגע – מבלי שייכתב באופן מפורש שעושים פעולה נגד התחבורה הציבורית שהחלה לפעול בשבת. עוד סוכם על סיפוח בקעת הירדן כסעיף מרכזי.

כאמור, ישנה מחלוקת עיקרית העומדת בדרכה של הקמת הממשלה, אך היא איננה נקודת אי ההסכמה היחידה בין שתי המפלגות. מחלוקת נוספת היא השאלה אם כהונתו של גנץ תימשך שנה וחצי או שנתיים, וכן אם לאחר ששת החודשים שבהם יהיה בשלטון -  נתניהו יישב בקבינט כמ"מ רה"מ בנבצרות, או שייעדר ממנו.

פגישת גנץ ונתניהו
פגישת גנץ ונתניהו | צילום: אלעד מלכה

מוקדם יותר היום (שלישי) נפגשו ראשי המפלגות ונועדו במשך פחות משעה - מבלי שהגיעו לסיכומים. בתום הפגישה, החלו חילופי האשמות הדדיים, כאשר כל מפלגה הטילה על רעותה את האחריות על חוסר ההתקדמות במגעים.

"כדי למנוע בחירות מיותרות ולהקים ממשלת אחדות, נתניהו הציע לעגן בחקיקה יצירתית את הסדר הרוטציה, שמונע מכל צד להפר אותו", מסרה הליכוד. "למרות זאת וחרף ויתורים מרחיקי לכת, כחול לבן ממשיכים לסרב להקמת ממשלת אחדות בשל הווטו שהטיל יאיר לפיד נגד הקמת ממשלה כזו".

מכחול לבן נמסר בתום הפגישה כי "יו"ר הליכוד לא הביא שום הצעה חדשה התואמת את מצבו המשפטי ואת ההכרה בהפסד בבחירות, או שום הצעה חדשה בכלל. בפגישה אף סירב להתחייב על קווי יסוד לממשלה או כי יימנע מחתירה לחסינות אישית. בקיצור - נתניהו החליט בחירות. למרות זאת, נמשיך עד הרגע האחרון לנסות ולמצות כל סיכוי להקים ממשלה של שותפות ואחדות. מילים שככל הנראה זרות לנתניהו".