הצלחת החברה הערבית: נתוני הצבעה גבוהים והישג לרשימה המשותפת

איימן עודה צפה במדגמים ובתוצאות האמת והבין כי חלומו לכהן כיו"ר האופוזיציה יכול להתגשם. ההישג של מפלגתו התממש בעקבות העלייה המשמעותית בשיעור ההצבעה במגזר: 63% לעומת 49% בחודש אפריל

זמן צפייה: 02:30

את הבוקר שלאחר הבחירות פתח היום (רביעי) יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, במצב רוח מבודח. בחשבון הפייסבוק שלו פנה לנתניהו בכינוי חדש, ואמר: "תיזהר אבו יאיר – להסתה יש מחיר". הבוקר התחיל במפגש עם כמה מתומכיו, שזכו לכוס קפה חם בפתח ביתו, גם אז לא התאפק עודה ועקץ את ראש הממשלה, אותו כינה "הקמצן". "שמעתי שהוא לא משלם במסעדות", אמר. "הוא אוכל ולא משלם".

לעודה יש סיבה טובה לשמוח: אחרי קמפיין ההסתה של נתניהו וחוק המצלמות, נרשם זינוק בשיעור המצביעים בקרב המגזר הערבי – כאשר 63% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם בקלפי, לעומת 49% בלבד באפריל. העלייה בשיעור המצביעים סייעה בעיקר למפלגתו של עודה, שתהיה ככל הנראה המפלגה השלישית בגודלה בכנסת.

עוד בחדשות 13:

איימן עודה נגד נתניהו: "אבו יאיר – להסתה יש מחיר"

לאחר פרסום המדגמים: גנץ התקשר לעודה; השניים סיכמו להיפגש

נתניהו: "יש שתי אפשרויות – ממשלה בראשותי או ממשלה מסוכנת"

איימן עודה הבוקר
איימן עודה הבוקר | צילום: חדשות 13

בתרחיש בו תוקם ממשלת אחדות, תהיה הרשימה המשותפת המפלגה הגדולה באופוזיציה, ועודה יעמוד בראשה. "אנחנו ראויים לעמוד בראשות האופוזיציה, כולל להיות חשופים גם לעניינים בטחוניים, והכי חשוב גם לדבר אחרי ראש הממשלה, לפגוש מנהיגי עולם ולספר להם על חוק הלאום ועל הכפרים הלא מוכרים בנגב. סוף סוף תהיה אופוזיציה".

"אחרי עשור של דה לגיטימציה נגדנו, כולם מושפעים מהדה לגיטימציה. יש את הגזען הגדול ויש עוד גזענונים קטנים. אני אמרתי פעם, כשיהיה לגנץ אומץ ללכת בדרכו של רבין בשנות התשעים, יהיה לי כל הכבוד ללכת בדרכו של תאופיק זיאד, ולהיות ראש הגוש החוסם. הכדור עכשיו אצל גנץ, אבל בוא נהיה מציאותיים, גנץ יחתור לממשלת אחדות לאומית, ואנחנו נהיה הסיעה הגדולה באופוזיציה".

בעיצומה של ספירת הקולות, התייחס הבוקר עודה לשיחתו עם גנץ ואמר כי "קיבלתי טלפון מגנץ אתמול בלילה, לא דיברנו על הפרטים. אנחנו נשב במוסדות שלנו ונחליט על הכיוון שלנו, אך חשוב להבין שהכיוון מאוד ברור - אנחנו רוצים להחליף את ממשלת נתניהו. יחד עם זאת - אנחנו לא בכיס של אף אחד. עברנו עשור של הסתה והרחקת המושג של שלום. אחרי עשור של דה לגיטימציה נגדנו, כולם מושפעים ממנה".

במהלך ליל הבחירות עודה הודה בריאיון לחדשות 13 כי שוחח בתקופה האחרונה עם יו"ר כחול לבן: "האמת שהיו לנו הרבה שיחות ונפגשנו כמה פעמים. כבר אחרי הבחירות האחרונות פניתי אליו ואמרתי לו שהקמפיין שלו גזעני וביקשתי שישנה כיוון, והוא באמת עשה את זה". עוד ציין כי "אין ספק שגנץ יתקשר, אנחנו רוצים להחליף את השלטון. אבל כל הציבור הענק שנתן את התוצאה המדהימה הזאת לא יכול להיכנס לכיס של גנץ".

איימן עודה מממש את זכות הבחירה
איימן עודה מממש את זכות הבחירה

עודה התייחס גם לרצונו להיות יו"ר האופוזיציה ואמר כי "זה תפקיד מעניין. מי שמנהל אופוזיציה אמיתית זה אנחנו, ולכן אנחנו בוודאי ראויים. הכי חשוב זה שזו במה מאוד מאוד חשובה, גם לדבר עם רה"מ וגם עם נשיאי עולם. סוף סוף תהיה אופוזיציה. להיות שר זה לא עומד על הפרק. גנץ ירצה להקים ממשלת אחדות לאומית".

כזכור, במהלך תקופת הבחירות הצהיר עודה כי יסכים להיכנס לממשלתו של גנץ, אך מפלגתו תציב לכך כמה תנאים - בהם סיום הכיבוש. נושא ההצטרפות לממשלה לא זוכה לתמימות דעים במפלגה, התייחס להצהרה ח"כ אחמד טיבי, ואמר: "אני לא אהיה חבר בממשלת הגנרלים של גנץ, יעלון ואשכנזי. גם איימן עודה ושאר מנהיגי המפלגות ברשימה". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "החדשות עם יעקב אילון".

אחמד טיבי בריאיון ליעקב אילון
אחמד טיבי בריאיון ליעקב אילון | צילום: חדשות 13

טיבי הוסיף כי "יש הבדל בין הכותרת לידיעה בריאיון של עודה. בפוסט שהוא כתב הוא הסביר כי הוא מתכוון להיכנס לממשלה רק לאחר סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, לצד עוד דברים. כנראה שהכיבוש לא יסתיים אחרי הבחירות ולכן זהו תרחיש אוטופי, שמטרתו היא לייצר אמירה ולהגיד שאנחנו רוצים להשפיע יותר במערכת הפוליטית".

גם במפלגתו של גנץ הובעה התנגדות לרעיון הישיבה עם הרשימה המשותפת. בכיר המפלגה יאיר לפיד אמר בריאיון לרשת ב' כי "עודה לא יכול להגיד 'נשב איתם בממשלה' ואז לצרף אליהם את בל"ד שהם חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה היהודית. זה דיבור כפול שלא מקובל אצל אף אחד אצלנו".

יו"ר הרשימה המשותפת פתח את היום שאחרי הבחירות בעקיצות כלפי נתניהו ("שמעתי שהוא לא משלם במסעדות") ופנה לגנץ: "יהיה לי לכבוד להיות ראש הגוש החוסם, אבל גנץ יחתור לממשלת אחדות"