עודה: "אם גנץ ילך בדרך רבין – אשמח להיות יו"ר הגוש החוסם"

יו"ר הרשימה המשותפת אמר בריאיון לאודי סגל שיו"ר כחול לבן טרם דיבר איתו מאז קבלת המנדט, אך ציין: "בלעדינו הוא לא יכול להקים ממשלה" • בית הנשיא: "מלאכת הרכבת הממשלה תוטל מחר על גנץ"

זמן צפייה: 07:04

הפלונטר הפוליטי: יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס היום (שלישי) להעברת המנדט להרכבת הממשלה לידי יו"ר כחול לבן, בני גנץ. "גנץ עוד לא דיבר איתי, בלעדינו הוא לא יכול להקים ממשלה", אמר בריאיון ללפני החדשות. "אבל לא נוותר על העקרונות שלנו – אך כל האופציות על השולחן".

"ב-1993 הייתה ממשלת רבין, שהייתה מבחינתנו הממשלה הטובה ביותר באופן יחסי, ובה אנחנו היינו בגוש החוסם. במידה וגנץ יילך בדרכו של רבין, יהיה לי כל הכבוד בעולם ללכת בדרכו של תאופיק זיאד, שהיה יו"ר הגוש החוסם".

עודה התייחס גם להסתה שמפלגתו והחברה הערבית סופגות מידי ראש הממשלה נתניהו, שנכחה גם בהודעת נתניהו על כישלונו להרכבת ממשלה. "אני מבין מדוע נתניהו עושה דה-לגיטימציה נגדנו. אם נהיה לגיטימיים בפוליטיקה הישראלית, הוא יצטרך לשכנע כל הזמן לפחות 65% מהחברה. לכן הוא משתמש בגישה הגזענית הזאת. אבל אני מקווה שגנץ יפעל בגישה אחרת".

עוד בחדשות 13:

המנדט להרכבת הממשלה עובר לגנץ: "אנחנו תמיד אופטימיים"

נתניהו החזיר המנדט לנשיא: "גנץ שבוי של ליברמן ולפיד"

לאחר שיקבל המנדט: גנץ יכנס ישיבה משותפת – שממנה תיעדר הליכוד

איימן עודה יו''ר הרשימה המשותפת
איימן עודה יו''ר הרשימה המשותפת | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי ערך הערב שיחות עם כל סיעות הכנסת בבקשת מענה לפניה שנעשתה אליהן הבוקר, באשר לעמדתם בנוגע למועמד אליו יעבור המנדט. לאחר קבלת תשובת הסיעות, לפיה נותרו כולן בעמדתן הראשונית – החליט הנשיא להטיל את התפקיד על בני גנץ מחר ב-20:00. לאחר החתימה על כתב המינוי, יישאו הנשיא וגנץ דברים באולם בית הנשיא.

מוקדם יותר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, הודיע למנכ"ל בית הנשיא, כי מפלגתו ממשיכה להימנע מהמלצה על מועמד לראשות הממשלה. "יש צורך בהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה. לכן, אין שאלה מי יעמוד בראשות הממשלה, אלא מה תהיה מדיניות הממשלה שתקום. לפיכך, אין שינוי בעמדתנו ולא נמליץ על אף אחד מהמועמדים להרכיב את הממשלה".

בריאיון ללפני החדשות הערב, התייחס פורר להתנהלות הליכוד במהלך ניסיונותיה להקים ממשלה. "הליכוד קיבלה מנדט ולא ניהלה משא ומתן", טען. "היא סירבה להיפגש כי היא לא רוצה לומר מה תעשה עם חמאס, אם תמשיך לשלם 'פרוטקשן', מה יקרה עם קצבאות הזקנה או הנכים. יותר מזה, נתניהו רוצה להוביל למערכת בחירות נוספת".

חבר הכנסת עודד פורר, ישראל ביתנו
חבר הכנסת עודד פורר, ישראל ביתנו | צילום: Jenny Gafter, CC by-SA 4.0 ויקיפדיה

כאמור, אמש נתניהו הודיע כי החזיר את המנדט להרכבת ממשלה לנשיא המדינה בעקבות כשלונו לגבש קואליציה. מטעם בית הנשיא נמסר "נודיע לכל הסיעות שבכוונת ריבלין להעביר את המנדט לגנץ בהקדם".

בסרטון שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו אמר: "עשיתי כל מאמץ להביא את גנץ לשולחן המשא ומתן, לצערי פעם אחר פעם הוא פשוט סירב. הסרבנות של בני גנץ מעידה שנותר שבוי בידיהם של לפיד וליברמן. לפיד שרוצה במפלתו, וליברמן שמונע משיקולים זרים. גנץ, לפיד וליברמן רק מדברים על אחדות. בפועל הם עושים את ההפך הגמור – ומעודדים פילוג וחרמות".

"הם פוסלים את חובשי הכיפות אבל לא פוסלים את הרשימה המשותפת, הם פועלים איתם בתיאום לכל אורך הדרך", טען נתניהו. "אם גנץ יקים ממשלה מסוכנת כזאת, אעמוד בראש האופוזיציה ואפעל יחד עם חברי כדי להחליפה במהירות".