כחול לבן על מתווה נתניהו: "דרכו לחסינות - ולא לאחדות"

מהמפלגה נמסר כי "רה"מ לא מוכן לבוא למו"מ ישיר, ולא מכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית". הליכוד בתגובה: "גנץ הפך לסרבן סדרתי - הם ידרדרו את המדינה לבחירות"

זמן צפייה: 02:32

הפלונטר הפוליטי: מפלגת כחול לבן הגיבה היום (חמישי) למתווה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשלת אחדות, ומטעמה נמסר כי "התנהלותו של ראש הממשלה היוצא בפועל גם במהלך התקופה האחרונה מצביעה שדרכו אינה לאחדות אלא לחסינות. הוא לא מוכן לבוא למשא ומתן ישיר, וגם היום הוא אינו מוכן להכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית, ללא הקיצוניים. זו הסיבה שכחול לבן היא הסיעה הגדולה בכנסת". מהליכוד נמסר בתגובה: "גנץ הפך לסרבן סדרתי - הם ידרדרו את המדינה לבחירות חדשות".

עוד נמסר מכחול לבן כי "לא בכדי, הצעתו של ראש הממשלה היוצא אינה כוללת התייחסות לנושא החשוב ביותר - שמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. גם בשבועות האחרונים, ממשיך נתניהו לצאת נגד מערכות אכיפת החוק, נגד התקשורת ונגד גורמים ממלכתיים ואינו נוהג במערכות אלו בכבוד הראוי. אנו מברכים על חלקים בהצעתו של ראש הממשלה, עם זאת, הקמת ועדות ודחיית קבלת ההחלטות לשלבים מאוחרים, מעלה חששות כי מדובר במתווה שמטרתו היא להקים ממשלה בראשות נתניהו, ולא לפתור את סוגיות היסוד".

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו הציע לגנץ: סטטוס קוו בנושא דת ומדינה וקידום חוק הגיוס

מרכז הליכוד אישר: נתניהו יהיה המועמד היחיד לראשות הממשלה

גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו | צילום: חדשות 13

"אנו קוראים לנתניהו להחזיר את המנדט לנשיא המדינה ולאפשר ליו"ר כחול לבן להוביל הקמת ממשלה שתתקן את הבעיות הביטחוניות והכלכליות שיצרה הממשלה הנוכחית, ולבוא למשא ומתן ישיר בלב פתוח ובנפש חפצה במקום למשוך זמן", כך לשון ההודעה.

יו״ר כחול בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו בנוגע להצעה כי "קיבלתי היום הצעה שאי אפשר שלא לסרב לה. נמתין לקבלת המנדט מהנשיא ונתחיל במשא ומתן רציני להקמת ממשלת אחדות ליברלית שתוביל לשינוי ותחזיר את התקווה לאזרחי ישראל".


כאמור, מהליכוד נמסר בתגובה לדברי המפלגה: "גנץ נכנע שוב לתכתיבים של לפיד וליברמן - והפך לסרבן סדרתי המונע הקמת ממשלת אחדות לאומית. גנץ סירב למתווה הנשיא, סירב להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו, סירב למפגש בין צוותי המו״מ וכעת מסרב למתווה הפשרה של ראש הממשלה. לפיד-ליברמן וגנץ מובילים לממשלת מיעוט שנשענת על המפלגות הערביות וכשלא יצליחו גם בזה הם ידרדרו את המדינה לבחירות חדשות".

מוקדם יותר היום, נתניהו הציע לגנץ, מתווה אחרון להקמת ממשלת אחדות. ההצעה כוללת בין היתר את התחום הביטחוני, החברתי, הכלכלי, המדיני ונושאי דת ומדינה. לפני פרסום ההצעה, התקשר נתניהו לראשי מפלגות הימין ועדכן אותם בפרטים.

הצעתו של יו"ר הליכוד לגנץ תעניק זכות וטו לכל מפלגה על חוקי דת ומדינה, ותבסס סטטוס קוו בנושאים אלו, כשבמקביל במהלך השנה הראשונה לכהונת הכנסת ידונו הצוותים בשינויים בו. כמו כן, ההצעה כוללת ניסיון להעביר את מתווה אטיאס של חוק הגיוס.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בתחום הביטחון, הציע נתניהו כי הקבינט הפריטטי (חלוקה שוויונית בתיקי הממשלה בין המפלגות הגדולות) יעביר החלטה תוך שישה שבועות על תוכנית רב שנתית עדכנית, כולל החלטה להעברה מיידית של תקציב השנה הראשונה עוד לפני העברת תקציב המדינה.

לפי המתווה שהציע נתניהו בתחום הכלכלי, הממשלה תאשר יעד גירעון מוסכם ושינוי סדר עדיפות תקציבי לאור הצרכים הביטחוניים. תקציב המדינה יועבר ולא יאוחר משלושה חודשים ממועד הקמת הממשלה, שתגבש הסכמה על צרכים חברתיים חיוניים שיתוקצבו בתקציב המדינה.

בנושא המדיני הציע ראש הממשלה כי יחד עם יו"ר כחול לבן השניים יביאו בפני הממשלה עמדה משותפת ביחס ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וביחס להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח.