נתניהו בכנסת: "הכרעת העם אומרת ממשלת אחדות לאומית"

לאחר השבעת חברי הכנסת ה-22, ראש הממשלה נאם ואמר: "אני רוצה ממשלה חזקה, כנסת תוססת ובית משפט עצמאי" • נתניהו למפלגות הימין: התחייבו לתמוך בי במקרה שכל ח"כ יוכל להרכיב ממשלה בנובמבר

זמן צפייה: 03:19

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (חמישי) במליאת הכנסת בתום טקס השבעת הכנסת ה-22 ואמר כי "הכנסת מבטאת את הכרעת העם ואת רצון העם. לעיתים ההכרעה חדה וברורה, ולעיתים היא אומרת ממשלת אחדות לאומית - זה מה שההצבעה הזאת אמרה". מוקדם יותר היום, נתניהו ביקש מראשי מפלגות הימין לחתום על התחייבות שלא לתמוך בחבר כנסת אחר מהימין, אם יגיע השלב שבו כל חבר כנסת יכול לאסוף חתימות על מנת להרכיב ממשלה. יהדות התורה וש"ס השיבו לו שיחתמו, אך במפלגת ימינה לא נתנו תשובה.

עוד הוסיף נתנהו כי "ממשלה חזקה, כנסת תוססת ובית משפט עצמאי – אלה היסודות של הדמוקרטיה הישראלית". בהמשך פנה נתניהו לריבלין ואמר לו כי הוא "דבק בדעה שאין שום חלופה אחרת למתווה שהצעת לממשלת אחדות".

"צריך לכבד את רצון העם, צריך לכבד את ההחלטות הדמוקרטיות, בתוך המפלגות ובין המפלגות", המשיך נתניהו, "הפתרון הנכון והיחיד הוא מה שהציע נשיא המדינה – ממשלת אחדות לאומית רחבה. אני קשוב לרחשי לבם של אזרחי ישראל, המדינה לא יכולה להרשות לעצמה עוד מערכת בחירות. צריך לעשות הכול, ואני עושה הכול כדי להימנע מכך. פשוט צריכים להפסיק את מחול השדים הזה של מערכת בחירות אחר מערכת בחירות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

הנשיא: "תוצאות הבחירות – כרטיס אדום מהאזרחים לנבחריהם"

יאיר לפיד: "בשביל האחדות – מוותר על הרוטציה"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191003-1729' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='יו"ר כחול לבן גנץ ורה"מ נתניהו לוחצים ידיים' kid='1_farxancv' duration='6'']

בנימין נתניהו בהשבעת הכנסת
בנימין נתניהו בהשבעת הכנסת | צילום: חדשות 13

לבסוף, אמר נתניהו כי "הדבר הטוב והנכון לעשות זה להגיע לפתרון הזה. אם לא נגיע אליו עכשיו, נגיע אליו אחר כך, אחרי שאני אחזיר את המנדט ואחרי שבני גנץ יחזיר את המנדט ונגיע ל-21 יום האחרונים. בסופו של דבר זה יקרה, נחזור לנקודה שבה אנו נמצאים כעת לצורך כינון ממשלת אחדות לאומית רחבה בהליך מושכל".

בהמך, התראיין נתניהו לגל"צ ושם התייחס לטענות שאם לא היה מגיע עם "בלוק", היה מצליח לכונן ממשלת אחדות: "הנשיא נתן את התשובה הטובה ביותר. הוא אמר שצריך ממשלת אחדות לאומית רחבה ביותר. אבל הוא גם הציע שלא יהיה לצד אחד יתרון על הצד השני. החלוקה בממשלה תהיה שווה בין הגושים. כל מי שמצוי בלב המידע יודע עד כמה הדברים האלה רציניים".

לגבי האפשרות שיקיים פריימריז בזק בליכוד, אמר נתניהו כי "תשמעו את החלטתי בהקדם אל תדאג. חוסר ביטחון זה הדבר האחרון שיש לי. אם כבר ההיפך הגמור".

כזכור, טרם השבעת הח"כים אמר הנשיא ראובן (רובי) ריבלין כי "תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית. הן כרטיס אדום שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו". עוד הוסיף הנשיא כי "יש רגעים בודדים בחיי עם, שבהם נדרש הנשיא, מתוקף תפקידו הממלכתי, להתערב ולפעול לכיוונה וכיולה של המערכת, שמתקשה לשוב אל המסילה", וציין כי "יש אפשרות לממשלה רחבה". בתום דבריו של נשיא המדינה, החל טקס הצהרת האמונים של חברי הכנסת, וכל אחד מהח"כים הנבחרים נעמד על רגליו ואמר בתורו: "מתחייב אני".

"קריאתי לממשלה רחבה זכתה לביקורת מימין ומשמאל", הוסיף הנשיא, "אני קשוב לביקורת הזאת. זו ביקורת לגיטימית, שיש בה הרבה מהצדק. אני יודע, שממשלה רחבה או 'ממשלת אחדות', היא לא הפתק ששלשלו כל אזרחי ישראל לקלפי. אני גם יודע, שבמקרה ותקום ממשלה רחבה, חלקכם ימצאו את עצמם באופוזיציה. ואילו אני, מעומק ליבי, ומתוקף תפקידי, מתבקש ומבקש להיות נשיא גם שלכם. לא רק של הרוב, לא רק של האחדות, שמטבעה משאירה חלקים נרחבים מחוץ למעגלי ההשפעה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין נושא דברים בטקס השבעת הכנסת ה-22
נשיא המדינה ראובן ריבלין נושא דברים בטקס השבעת הכנסת ה-22 | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, ח"כ יאיר לפיד הודיע במהלך ישיבת סיעת כחול לבן כי הוא מוותר על הסכם הרוטציה עם בני גנץ, שהביא לאיחוד בין רשימת הרמטכ"ל לשעבר למפלגת יש עתיד. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס להחלטת לפיד ואמר לחדשות 13 כי מדובר ב-"צעד חשוב ואצילי".

"אדם אחד עם שלושה כתבי אישום עומד בינינו לבין ממשלת אחדות לאומית", אמר לפיד בפתח דבריו בישיבת סיעת כחול לבן. "המדינה צריכה ממשלת אחדות בראשות כחול לבן, עם הליכוד, ליברמן והעבודה. בממשלה כזאת תהיה רוטציה, ובני גנץ יהיה ראש הממשלה בשנתיים הראשונות. אנחנו המפלגה הגדולה ביותר ונתניהו בשימוע. לא נשב עם ראש ממשלה עם כתב חשדות או כתב אישום. בשביל ממשלת אחדות אני מוותר על הרוטציה. הרי לא תהיה רוטציה בין שלושה אנשים. זה ניהול מדינה, זה העניין החשוב לי ביותר שיהיה אחדות בעם, שלא יהיו בחירות, שהמדינה תתחיל איחוי פצעים".

בד בבד, הליכוד הודיעה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לקיים פריימריז בזק לראשות המפלגה. בהודעה נרמז כי המטרה היא לגרום לכחול לבן להבין שלא יקום מחליף לנתניהו בליכוד, ולהביא אותם לשבת עמו בממשלת אחדות. "מטרת המהלך היא ניפוץ אשליית 'המרד בליכוד' שלו מייחלות מפלגות אחרות, דבר שמעכב אותן מלהצטרף לממשלת אחדות", נמסר. זמן קצר לאחר הודעת הליכוד, כתב בטוויטר ח"כ גדעון סער, הנחשב למועמד הבולט ביותר להחלפת נתניהו: "אני מוכן".