נתניהו: "הצענו עוד הצעות – כחול לבן לא זזה ננומטר"

רה"מ נשא דברים בוועידת מקור ראשון, וקרא לגנץ להקים קואליציה משותפת או לקיים בחירות ישירות: "כדי להקים ממשלת אחדות צריך שגנץ יגבר על הווטו של לפיד, או שליברמן יגבר על ליברמן"

זמן צפייה: 03:44

ימים של הכרעה: ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הבוקר (ראשון) פעם נוספת ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, להיכנס עמו לממשלת אחדות, והאשים את מפלגתו בקיפאון הפוליטי. "או שהשכל הישר יגבר וסוף סוף תושג האחדות הרצויה. בשבועות האחרונים אני לא חוסך שום מאמץ", אמר בוועידת מקור ראשון שהתקיים בבניימי האומה שבירושלים. "הלכתי כברת דרך ארוכה מאוד, הצענו הצעה ועוד הצעה וקיבלנו תשובה - נאדה. כלום. כחול לבן לא זזו מילימטר, אפילו ננומטר, שום דבר".

"כדי שנוכל להקים ממשלת אחדות, וזה עדיין לא מאוחר, עדיין יש זמן לעשות זאת, צריך לקרות אחד משני דברים - או שבני גנץ יגבר על הוטו של יאיר לפיד או שאביגדור ליברמן יגבר על אביגדור ליברמן", הוסיף. "אלה שתי האפשרויות ואני מאוד מקווה שאחד מהשניים הללו יקרה כי אין סיבה ללכת שוב לבחירות".

נתניהו חזר גם על קריאתו לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה בינו לבין גנץ. "הצעתי לבני גנץ להגיע לממשלת אחדות וגם היום אני אומר לו לבוא לממשלת אחדות איתי, אבל אם הוא לא מסוגל לקבל החלטה כזאת - שיתן לעם לקבל את ההחלטה. בחירות מזורזות לבחירת ראש הממשלה בבחירה ישירה, לתת לעם להחליט מי יהיה ראש ממשלה".

עוד בחדשות 13:

סער נגד בחירה ישירה: "אין לשנות שיטת ממשל בחטף"

קיש: "המתקפה על סער – ירי בנגמ"ש; חשוב יותר שהקבוצה תנצח"

נתניהו קורא לבחירות ישירות בינו לבין גנץ: ״שהעם יחליט"

בנימין נתניהו בועידת מקור ראשון
בנימין נתניהו בועידת מקור ראשון | צילום: חדשות 13

נוסף על כך, נתניהו הכחיש את דברי משרד החוץ האמריקני ואמר: "כן העליתי את נושא סיפוח בקעת הירדן בפני פומפאו". עוד התגאה בקשריו עם ארצות הברית. "הציבור האמריקני מכיר אותי. לכן פניתי אליו פעם אחר פעם לגבי הזכויות שלנו, הצדק שלנו, המאבק שלנו. כשאתה מסוגל להניע דעת קהל משמעותית בארה"ב, אתה מסוגל להניע את ארה"ב כולה. בלי זה אי אפשר באמת להנהיג את מדינת ישראל".

ראש הממשלה התייחס בדבריו לירי לעבר יישובי עוטף עזה ותקיפת צה"ל ברצועה הלילה. "אם צריך נעשה מבצע גדול כדי למגר את הטרור בעזה אחת ולתמיד. הם קיבלו טעימה בסבב הקודם ואני לא מציע להם לחכות למנה הבאה - שתגיע אם ימשיכו", אמר. "לא תהיה הסדרה אם הירי לא ייפסק סופית, ואם הוא לא ייפסק סופית - יהיה מבצע הכרעה".

בהמשך דבריו, תקף נתניהו את התקשורת ואת ח"כ סער, קרא לפריימריז במפלגה. "בשמאל מבינים שאם יפילו אותי הם יפילו את הימין. שימו לב לתופעה הזאת - את מי התקשורת השמאלנית תוקפת, ואת מי היא מהללת? את מי שהיא מהללת ומאתרגת, בסופו של דבר הוא יפרע את החשבון ויביא לה את הסחורה. הסחורה היא יהודה ושומרון. זה כלל פשוט מאוד שכבר הוכח בעבר".

ח''כ גדעון סער
ח''כ גדעון סער | צילום: חדשות 13

"מי שמבקע את המחנה שלנו, בעצם מפקיר בעת הזאת את יהודה ושומרון. כי ההגנה על יהודה ושומרון הייתה ותהיה נדבך יסוד במדיניות שאני מוביל ואני מתכוון להמשיך להוביל אותה בתמיכתכם. זה הזמן להתלכד וללכת ביחד, כדי להבטיח את עתיד מדינת ישראל וארץ ישראל".

זמן קצר לאחר מכן, ענה סער לנתניהו וכתב כי "את עתיד יהודה ושומרון יש להבטיח במעשים ולא בדיבורים: להפסיק את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C הנמשכת שנים באין מפריע. לפנות את חאן אל-אחמר, אחרי אינספור דחיות, ולהחיל ריבונות ישראלית על שטחי ההתיישבות שלנו - בהתאם להחלטת מרכז הליכוד מלפני שנתיים.

לאחר ראש הממשלה, נשא דברים שר הביטחון נפתלי בנט, וקרא לממשלת אחדות. "קורא מפה לאנשי הקוקפיט - אל תובילו את המטוס שנקרא ישראל להתרסקות. אמנם אני הפוליטיקאי עם האינטרס הגדול ביותר לבחירות - ובכל זאת מכאן אני קורא לגנץ אשכנזי יעלון ולפיד - עזבו הכל, אין לנו מדינה אחרת. תבואו היום לנתניהו, שבו עד שיצא עשן לבן, ליברמן חזור הביתה, בואו נקים ממשלה, זה הדבר הנכון לישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191208-1111' autoplay='0' credit='' desc='שר הביטחון בנט בוועידת מקור ראשון' kid='1_4tv3lw4h' duration='612'']

מוקדם יותר היום תקף חבר הכנסת גדעון סער את הצעתו של נתניהו לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה. "זה חלק ממהלך שאין לו סיכוי לעבור בימים הספורים שנותרו לכהונת הכנסת בהנחה שלא תוקם ממשלה", אמר בריאיון לרשת ב'. "הליכוד תמיד התנגדה לבחירה ישירה, והיא בצדק בוטלה. כשאולמרט ניסה לשנות את שיטת הממשל, אמר לו נתניהו בצדק 'שיטת ממשל אינה גרביים'".

"אין לשנות שיטת ממשל בחטף כדי לנסות לפתור סיטואציה פוליטי רגעית. זה גם לא יפתור את הסיטואציה, כי אנחנו נשארים בשיטה הפרלמנטרית, וצריך רוב בכנסת", המשיך. "ברק נבחר בבחירה ישירה ונאלץ להתפטר אחרי שנה וחצי כי הוא איבד את הרוב בכנסת. הבעיה שלנו היום היא שאיבדנו את הרוב בכנסת".

"למרבה הצער, כל עוד נתניהו ימשיך להוביל את הליכוד, לא יהיה לנו רוב בכנסת, ולכן השאלה היא איך פותרים את בעיית הרוב בכנסת - כל השאר זה ספינים".