רה"מ הגיב להמלצת המשותפת על גנץ: "זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו"

נתניהו הצהיר כי "יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל ומהללים מחבלים - או שתקום ממשלה לאומית רחבה". בל"ד: "מתנגדים להמלצה על גנץ"

זמן צפייה: 00:33

הפלונטר הפוליטי: לאחר שהרשימה המשותפת המליצה בפני נשיא המדינה להעניק לבני גנץ את המנדט להרכבת הממשלה, תקף ראש הממשלה נתניהו את הצעד. "זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו", הצהיר בסרטון שהעלה לרשתות החברתיות.

"הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה", אמר נתניהו. "עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו. או שתקום ממשלה לאומית רחבה. אני יודע מה התשובה וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר".

עוד בחדשות 13:

רה"מ הגיב להמלצת המשותפת על גנץ: "זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו"

ליברמן: "לא נמליץ על אף מועמד בפני הנשיא"

גורמים בסביבת גנץ: "עדיף שנתניהו יקבל ראשון את המנדט מהנשיא"

חברי מפלגת הרשימה המשותפת אצל הנשיא ראובן ריבלין
חברי מפלגת הרשימה המשותפת אצל הנשיא ראובן ריבלין | צילום: קובי גדעון/לע''מ

גם בבל"ד התנגדו להמלצת הרשימה המשותפת על גנץ כמועמד להרכבת הממשלה. "חברי בל"ד הביעה בישיבות הרשימה המשותפת את דעתם שאין להמליץ על אף מועמד. הם אמרו שאין להמליץ על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו. גנץ מתכוון להקים ממשלת עם הליכוד וליברמן". עוד נמסר כי "המלצה על גנץ היא המלצה על ממשלת אחדות, שהיא גרועה יותר מממשלת ימין. זאת ועוד, כחול לבן התעלמה מדרישות השימה המשותפת וסירבה בתוקף לדון בהם או להתחייב על משהו באופן רשמי ופומבי. כל אחת מהסיבות האלה מספיקה כדי לא להמליץ על גנץ, ובוודאי כאשר כל הסיבות האלה קיימות".

בל"ד הדגישה ש"גנץ רוצה את קולות המשותפת כדי להקים ממשלת אחדות, אך הוא אפילו לא טרח לבקש את תמיכת המשותפת וסירב לנהל מו"מ כלשהו על דרישות החברה הערבית בארץ. נפעל כדי למנוע ממשלת נתניהו, אך בו בזמן איננו רואים בגנץ אלטרנטיבה". חרף התנגדותם, יש לציין כי כל עוד בל"ד לא פורשת מהרשימה המשותפת - ההמלצה כוללת אותם.

גם חבר הכנסת יועז הנדל (כחול לבן) הביע מורת רוח מהמלצת הרשימה המשותפת. בקבוצה סגורה של פעילי ציונות דתית במפלגה כתב הנדל: "אין שום הסכם, הם לא יהיו בממשלה בשום אופן.
רשימה שמבטאת פגיעה בדו קיום, עם חברי כנסת שחלקם לא היו צריכים להגיע לכנסת ישראל".

חברי מפלגת הרשימה המשותפת לאחר המלצתם לנשיא
חברי מפלגת הרשימה המשותפת לאחר המלצתם לנשיא | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, כאמור, הצהיר יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה במהלך הפגישה אצל הנשיא כי "יש פן היסטורי במה שאנחנו עושים עכשיו - אנחנו רוצים לשים קץ לעידן נתניהו, לכן אנחנו נמליץ על בני גנץ להרכיב את הממשלה". טרם כניסת הרשימה המשותפת לפגישה אצל הנשיא, ח"כ אחמד טיבי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נעשה היום היסטוריה - נעשה את מה שצריך על מנת להפיל את נתניהו". עם כניסתו למשכן, הצהיר טיבי: "נתניהו הביתה".

עודה הצהיר כי "הפכנו לקבוצה לא לגיטימית בפוליטיקה, והבנו שאם לא נקבל את הלגיטימציה אנחנו ניקח אותה. זה מה שעשה הציבור שלנו שעשה חצי דרך, ועכשיו אנחנו צריכים להשלים את החצי האחר. אנחנו מחפשים את הדרך למנוע מנתניהו את ראשות הממשלה, זה הדבר המהותי ביותר. אני רוצה להוסיף שגם רוב הציבור הישראלי אמר את דברו – הרוב אמר  לא לבנימין נתניהו. אנחנו בדרך כלל לא ממליצים, ולכן אנחנו נעשה היסטוריה עכשיו".

"הדבר הנורא ביותר שנתניהו אמר זה שהערבים רוצים להשמיד אותנו", המשיך אחמד טיבי. "יש פה בחדר אדם שעזר ליילד ילדים שמתוכם רוב יהודי. בני גנץ הוא לא כוס התה של הרשימה הערבית, אבל אמרנו שנעשה הכול כדי להפיל את נתניהו וברירת המחדל היא להמליץ על גנץ. אנחנו רוצים החלטת ממשלה למגר את הפשיעה, להפסיק את הריסות הבתים, תוכנית לפיתוח כלכלי ותעסוקה". מנסור עבאס הוסיף: "אנו בוחרים בגנץ כברירת מחדל". עופר כסיף הוסיף: "ראש הממשלה היוצא לא רק פגע על ידי הסתה שיטתית נגד המיעוט הערבי, הוא גם פגע בכל רכיב של דמוקרטיה".