כחול לבן: "מטרת תנאי הליכוד - לגרור לבחירות שלישיות"

לאחר כארבע שעות, תמה פגישת צוותי המו"מ. מכחול לבן נמסר כי בליכוד התעקשו על המשך כהונת נתניהו ועל בלוק ה-55, אך מנגד נטען שאנשי גנץ לא השיבו אם הם מקבלים את מתווה הנשיא

זמן צפייה: 02:18

הפלונטר הפוליטי: לאחר כארבע שעות, הסתיימה הפגישה שהתקיימה היום (שישי) בין צוותי המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן, שנועדו לראשונה מאז הטלת המנדט להרכבת ממשלה על ראש הממשלה נתניהו. בסיומה, לא נראה כי חלה התקדמות משמעותית במגעים בין הצדדים.

מכחול לבן נמסר עם סיום הפגישה כי "במהלך הדיון הציגו חברי צוות המו"מ של כחול לבן מספר דרישות תוכן ראשוניות אך צוות המו"מ של הליכוד התבצר בעמדתו והתנה התייחסותו לנושאים אלו בכך שקודם כל וכתנאי מוקדם תסכים כחול לבן שנתניהו יוסיף לכהן כראש הממשלה ושהממשלה שתוקם תתבסס על בלוק ה-55. ידוע מראש כי כחול לבן לא תסכים לתנאים אלו ולפיכך, אין מנוס מלהבין כי הצבת שני תנאים מקדימים אלו מטרתם לגרור את מדינת ישראל לבחירות שלישיות - כפי שרוצה ראש הממשלה".

"אנו חוזרים ועומדים על כך שהמהות והתוכן הם העיקר לכל משא ומתן על הרכבת ממשלה. מנגד, עמדת הליכוד כפי שנמסרה בפגישה, הינה כי סוגיית הרוטציה והמשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה היא הבסיס לניהול הדיון", כך לפי המפלגה.

עוד בחדשות 13:

פגישת הליכוד וכחול לבן: "יש לנהל המו"מ על בסיס מתווה הנשיא"

גנץ לנתניהו: "בוא למו"מ – בלי תנאים מוקדמים, ספינים ובלוקים"

גנץ אחרי הטלת המנדט על נתניהו: "לא נשב עם ר"מ תחת אישום"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

מהליכוד נמסר כי "בפתח הישיבה הודיעו נציגי המפלגה כי הם מקבלים את מתווה הנשיא כבסיס למו"מ להקמת ממשלת אחדות, והדגישו את הצורך המיידי בהקמת ממשלת אחדות רחבה. עיקר הפגישה עסק במתווה הנשיא על מרכיביו השונים, אולם בסופה נציגי כחול לבן לא השיבו אם הם מקבלים את המתווה".

"נציגי הליכוד ביקשו להמשיך ולקיים ישיבות מיידיות ורציפות בכדי לקדם את המו"מ, אך לבקשת כחול לבן נקבע כי לא תתקיים ישיבה במוצאי השבת, וכי הישיבה הבאה תתקיים ביום ראשון בבוקר, כך לפי הליכוד. השרים לוין ואלקין ביקשו מנציגי כחול לבן תשובה ברורה לגבי קבלת המתווה על ידם בפגישתם הבאה".

בהמשף, מסרה המפלגה: "לאחר דיווח של צוות המו"מ לנתניהו, ראש הממשלה חזר והנחה את הצוות להתקדם במהירות במשא ומתן על בסיס מתווה הנשיא כדי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. צוות המו"מ של הליכוד ממתין לתשובת כחול לבן ביום ראשון בבוקר".

השר יריב לוין, ראש צוות המו"מ של הליכוד, אמר: "ביקשנו לקבל תשובה ברורה האם כחול לבן מוכנה לנהל את המו"מ על בסיס המתווה שהצביע נשיא המדינה, שהוא המתווה היחידי שמונח על השולחן ושיכול להביא להקמת הממשלה. אנחנו חושבים שחייבת לקום ממשלת אחדות רחבה, שאסור לסחוב את הזמן ושצריך שהתהליך הזה יהיה מהיר, וכדי שזה יקרה צריך לקבל תשובה חיובית שמאפשרת לנו לנהל מו"מ על מתווה קיים וברור. נקבעה ישיבה נוספת לבקשתנו ליום ראשון, מתוך תקווה שאז אכן תינתן תשובה סופית, ברורה וחדה מכחול לבן בעניין הזה".

יריב לוין
יריב לוין | צילום: מוטי מילרוד

השר זאב אלקין אמר כי "אין שום פתרון אחר למצב הפוליטי שנוצר מאשר הקמת ממשלת אחדות רחבה על בסיס מתווה נשיא המדינה. בפתח הפגישה הודענו שהליכוד חד משמעית מקבל את המתווה כבסיס למו"מ. ברוב המוחלט של הפגישה דנו במתווה, אך לצערי במהלכה ובסופה לא קיבלנו שום תשובה אם המתווה הזה מקובל על כחול לבן. ביקשנו מהם לקיים ישיבות רצופות. בקשתנו לישיבה במוצ"ש נדחתה, סוכם שניפגש פעם הבאה ביום ראשון וביקשנו מהם לתת לנו תשובה אם הם מקבלים את מתווה הנשיא – תשובה שתאפשר להתקדם בהליך המו"מ".

בפתח הפגישה, סירבו נציגי כחול לבן סירבו להצטלם, אך למרות זאת בחרו השרים אלקין ולוין לקיים את הפוטו-אפ. לוין אמר כי "ישראל חייבת ממשלה יציבה ורחבה, ממשלת אחדות. לכן, אנו מבקשים לקיים משא ומתן מהיר וענייני כדי לסיים את הדברים ולהקים ממשלה באופן מיידי". "שמענו את הדברים של נשיא המדינה, ואנו סבורים שנכון לנהל את המו"מ על בסיס המתווה שהציג הנשיא. אני מאוד מקווה שאכן נמצא גם אצל כחול לבן נכונות לעניין הזה", הוסיף.

אלקין אמר בפתח הפגישה כי "לנו אין מה להתבייש, אנחנו לא מתביישים מזה שאנחנו רוצים לשבת עם כחול לבן ולא מתביישים מזה שאנחנו רוצים ממשלת אחדות, אנחנו שמים את זה על השולחן, זאת המשימה שלנו". "נשמח, אם לא בתחילת המו"מ, להצטלם יחד איתם בחתימה על ההסכם", הוסיף. "מי שיכשיל את התהליך ייקח את העם לבחירות".

זאב אלקין בפריימריז בליכוד
זאב אלקין בפריימריז בליכוד | צילום: חדשות 10

מנהיגי שתי המפלגות התייחסו אתמול למאמצים להרכבת ממשלה. "בצד השני יש כל מיני דמיונות, הייתי אומר הזיות. בהתחלה הם חשבו שהם יפרקו את השותפות במחנה הלאומי, עכשיו הם חושבים שהם יצליחו לפרק את הליכוד", אמר נתניהו בהרמת כוסית לכבוד ראש השנה של הליכוד. בהמשך פנה לגנץ ואמר: "בני - עכשיו הכדור בידיים שלך. יש לך כל מיני יועצים שאומרים לך כך או אחרת. אבל לפעמים הדבר הנכון הוא הדבר הפשוט. קום, עשה מעשה, גלה מנהיגות, בוא לאחדות".

אתמול, בפתח ישיבת סיעתו, התייחס יו"ר כחול לבן בני גנץ, למגעים להרכבת הממשלה, ואמר: "אני קורא לנתניהו - בוא למשא ומתן בלי תנאים מוקדמים, ספינים ובלוקים. לא מערכת בחירות נוספת אנחנו צריכים, אלא ממשלה לאומית רחבה". גנץ שב והדגיש כי "אנחנו מחפשים יושרה ציבורית, לא נוכל לשבת תחת ראש ממשלה שנגדו כתבי אישום פעילים".

"אנחנו לא 'רק לא ביבי', איננו תוקפים איש ברמה האישית, אנחנו מחפשים יושרה ציבורית, אנחנו מחפשים לפעול נגד השחיתות ולא נוכל לשבת תחת ראש ממשלה שנגדו כתבי אישום פליליים. על בסיס אלו אני קורא מכאן לשיח על תוכן ועל מהות עם הליכוד, המפלגה השנייה לנו בגודלה. אם מדובר במשא ומתן שענייניו תוכן ולא תפירת חליפות ובניית בלוקים פוליטיים וייצורם  - נהייה שם בחפץ לב".

בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין
בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

סיומו של המשבר הפוליטי עוד לא נראה באופק, וכעת ישנם מספר תרחישים לפיתרונו. התרחיש האפשרי הראשון, תסריט החלומות של נתניהו, הוא שיצליח לשכנע את יו"ר העבודה עמיר פרץ או את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להצטרף אליו. די באחד מהם כדי להקים ממשלה צרה – אך הסיכויים לכך אפסיים.

התרחיש השני הוא  שיו"ר כחול לבן בני גנץ יצליח להשביע ממשלת מיעוט, שתכלול את כחול לבן, העבודה והמחנה הדמוקרטי - 44 מנדטים, יחד עם תמיכה מבחוץ של הרשימה מהשותפת - 13 ממנדטים, והימנעות של ליברמן. הסיכויים הם נמוכים מאוד ומדובר בממשלה מאוד לא יציבה.

התרחיש השלישי הוא שהמגעים לאחדות בכל זאת יצלחו. גנץ ונתניהו יוותרו על שותפיהם ויכנסו רק שניהם לממשלה עם 65 מנדטים. נתניהו יצא לנבצרות במידה ויוגש כתב אישום על פי חוק ריבלין המוצע, כלומר הוא יופשט מכל הסמכויות כראש ממשלה. גם במקרה הזה הסיכויים נמוכים - לפיד מתנגד, ונתניהו לא מוכן לוותר על החרדים. האפשרות הרביעית היא שכל זה ייכשל, והחורף - עם ישראל יחזור לקלפיות.