בכירים בליכוד בשיחות סגורות: נלחץ לאחדות עם רוטציה

גורמים במפלגת השלטון מודים כי אין להם אומץ לקרוא תיגר על נתניהו, אך ינסו לפעול לקידום ממשלה רחבה ובכך לסמן לרה"מ כי ימיו בתפקיד ספורים • גורם בכחול לבן: אנחנו בבלאגן פוליטי ענק

זמן צפייה: 02:33

גורמים בכירים בליכוד הודו היום (רביעי) בשיחות סגורות כי אין להם את האומץ לקרוא תיגר על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הם מנסים לקרוא לממשלת אחדות יחד עם כחול לבן, ובכך להגביר את הלחץ שיסמל לנתניהו כי ימיו בשלטון ספורים. אחד הגורמים שיכולים להניע מהלך כזה הוא השר חיים כץ, שיכול לכנס את מרכז הליכוד ולהוביל את הקו. כץ הוא בין הבכירים היחידים שלא נכחו בהצהרתו של נתניהו אמש.

בתוך כך, הליכוד פרסמה הערב הודעה המתייחסת להרכבת הכנסת ה-22, בה נכתב כי "ראש הממשלה נתניהו לא פוסל אף מפלגה ציונית ולכן אין שום סיבה או רצון ללכת לבחירות נוספות. מדינת ישראל זקוקה בעת הזאת לממשלה ציונית חזקה ולא לממשלה שנשענת על מפלגות ערביות או לבחירות נוספות. לאחר שגיבשנו היום את בלוק מפלגות הימין, נפנה בימים הקרובים לכל המפלגות הציוניות ונתחיל במו״מ מיידי".

עוד בחדשות 13:

עמיר פרץ: "לא נשב בממשלת נתניהו – נמליץ על גנץ לנשיא"

נתניהו: "יש שתי אפשרויות – ממשלה בראשותי או ממשלה מסוכנת"

ראשי מפלגות הימין נפגשו עם נתניהו: נקים צוות מו"מ משותף

ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת ''מקור ראשון''
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת ''מקור ראשון'' | צילום: אבישג שאר-ישוב

במקביל, גורם בכחול לבן אמר כי במפלגתו יש "בלאגן פוליטי ענק". לדבריו, במפלגה מבינים כי היתרון המרכזי של גנץ הוא המצב המסובך של נתניהו, אך מודעים גם שהימצאות הרשימה המשותפת בתוך גוש השמאל-מרכז לא מתורגם להמלצות אצל הנשיא.

בכירים אחרים בכחול לבן טוענים כי מתקיימים מגעים מתחת לפני השטח מול ח"כים בליכוד באשר ליום שאחרי נתניהו. בכחול לבן מעדיפים שנתניהו יקבל ראשון את המנדט כי לפי החישוב שלהם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה, ואז המנדט יינתן לבני גנץ והלחץ מפני בחירות שלישיות יכריע את אנשי הליכוד.

מוקדם יותר היום התייחס ראש הממשלה נתניהו לתרחישי הקמת הממשלה ואמר כי "לאחר שהקמנו את גוש מפלגות הימין קיימות רק שתי אפשרויות: או ממשלה בראשותי או מפלגה מסוכנת שנשענת על המפלגות הערביות". את הדברים אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד.

"בעת הזאת, יותר מאי פעם, בייחוד מול התאגרים הביטחוניים והמדיניים על הפרק, אסור שתקום ממשלה שתישען על מפלגות ערביות אנטי-ציונות. נעשה כל מאמץ למנוע ממשלה כזאת. זאת המחויבות שלנו למדינת ישראל ולבוחרינו", הוסיף נתניהו.

ראש הממשלה אמר כי יחד עם ראשי מפלגות ש"ס, יהדות התורה ורשימת ימינה, התקבלה ההחלטה כי הם ילכו יחד למשא ומתן להקמת ממשלה בראשותו, שבראש צוות המו"מ יעמוד שר התיירות יריב לוין. "אנחנו ננהל את המו"מ מתוך מציאות אחת משותפת לכל המפלגות", אמר.

Likuuud
רשימת הליכוד

בשעות הצהריים נפגשו ראשי מפלגות הימין והחרדים עם נתניהו במשרדו, והתחייבו על הקמת בלוק ימין אחד בהובלתו, שיפעל יחד לכינונה של הממשלה הבאה. נוסף על כך, התחייבו המפלגות להקים צוות מו״מ משותף לכל סיעות בלוק הימין.

במהלך המפגש הציע נתניהו שכל המפלגות ילכו יחד לנשיא כבלוק וינהלו משא ומתן קואליציוני משותף. מנגד, ראשי המפלגות דרשו שנתניהו יתחייב פומבית ללכת איתם לקואליציה, ולא ישתמש בהמלצתם רק כדי לצלוח את הנשיא ואז ילך למשא ומתן עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

בפגישה, כאמור, השתתף שר התיירות לוין, ששימש כראש צוות המו"מ של מפלגתו בתום מערכת הבחירות הקודמת. נוסף על כך, נכחו בפגישה ראשי יהדות התורה יעקב ליצמן משה גפני, ראשי ימינה נפתלי בנט, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ׳. יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי נפגש עם רה"מ נתניהו מוקדם יותר הבוקר, מאחר ולא יכול היה להשתתף בפגישה בשל אזכרת השר לשעבר דוד אזולאי.