ליברמן עשוי לדרוש רוטציה על ראשות הממשלה • פרשנות

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו התחזק בסקר חדשות 13 ל-11 מנדטים, ולאור ההערכות כי הוא יקבע מי ירכיב את הממשלה הבאה – עולה הסבירות כי יבקש לעמוד בעצמו בראשות הממשלה במהלך הקדנציה הבאה

זמן צפייה: 05:24

מגמת ההתחזקות בסקרים של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מחזקת גם את מעמדו כגורם המכריע להרכבת הממשלה הבאה והעומד בראשה. מסקר שנערך אתמול (חמישי) עבור חדשות 13 עולה כי מפלגתו של ליברמן זוכה ל-11 מנדטים – עלייה של מנדט אחד מהסקר הקודם.

אחד התרחישים האפשריים ליום שאחרי הבחירות הם שבמידה וליברמן ישמור על כוחו, ואף מועמד לא יצליח להרכיב ממשלה בלעדיו – עשוי יו"ר ישראל ביתנו לדרוש לקיים רוטציה על ראשות הממשלה לצד ראש המפלגה הגדולה. מדובר בתרחיש לא שגרתי, אך הכוח שהוא צובר בשבועות האחרונים הופך את התרחיש ללא בלתי סביר.

מסקר חדשות 13 שפורסם אמש עם סגירת הרשימות המפלגתיות לכנסת, עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום, מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה מובילה את גוש הימין עם 30 מנדטים. מפלגת כחול לבן בראשות בני גנץ מתחזקת ל-29 מנדטים - בהשוואה ל-23 מנדטים בסקר הקודם. הימין המאוחד בראשות איילת שקד, הייתה זוכה ל-11 מנדטים. על פי תוצאות הסקר, גוש המרכז-שמאל היה עומד על 55 מנדטים לעומת 54 מנדטים לגוש הימין, ללא מפלגת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן - שהייתה זוכה, כאמור, ל-11 מנדטים, עלייה של מנדט לעומת הסקר הקודם.

עוד בחדשות 13:

סקר חדשות 13: גוש המרכז-שמאל מוביל, 50% רוצים ממשלת אחדות

הרשימות נסגרו: המגעים בימין כשלו – עוצמה יהודית רצה בנפרד

רה"מ: "נלחמים נגד איראן וחזבאללה – ושומעים על כך בימים אלה"

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

עוד עלה מהסקר כי אם הבחירות היו נערכות היום, הרשימה הערבית המשותפת בראשות איימן עודה הייתה מקבלת 11 מנדטים, המחנה הדמוקרטי 9 מנדטים ויהדות התורה 7 מנדטים. ש"ס ומפלגת העבודה היו זוכות ל-6 מנדטים.

בשאלה מי המתאים ביותר לכהן כראש הממשלה, בנימין נתניהו או בני גנץ, ענו 43% מהמשיבים כי נתניהו הוא המתאים ביותר, רק 32% ענו שגנץ ו-17% ענו שאף אחד מהם. 

50% מהנשאלים אמרו כי הם מעדיפים ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן - ללא המפלגות החרדיות, ואילו 13% ענו כי היו רוצים ממשלת אחדות כזו עם החרדים. 23% ענו כי יעדיפו ממשלת של מפלגות הימין והחרדים בלבד, ו-10% ענו כי ירצו ממשלת מרכז-שמאל עם החרדים. 4% ענו שאינם יודעים, או אף אחת מהאפשרויות. 

לאור ההעדפה הרבה לממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן ללא המפלגות החרדיות (50%), ניתן להבין את העלייה המתמשכת בפופולריות של ישראל ביתנו, שמאז הבחירות באפריל, מכריז היושב בראשה, אביגדור ליברמן כי יצטרף רק לממשלת אחדות שלא תכלול את המפלגות החרדיות.