המגעים לאיחוד בשמאל: ברק הסכים שהורוביץ יוביל רשימה משותפת

יו"ר ישראל דמוקרטית הבהיר בפגישה עם שפיר ופריג' כי הוא מוכן שיו"ר מרצ יעמוד בראש מפלגה מאוחדת, כך לפי 2 גורמים שמעורים בתכני השיחות. מסתמן: תינתן עדיפות לח"כים של מרצ בקדמת הרשימה

זמן צפייה: 02:10

בפגישה לילית שהתקיימה אמש (שלישי) בין יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק, סתיו שפיר (העבודה) ועיסאווי פריג' (מרצ) כדי לדון באפשרות של ריצה משותפת בבחירות, הבהיר ברק כי הוא מוכן שיו"ר מרצ ניצן הורביץ יעמוד בראש הרשימה המאוחדת - כך לפי שני גורמים שמעורים בתכני השיחות. במהלך השיחה עלתה האפשרות כי ח"כ סתיו שפיר תעמוד בראש הרשימה - אך אפשרות זו נפסלה.

נכון לשעה זו, נראה כי המחלוקת היחידה בין הצדדים תהיה באשר למיקומו של ברק ברשימה. בתחילת השבוע הצהיר ברק כי למען איחוד יסכים להסתפק במקום העשירי ברשימה, וכעת מנסה הורוביץ לקדם מהלך לפיו ברק ישובץ נמוך ברשימה, אך יקבל תיק בכיר. אפשרות אחת מציבה את ברק אחרי חברים אחרים ב"ישראל דמוקרטית" כמו יאיר גולן. עוד חוששים במרצ מפרשת ג'פרי אפסטין, שנקשרה בשבועות האחרונים בשמו של ברק, ודואגים שמא יתפרסם בסמוך לבחירות מידע מפליל נוסף לגבי קשריהם.

זו הייתה הפגישה השנייה בין ברק לפריג' אתמול, והיא הסתיימה ללא החלטות. הגורמים מסרו כי כעת הם ממתינים להכרעתו של הורוביץ אם להמשיך ולקדם את המגעים לקראת ריצה משותפת. עם זאת, מסתמן כי אכן הורוביץ יעמוד בראש רשימה מאוחדת וכי תינתן עדיפות למרצ בקדמת הרשימה.

עוד בחדשות 13:

גורמים במרצ: זנדברג מובילה את מחנה המתנגדים לאיחוד עם ברק

אחרי פרישתו מהעבודה: רוסו תורם משכורותיו מהכנסת לשיקום לוחם

ברק על חיבור לוי-אבקסיס עם העבודה: ויתור על החלפת השלטון

הפגישה אמש התקיימה בביתה של נועה רוטמן והשתתף בה גם מקורבו של ברק אושי אלמליח. הפגישה החלה בשמונה בערב והסתיימה בסביבות חמש בבוקר. בשעות הקטנות של הלילה הצטרף לפגישה גם הורוביץ יחד עם מזכ"ל המפלגה תומר רזניק. גורמים שמעורים בתכני הפגישה ציינו כי אחד הנושאים שעליו נותרו מחלוקות הוא סדר המקומות ברשימה מלבד המקום הראשון ואם יצורפו ח"כים נוספים ממפלגת העבודה או מצטרפים ממקומות אחרים. עם זאת, ברק הבהיר בשיחה כי ניתן לשבץ אותו במקום העשירי, ה-11 או ה-12 ברשימה המאוחדת.

בתוך כך, איציק שמולי, שהפסיד בבחירות לראשות מפלגת העבודה, התייחס לאיחודים בגוש השמאל-מרכז בחשבון הטוויטר שלו: "מפלגת העבודה יקרה לי, אך יש לי מחלוקת מהותית עם הקו שנבחר עבורה ולכן אמשיך להיאבק כדי להחזירה למקום הנכון לה. הבחירות חשובות מדי וקיבלנו בהן מועד ב׳". שמולי הוסיף כי "שריונים לבדם לא יביאו את הבשורה, רק חיבורים. כמו כן פגיעה אפשרית בוועידה הקרובה ברשימתנו המצוינת לכנסת רק תסב לה נזק, לא תועלת".

אתמול, לאחר התנצלותו של ברק על אירועי אוקטובר 2000, שוחח עם חבר הכנסת פריג' בנוגע לאיחוד אפשרי בשמאל. לפי גורמים שמעורים בתכני השיחה, פריג' אמר לברק כי ניתן יהיה לקדם חיבור בין המפלגות, רק אם יצטרפו למהלך גורמים נוספים דוגמת חברי כנסת ממפלגת העבודה - כדי לבנות גוש גדול ורחב יותר.

התנצלותו של ברק הגיעה לאחר שפריג' פרסם מאמר בעיתון "הארץ" ובו דרש שיתנצל על שאירע. "אני נושא באחריות של כל מה שהתרחש, לרע או לטוב, תחת תקופת כהונתי כראש ממשלה, בתוך זה גם לאירועים שבהם נהרגו אזרחים ישראלים ערבים ופלסטינים מעזה", אמר ברק בריאיון לרשת ב'. "אני חוזר גם היום ואומר בכאב אמיתי, אין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל, של המדינה שלהם".

ביום ראשון התכנסו עשרת המועמדים במקומות הראשונים של מפלגת מרצ התכנסו על מנת לדון באפשרות ריצה משותפת עם מפלגתו של אהוד ברק, ישראל דמוקרטית. במהלך הישיבה התברר כי ח"כ תמר זנדברג, שרק לפני כמה שבועות הודחה מתפקידה כיו"ר המפלגה, הובילה את מחנה המתנגדים לריצה משותפת עם ברק. לפי מקורות שנכחו בישיבה, זנדברג אמרה: "אהוד ברק הוא פגע רע. הוא אבי רעיון האין פרטנר. הוא יעשה לנו נזק. אסור להתאחד איתו או לרוץ איתו".

תמר זנדברג
תמר זנדברג מצביעה בפריימריז

גורמים במרצ ציינו כי דברי זנדברג תמוהים כיוון שהיא זו שהאשימה את קודמתה, זהבה גלאון, ב"טהרנות", השתמשה בשירותי הייעוץ של איש הימין משה קלוגהפט שעמד מאחורי קמפיין ההסתה נגד השמאל ושיקרה על כך לציבור. כמו כן, לטענתם היא זו שהצהירה כי תהיה מוכנה לשבת בממשלה עם אביגדור ליברמן.

יו"ר מרצ ניצן הורביץ אמר בישיבה שגם לו יש הסתייגויות מברק, אבל ציין כי הוא ממתין לקבל תוצאות של סקרים שהמפלגה מקיימת בנושא גרסאות שונות לריצה משותפת עם מפלגות וגורמים נוספים. בניגוד לזנדברג, הורביץ סיכם את הדיון ואמר כי הוא לא סוגר את הדלת בפני איחודים – כולל עם אהוד ברק.