מסעות שכנוע בשוק, ברחוב ובים: כך עבר יום הבחירות על המועמדים

במסגרת המאבק על כל קול, פנו ראשי המפלגות אל הציבור וניסו לשכנעם לצאת להצביע. על מנת להביא את הבוחרים לקלפיות, השתמשו הפוליטיקאים במגוון אסטרטגיות, מהפחדה - ועד הפצת מידע כוזב

זמן צפייה: 02:06

ישראל בוחרת: אזרחי ישראל יצאו היום (שלישי) בהמוניהם לקלפיות ומימשו את זכותם הדמוקרטית, ורבים בחרו במקביל לבלות את יום השבתון במגוון מקומות. בניסיון לגייס קולות, המועמדים והמועמדות הגיעו גם לחופי הים, לשוק ולתחנה המרכזית בירושלים, וניסו להאיץ במצביעיהם הפוטנציאליים להגיע לקלפי.

במסגרת המאבק על כל קול, המתמודדים לא חסכו מאמצים ולא בחלו בשום אמצעי – מהפחדה ועד הפצת מידע כוזב ביחס לאחוזי ההצבעה.

הלחץ מפני דין הבוחר הביא את נתניהו ותחנות רדיו ימניות וחרדיות לקיים בניגוד לחוק במהלך יום הבחירות ריאיון עם ראש הממשלה. נוסף לכך, באמצע היום כינסו המפלגות משני צדי המפה הפוליטית ישיבות חירום.

עוד בחדשות 13:

הליכוד הציבה הלילה מצלמות בפתחי קלפיות במגזר הערבי • תיעוד

יו"ר ועדת הבחירות קבע: חלק מפתקי ההצבעה שהושחתו – ייספרו

נתניהו: "בחירות צמודות". גנץ: "הצבעה – חובה אזרחית"

Capture
ראש הממשלה נתניהו בתחנה המרכזית ירושלים

במהלך היום עלה חשד לזיופים בקלפיות בכמה מוקדים. חשוד בן 17 עוכב על ידי השוטרים לחקירה, לאחר שעל פי החשד הגיע לקלפי במרכז ירושלים והזדהה החשד באמצעות תעודת זהות שאינה שייכת לו. בעקבות חשד לזיוף בפורדיס, חברי ועדת הבחירות באופן חריג החליפו את כל הנציגים המקומיים ובנציגי ועדת הבחירות יושבים במקומם. בקלפי בכרמיאל נתפס אדם שחילק מעטפות עם הפתק ג' - הוא הורחק על ידי המשטרה. ברהט עוכב לחקירה מצביע, בחשד שניסה לשלשל לקלפי כמה מעטפות.

בירכא נעצרו שלושה בחשד לניסיון זיוף. ארבע קלפיות נסגרו, ונשלחו משקיפים למקום שיישארו בכל הקלפיות ביישוב עד לסגירתן. טרם ידוע מי יעלה בגורל ההצבעות שכבר היו בקלפיות הללו. כאשר ייפתחו הקלפיות מחדש, תוארך ההצבעה בעיר עד חצות, בליווי של מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה, אשר יהיה מורשה לצלם כל חשש לאירוע טוהר הבחירות. לאחד מהקלפיות הגיעו כמה שופטים מוועדת הבחירות, ובשעה 21:00 יונחו המפקחים לאילו קלפיות להגיע ולהתחיל לצלם את תהליך הספירה.

העבודה-גשר התלוננה לוועדת הבחירות המרכזית על ניסיון התחזות, לאחר שלדבריה פעילי ליכוד התחזו לנציגי העבודה-גשר בקלפיות בבני ברק. ישראל ביתנו דיווחה כי נעשה מאינדונזיה ניסיון פריצה שנבלם למערכות המפלגה.

בחירות 2019
בחירות 2019 | צילום: פייסבוק

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הודיע מוקדם יותר היום כי חלק מפתקי ההצבעה שהושחתו - ייספרו כקולות כשרים. זאת, בעקבות תלונות שהצטברו בוועדה על השחתת פתקי הצבעה, ובדומה להחלטה שהתקבלה בסבב הבחירות הקודם באפריל.

על פי הכרעת הוועדה, הפתקים שייספרו יהיו כאלה שיימצאו בהם "חורים מזעריים, או שמאן דהוא צייר בעט או קשקש עליהם, כך שניכר שבפתק הושם פגם לצורך פסילתו". נוסף לכך, יתקבלו גם פתקים שהדוגמה המודפסת עליהם אינה תואמת את זו שאושרה על ידי הוועדה, למשל: סדר המילים בכינוי הרשימה שונה, הושמטו מילים או אותיות מהכינוי, ההדפסה אינה במרכז הדף או שכינוי הרשימה הודפס מעל האותיות. עם זאת, הדגיש מלצר, הפתקים ייספרו רק בתנאי שלא יסגירו את זהות הבוחר.