אדלשטיין על האפשרות לביטול הבחירות: "50% שהמהלך ייצא לפועל"

יו"ר הכנסת תקף את היועמ"ש בריאיון לערוץ הכנסת, לאחר שפורסם כי בשיחות סגורות טען מנדלבליט שאין אפשרות משפטית לבטל את הבחירות, ואמר: "אני לא מבין מה הקשר שלו לנושא הזה"

זמן צפייה: 01:08

בחירות 2019 - הסיבוב השני: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס הבוקר (רביעי) ליוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו לביטול הבחירות ואמר כי "50% שהמהלך ייצא לפועל. נפל האסימון שנעשתה פה טעות, אני מעריך שמשפטית לא צריך רוב של יותר מ-61 ח"כים כדי לבטל בחירות, אבל אני לא אביא את הסוגיה לנשיאות הכנסת אם לא אראה שיש רוב משמעותי לממשלה רחבה". הדברים נאמרו בריאיון ל‎יובל קרני בערוץ הכנסת.

בנוסף, תקף אדלשטיין את היועמ"ש אביחי מנדלבליט, לאחר שפורסם כי בשיחות סגורות אמר שאין אפשרות משפטית לבטל את הבחירות, ואמר: "אני לא מבין מה הקשר שלו לנושא הזה". יו"ר הכנסת אף התייחס לטענות שהמהלך נועד להגן על ראש הממשלה וטען שזה לא נכון.

מוקדם יותר הבוקר אמר אדלשטיין בריאיון לגל"צ כי "בלי הסכמה רחבה ובלי מפלגת כחול לבן ברור שלא יבוטלו הבחירות", והוסיף: "הבקשה לבחון את ביטול הבחירות באה בידיים נקיות, אני לא שליחו של איש".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

אדלשטיין: "לא אתן יד לביטול הבחירות – אלא בהסכמה רחבה מאוד"

יאיר גולן פועל לגייס ח"כים לשעבר בעבודה למפלגה החדשה של ברק

איילת שקד: "מתכוונת לחזור לכנסת בבחירות הקרובות"

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) הגיב ליוזמה לביטול הבחירות וצייץ בטוויטר: "אין בעיה ללכת לממשלת אחדות. אדם אחד, רק אחד, צריך לזוז הצידה וללכת לטפל בכתבי האישום שלו. הליכוד ימנה במקומו את מי שבא לו. תהיה לנו ממשלת אחדות של 75 ח"כים לפחות, בראשות כחול לבן".

בכיר המפלגה, משה (בוגי) יעלון, הגיב גם כן וכתב בטוויטר: "חברי הכנסת של הליכוד, אני מקווה שברור לכם עכשיו שגם פיזור הכנסת נועד להציל את נתניהו מאימת הדין, בניגוד לאינטרס הציבורי של האזרחים. לאחר שנתניהו נכשל בהרכבת קואליציה, היה צריך להחזיר המנדט לנשיא ויכולנו להרכיב קואליציה שמרכזה כחול לבן וליכוד, בראשות מי שהנשיא היה מטיל עליו את המשימה".

ח"כ עופר שלח ׁ(כחול לבן), התייחס אף הוא לניסיון לבטל את הבחירות: "איפה יימצא בליכוד האיש האחד שיאמר די. האמיץ האחד שיגיד לנתניהו 'יש גבול. גבול לביזיון שאליו אתה גורר מדינה שלמה, גבול לשפל שאליו אתה מדרדר תנועה פוליטית מפוארת'. כולם יודעים שהכל ספין. יהיו בחירות, ביבי כבר מתחיל להבין שיפסיד בהן. יהיה משפט. יהיה סוף לטרלול המטורף שאדם אחד מוליך אליו את כולנו. איפה המנהיג הבא של הליכוד, שיעמוד עכשיו ויגיד שזהו, נגמר? שיבהיר שהמפלגה של בגין ושמיר, שרון וגם ביבי של פעם, לא תסבול את הקרקס הזה?".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

"דקה אחר כך יהיו פתאום שקט ושפיות", המשיך שלח. "תהיה ממשלה רחבה וחזקה, בלי קיצוניים ובלי רעש. יהיה שלטון שראוי לאזרחים של המדינה הזאת. אם רק יימצא האיש האחד, המנהיג האחד, נבחר הליכוד האחד שיגיד לביבי - עד כאן!".

אמש אמר אדלשטיין לחדשות 13 כי "לא אתן יד לביטול הבחירות ברוב של 61 אלא רק בהסכמה רחבה מאוד בכנסת". עוד קודם לכן, כתב אדלשטיין בטוויטר: "המשך תהליך הבחירות - הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל שמפסידים מליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות ח"כים מכל הסיעות פנו אליי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי ויש אפשרות לבטל את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל. חובתנו לאפשר לכנסת ה-21 להמשיך לתפקד".

משה (בוגי) יעלון
משה (בוגי) יעלון | צילום: ללא

מוקדם יותר כאמור, גורמים משפטיים בכירים הגיבו להודעת הליכוד לפיה ראש הממשלה נתניהו בוחן את הקדמת הבחירות, ואמרו כי "על פניו זה נראה כמו ספין". יש לציין כי לכאורה אין היתכנות משפטית למהלך של עצירת הבחירות.

יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, כבר אמר בדיונים שהאישור על חוק ההתפזרות של הכנסת בקריאה שלישית הוא מהלך שאין חזרה ממנו, אלא רק בנסיבות מיוחדות שאינן מאפשרות את עריכת הבחירות (דוגמת מלחמה). גם זאת, לפי סעיף 9 א' לחוק יסוד הכנסת שקובע שגם בנסיבות אלה המהלך אפשרי רק באישור של 80 חברי כנסת, וקביעת תאריך אחר מוקדם ככל הניתן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

אולם, אדלשטיין טוען שמצא דרך לקדם את המהלך, זאת, על ידי שינוי החוק הקיים וחקיקת חוק "ביטול פיזור הכנסת" במצב כזה, ובהמשך להעביר את החוק החדש. בליכוד מעריכים כי הסיכוי למהלך נמוך.

כזכור, מהליכוד נמסר אמש כי ראש הממשלה מתייחס "בכובד ראש" ליוזמה לביטול הבחירות. זאת, בתגובה לדיווח בחדשות 12 לפיו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יוזם את המהלך. אולם, המפלגה לא הגישה בקשה לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע למהלך.

בני גנץ
בני גנץ | צילום: ערוץ הכנסת

בכחול לבן הגיבו לדיווח ומסרה כי: "עוד ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות. נתניהו מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש עכשיו פתרונות קסם. אנחנו הולכים לבחירות ובני גנץ יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב כי: "הפרסומים הערב מבהירים - נתניהו מפחד מגזר הדין הציבורי, ונתניהו משקר - אין שום משא ומתן עם כחול לבן". גם מספר ארבע בכחול לבן, גבי אשכנזי, התייחס בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "עוד ספין מבית היוצר של נתניהו - אין שום משא ומתן עם כחול לבן. נתניהו גרר את המדינה לבחירות מיותרות וישלם את המחיר בקלפי".