לאחר אישור ריצת "עוצמה יהודית": נדחו העתירות לפסילת חבריה

בתום הצבעה, ועדת הבחירות החליטה לאשר את ריצתם לכנסת של ברוך מרזל ובנצי גופשטיין. זאת, בניגוד לעמדת היועמ"ש - שפורסמה לראשונה בחדשות 13. גם מועמדותו של בן גביר אושרה

זמן צפייה: 04:22

ועדת הבחירות המרכזית אישרה הערב (רביעי) בתום הצבעה את ריצתם לכנסת של חברי מפלגת "עוצמה יהודית" - איתמר בן גביר, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין. זאת, בניגוד לעמדת היועמ"ש שפורסמה לראשונה בחדשות 13, שביקש לפסול את מרזל וגופשטיין.

מוקדם יותר היום הכריעה ועדת הבחירות כי מועמדותה של רשימת "עוצמה יהודית" לא תיפסל - והיא תוכל להשתתף בבחירות הקרובות לכנסת. זאת, לאחר שההצבעה בדבר פסילתם הסתיימה בתיקו, בשל היעדרות נציג מפלגת העבודה מהדיון. החלטת הוועדה אינה סופית, וצפויות עתירות לבג"ץ שיכריעו בסופו של דבר את ההחלטה.

מרזל, גופשטיין ובן גביר
מרזל, גופשטיין ובן גביר | צילום: רויטרס

במהלך הדיון אמר איתמר בן גביר: "ביום שני אמרו לי תפתח מהר את ערוץ 13, תראה מה שקורה. הייתה הדלפה של היועמ"ש ופרקליט המדינה, שמספרים עוד לפני שהם שמעו אותנו, שעמדתו של מנדלבליט תהיה לפסול את מרזל וגופשטיין. ככה מפילים שלטון במדינת ישראל. גם הם יודעים שבלי עוצמה יהודית אין ממשלה ימנית. היום זה אנחנו, מחר זה נתניהו - ומחרתיים זה כל אחד מכם. שלטון לא מפילים בצורה כזאת, זה מביך וזה לא משפטי".

במהלך הדיון סערו הרוחות, כשסתיו שפיר סירבה לרדת מדוכן הנאומים, עד שלבסוף התבקשה על ידי יו"ר הוועדה לרדת מהדוכן. שפיר אמרה בנאומה: "כשפוסלים אותם הם שולחים מישהו אחר, מי שחושף את פרצופם האמיתי מאוים בתביעות דיבה ומי שמעז לעמוד ולהתנגד להם - מאיימים על חייו כדי שלא יעז להתנגד בפעם הבאה. האיום המוחשי והקשה ביותר הוא לא על איש או אישה, אלא מעל ראשה של הדמוקרטיה הישראלית ועל ביטחונם של אזרחי ישראל כולם".

ברוך מרזל אמר בדיון כי "לא תמיד אמרתי דברים נכונים, ויש דברים שאני לא מתכוון אליהם ולא חושב אותם ואני צריך לחזור מהם. אני בהחלט לא רואה את הערבים כמקשה אחת, אפילו בחברון אני מכיר ערבים שלא אויבים שלנו, שמוכנים שנחיה איתם". את הדברים אמר לאחר שעומת עם אמירתו בריאיון, לפיה "עד עכשיו לא הגעתי לאחוז אחד של ערבים הנאמנים למדינה".

ברוך מרזל בוועדת הבחירות המרכזית
ברוך מרזל בוועדת הבחירות המרכזית | צילום: ערוץ הכנסת

אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי ימליץ לוועדת הבחירות לפסול את מועמדותם של ברוך מרזל ובנצי גופשטיין, בגין ציטוטים שנויים במחלוקת של השניים. בכך לא קיבל עמדת פרקליט המדינה שיש לפסול את ״עוצמה יהודית״ כולה. עם זאת, אף על פי שמנדלבליט סבר כי "עוצמה יהודית" קרובה לסף האסור – יש לאפשר התמודדותה בבחירות שיערכו בחודש ספטמבר. בהחלטתו הודיע מנדלבליט גם כי כתב אישום יוגש בקרוב נגד גופשטיין בגין הסתה לאלימות, טרור וגזענות – בשל התבטאויות שלו מ-2017.