יועמ"ש הכנסת לאדלשטיין: אין היתכנות חוקית לביטול הבחירות

לחדשות 13 נודע כי איל ינון מסר ליו"ר הכנסת שהוא מגבש חוות דעת משפטית, לפיה היוזמה למניעת הבחירות לא תתאפשר; בליכוד הבהירו: נתניהו לא הציע לגנץ רוטציה והקמת ממשלת אחדות

זמן צפייה: 01:23

בחירות 2019 - הסיבוב השני: היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, מגבש חוות דעת משפטית הגורסת כי אין היתכנות חוקית לביטול הבחירות, כך נודע הבוקר (רביעי) לחדשות 13. זאת, בניגוד לטענותיו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. נוכח מורכבות העניין והשלכותיו האפשרויות, בסביבתו של ינון הדגישו כי הנושא יקח מספר ימים.

בתוך כך, במפלגת הליכוד הבהירו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא פנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ כדי להקים ממשלת אחדות ולמנוע את הבחירות. זאת, ברקע הפרסום לפיו נעשתה פנייה מטעמו של רה"מ, כדי לקדם את היוזמה לבטל את פיזור הכנסת. גנץ הגיב אף הוא לפרסום וצייץ בטוויטר: "שקר מוחלט".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס הבוקר ליוזמה לביטול הבחירות, וכתב בטוויטר כי: "זוהי שעת ההכרעה. היום כל אחת ואחד מאיתנו חייב להכריע האם הוא בעד מדינה יהודית ציונית ודמוקרטית, ברוח הכרזת העצמאות וחזון נביאי ישראל, או חלילה חבר בוועד להצלת החשוד נתניהו על חשבון הבית השלישי. נדרש תיקון. עמוק ויסודי. יחד, עלינו לבצעו".


לכתבות נוספות בחדשות 13: 

אדלשטיין על האפשרות לביטול הבחירות: "50% שהמהלך ייצא לפועל"

בכירים פלס' התלוו לנשיא צ'ילה בהר הבית – ישראל נזפה בשגריר

בית כנסת בלב המפרץ: ביקור נדיר בקהילה היהודית בבירת בחריין

נתניהו
נתניהו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הגיב ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) ליוזמה לביטול הבחירות וכתב: "אין בעיה ללכת לממשלת אחדות. אדם אחד, רק אחד, צריך לזוז הצידה וללכת לטפל בכתבי האישום שלו. הליכוד ימנה במקומו את מי שבא לו. תהיה לנו ממשלת אחדות של 75 ח"כים לפחות, בראשות כחול לבן".

בכיר המפלגה, משה (בוגי) יעלון, התייחס אף הוא ליוזמה: "חברי הכנסת של הליכוד, אני מקווה שברור לכם עכשיו שגם פיזור הכנסת נועד להציל את נתניהו מאימת הדין, בניגוד לאינטרס הציבורי של האזרחים. לאחר שנתניהו נכשל בהרכבת קואליציה, היה צריך להחזיר המנדט לנשיא ויכולנו להרכיב קואליציה שמרכזה כחול לבן וליכוד, בראשות מי שהנשיא היה מטיל עליו את המשימה".

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: החדשות 13

ח"כ עופר שלח צייץ בטוויטר כי "איפה יימצא בליכוד האיש האחד שיאמר די. האמיץ האחד שיגיד לנתניהו 'יש גבול. גבול לביזיון שאליו אתה גורר מדינה שלמה, גבול לשפל שאליו אתה מדרדר תנועה פוליטית מפוארת'. כולם יודעים שהכל ספין. יהיו בחירות, ביבי כבר מתחיל להבין שיפסיד בהן. יהיה משפט. יהיה סוף לטרלול המטורף שאדם אחד מוליך אליו את כולנו. איפה המנהיג הבא של הליכוד, שיעמוד עכשיו ויגיד שזהו, נגמר? שיבהיר שהמפלגה של בגין ושמיר, שרון וגם ביבי של פעם, לא תסבול את הקרקס הזה?".

"דקה אחר כך יהיו פתאום שקט ושפיות", המשיך שלח. "תהיה ממשלה רחבה וחזקה, בלי קיצוניים ובלי רעש. יהיה שלטון שראוי לאזרחים של המדינה הזאת. אם רק יימצא האיש האחד, המנהיג האחד, נבחר הליכוד האחד שיגיד לביבי - עד כאן!".

יאיר לפיד נואם בכנסת
יאיר לפיד נואם בכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי: "הדבר היחיד שמנחה את נתניהו הם סקרים, וברור שבממצאים שהוצגו לו על ידי סוקרים השבוע בלט הרצון של אזרחי מדינת ישראל שתקום ממשלה לאומית רחבה. הכותרות של היום הן לא יותר מאשר משחק האשמות בין הליכוד לכחול לבן ללא שום כוונה אמיתית. לנתניהו, שפעמיים פיזר את הכנסת בתוך חצי שנה, אין שום בעיה להקים ממשלה בתמיכת השמאל (אבי גבאי) או בתמיכת המפלגות הערביות מבחוץ (על פי נתן אשל). לכן, המסקנה היחידה היא שיש פה ניסיון להחזיק בשלטון בכל מחיר ותו לא".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס הבוקר ליוזמת ראש הממשלה ואמר כי "50% שהמהלך ייצא לפועל. נפל האסימון שנעשתה פה טעות, אני מעריך שמשפטית לא צריך רוב של יותר מ-61 ח"כים כדי לבטל בחירות, אבל אני לא אביא את הסוגיה לנשיאות הכנסת אם לא אראה שיש רוב משמעותי לממשלה רחבה". הדברים נאמרו בריאיון ל‎יובל קרני בערוץ הכנסת.

בנוסף, תקף אדלשטיין את היועמ"ש אביחי מנדלבליט, לאחר שפורסם כי בשיחות סגורות אמר שאין אפשרות משפטית לבטל את הבחירות, ואמר: "אני לא מבין מה הקשר שלו לנושא הזה". יו"ר הכנסת אף התייחס לטענות שהמהלך נועד להגן על ראש הממשלה וטען שזה לא נכון.

מוקדם יותר הבוקר אמר אדלשטיין בריאיון לגל"צ כי "בלי הסכמה רחבה ובלי מפלגת כחול לבן ברור שלא יבוטלו הבחירות", והוסיף: "הבקשה לבחון את ביטול הבחירות באה בידיים נקיות, אני לא שליחו של איש".

אמש אמר יו"ר הכנסת לחדשות 13 כי "לא אתן יד לביטול הבחירות ברוב של 61 אלא רק בהסכמה רחבה מאוד בכנסת". עוד קודם לכן, כתב אדלשטיין בטוויטר: "המשך תהליך הבחירות - הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל שמפסידים מליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות ח"כים מכל הסיעות פנו אליי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי ויש אפשרות לבטל את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל. חובתנו לאפשר לכנסת ה-21 להמשיך לתפקד".