נתניהו וגנץ דנו בארבע עיניים; ריבלין: "צעדנו צעד משמעותי"

בתום הפגישה המשולשת, הוחלט שתוכן הדיונים לא יפורסם בשלב זה ושצוותי המפלגות ידונו מחר. נוסף לכך, השלושה ייפגשו שוב ברביעי. רה"מ הדגיש בפני בלוק המחנה הלאומי: "מחויב למה שהבטחתי לכם"

זמן צפייה: 07:09

הפלונטר הפוליטי: פגישה משולשת נערכה הערב (שני) בבית הנשיא בהשתתפות ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ. לאחר כשעה ורבע הנשיא יצא מהחדר, וראשי שתי המפלגות הגדולות נשארו לדון בארבע עיניים. לאחר כחצי שעה נוספת, השניים סיימו את פגישתם וסיכמו שלא לפרט בשלב זה את תוכן השיחה. לפי בקשת הנשיא, ראש צוות המו"מ של הליכוד, יריב לוין, יפגש מחר עם ראש צוות המו"מ של כחול לבן, יורם טורבוביץ'.

בתום הפגישה, נתניהו וגנץ מסרו הודעה משותפת: "בעקבות פנייתו של הנשיא, ראש הממשלה בנימין נתיניהו ויו״ר מפלגת כחול לבן בני גנץ, שוחחו בניהם על הדרכים לקדם את אחדות ישראל וסיכמו כי ראשי הצוותים של שתי המפלגות יפגשו מחר. הנשיא הזמין את השניים לפגישה נוספת ביום רביעי בערב במעונו. ראש הממשלה בנימין נתיניהו ויו״ר מפלגת כחול לבן בני גנץ הודו לנשיא על התפקיד החשוב אותו הוא ממלא בעת הזו".

נוסף לכך, נתניהו עידכן טלפונית את ראשי בלוק המחנה הלאומי בפגישתו עם ריבלין וגנץ, והדגיש שהפגישה הייתה עניינית. נתניהו אמר לראשי הבלוק כי הוא הדגיש בפגישה שהוא מייצג את כל המחנה הלאומי, פועל בשמו ומנהל מטעם כל הבלוק את המשא ומתן: "אני מחויב למה שהבטחתי לכם".

גנץ כתב לחברי סיעתו: "בפגישה דובר רבות על אחדות (מזכיר שזו תפיסותינו מיום הקמתנו). בפגישה הבהרתי שהדרך לאחדות עוברת דרך מהות ודרך הדברים שהבטחנו לציבור שבחר בנו. הציבור בחר בשינוי ואין לנו כוונה לוותר על הובלתנו, עקרונותנו או על השותפים הטבעיים שלנו לדרך הזו. מחר יפגשו לשיח ראשוני ראשי הצוותים של הליכוד וכחול לבן בלבד".

לכתבות נוספות בנושא >> 

תם סבב השיחות אצל הנשיא: 55 המליצו על נתניהו – 54 על גנץ

לאחר ששוחח עם כל המפלגות: ריבלין זימן את נתניהו וגנץ לפגישה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190923-2030' autoplay='0' credit='עומר מירון, לע"מ' desc='הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ' kid='' duration='0'']

כמו כן, ריבלין מסר כי "צעדנו הערב צעד משמעותי, וכעת האתגר הראשון הוא בניית ערוץ שיח ישיר מתוך אמון בין הצדדים". עם זאת, הנשיא הבהיר לשניים כי בתום סבב ההתייעצויות לא קיים מועמד מובהק שזכה לרוב של 61 חברי כנסת להרכבת הממשלה, ועל כן מרחב שיקול הדעת השמור לו גדול מתמיד.

הנשיא הדגיש כי בעיניו המצב הנוכחי בו מכהנת ממשלת מעבר, פוגע פגיעה חמורה באזרחי ישראל וביכולת להתמודד עם אתגרים שונים. עוד אמר הנשיא לשניים כי "העם מצפה מכם למצוא את הפתרון ולמנוע בחירות נוספות, גם במחיר אישי ולפעמים גם אידיאולוגי. זוהי לא העת לחרמות". הנשיא הוסיף כי "ממשלה משותפת ושיוויונית אפשרית, היא יכולה וצריכה לבטא קולות שונים ומגוונים בחברה".

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

כזכור, בתום השיחות, לאחר שמפלגת ישראל ביתנו נמנעה מהמלצה, וסיעת בל"ד סייגה עצמה מהמלצת הרשימה המשותפת על גנץ, עומד מספר הממליצים על נתניהו על 55 חברי כנסת – לעומת 54 בלבד שהמליצו על בני גנץ.

מוקדם יותר היום נפגשו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וגנץ. בתום הפגישה הוציאו השניים הודעה זהה ובה נאמר: "החלפנו דעות ורשמים, במידות הצורך נדבר שוב בהמשך".

לאחר מכן, ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "לשמחתי שתי המפלגות הגדולות הפנימו שצו השעה מחייב הקמת ממשלת אחדות עם רוטציה על ראשות הממשלה. כל הוויכוח כרגע נסוב סביב השאלה מי יכהן כראש ממשלה ראשון ומי שני. אני מקווה שהנשיא ריבלין יצליח לגשר בין הצדיים ותתקבל החלטה בסוגיה". "אני מאחל הצלחה לנשיא ריבלין במפגש הערב עם ראשי שתי המפלגות הגדולות ומייחל להקמת ממשלת אחדות יציבה בזמן הקרוב".

"בפגישתנו חזרתי והבהרתי את מה שאמרתי מאז תחילת מערכת הבחירות – מבחינתנו קיימת רק אופציה אחת על השולחן, והיא הקמת ממשלת אחדות של שלוש המפלגות: ישראל ביתנו, הליכוד, כחול לבן", הוסיף ליברמן. "ישראל ביתנו תשמח להיצטרף לממשלת אחדות לאומית, אבל לא נהיה חלק מממשלה שבה ישבו החרדים, המשיחיים, הרשימה המשותפת או המחנה המדוקרטי".

בני גנץ ואביגדור ליברמן
בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום: אלעד מלכה

בדברים שנשא נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד, הצהיר כי "הממשלה היחידה שאפשר להקים היא ממשלת אחדות רחבה - והדרך היחידה להגיע לממשלה כזאת היא לשבת ולדבר. אחדות היא צו השעה, זה גם הצו הברור שהציבור נתן בבחירות האלה".

"אנחנו רצינו להקים ממשלת ימין", טען נתניהו. "לצערנו, זה לא התאפשר כי לא קיבלנו מספיק מנדטים לעשות זאת. גנץ רצה להקים ממשלה מהצד השני, גם הוא לא קיבל מספיק מנדטים לעשות זאת. צריך להגיע לאחדות, בלי פסילות, בלי חרמות, ביד מושטת לפיוס לאומי אמיתי".

בנימין נתניהו בסיעת הליכוד באולם ירושלים בכנסת
בנימין נתניהו בסיעת הליכוד באולם ירושלים בכנסת | צילום: חדשות 13

בחלק הסגור של הישיבה הצהיר נתניהו כי "ביקשנו להעביר מסר לליברמן להתנגד בהצבעה בעניין הדחת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. לא נוצר מגע ישיר עד כה עם ליברמן". עוד הוסיף: "אין מגעים עם ליברמן - כולם מבינים את היעד שלו". השר יריב לוין הצהיר: "לא נשחק משחקים, אנחנו עם רוב הממליצים ואנחנו לא נסרב להרכבה אם הנשיא יחליט כך".