גנץ קיבל המנדט: "אעשה כל מאמץ כדי להרכיב ממשלת פיוס לאומי"

יו"ר כחול לבן קיבל מהנשיא 28 ימים להרכבת קואליציה ואמר: "הבחירות והמצב המשפטי של נתניהו מחייבים שינוי". הליכוד: מתווה הנשיא – הדרך היחידה לאחדות. ריבלין: "הזמן קצר והימים הרי גורל"

זמן צפייה: 17:21

המנדט של גנץ: יו"ר כחול לבן בני גנץ קיבל הערב (רביעי) את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. לרשותו של גנץ יעמדו 28 ימים שבהם ינסה להרכיב קואליציה, שייגמרו ב-20 בנובמבר.

גנץ נאם לאחר קבלת המנדט ואמר כי יעשה כל מאמץ להקים ממשלת פיוס: "אני מקבל את הזכות להרכבת ממשלה בידי מדינת ישראל בחרדת קודש. הבטחתי ממשלת אחדות ליברלית - וכך יש לעשות". עוד אמר יו"ר כחול לבן כי "אפנה קודם כול לליכוד ולנתניהו, ואציע לו להיות חלק ממהממשלה". לאחר מכן פנה לנתניהו ואמר: "אני מכיר בזכויותיך הרבות. הובלנו ביחד פעילויות רבות. אני מאחל לך לצאת זך ונקי מהמצב המשפטי, המצב המשפטי מחייב שינוי". גם נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם ואמר: "הזמן קצר, והימים הרי גורל. גודל השעה מחייב להקים ממשלה לעם בישראל".

לעוד כתבות בנושא:

ואם גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה? הלו"ז בדרך לבחירות שלישיות

הליכוד הוזמנה לפגישה מחר עם כחול לבן: "נייצג את כל הגוש"

סקר חדשות 13: גנץ מוביל על נתניהו במנדט, אך לאף גוש אין 61

יו''ר כחול לבן בני גנץ מקבל מנשיא המדינה ראובן ריבלין את המנדט
יו''ר כחול לבן בני גנץ מקבל מנשיא המדינה ראובן ריבלין את המנדט | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן המשיך בדבריו ואמר כי "מי שינסה לגרור את ישראל לבחירות נוספות, יוקע וייזרק מהמערכת הפוליטית. מי שיעדיף את שיפור מצבו האישי בבחירות הרסניות בפעם השלישית השנה, סופו להיעלם ולהיכחד מהמפה הפוליטית".

"מצפים מאיתנו להפסיק את הכאוס הפוליטי", המשיך גנץ. "צפויים לנו ימים לא קלים. קיבלתי החלטות קשות בעבר, אם אדרש אקבל החלטות קשות בימים הבאים. בממשלת האחדות שאני מבקש להקים יש מקום לכל מי שהאינטרס הלואמי עומד לנגד עיניו, פטריוט ישראלי - חוץ ממי שרואה בזגענות ואלימות חלק מדרכו. אני לא אבזבז זמן על שיקולי אגו. מחפש שותפים בלי ספינים חלולים", אמר גנץ, ופנה לנשיא המדינה ואמר: "דווקא במעמד חשוב זה, ראוי להזהיר מפני מי שרואה רק את טובתו האישית. מי שיעדיף את טובתו על פני בחירות נוספות - סופו להיעלם מהמפה הפוליטית, אזרחי ישראל לא יסלחו לו".

יור כחול לבן, בני גנץ לאחר קבלת המנדט מנשיא המדינה ראובן ריבלין
יור כחול לבן, בני גנץ לאחר קבלת המנדט מנשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

הליכוד הגיבה לנאום גנץ ומסרה: "מברכים על קריאתו החוזרת של הנשיא ריבלין להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה לפי המתווה שהציע. מתווה הנשיא הוא הדרך היחידה להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות".

מטעם ישראל ביתנו נמסר כי "אין לנו ברית או מחויבות, לא לכחול לבן ולא לליכוד. המחויבות היחידה שלנו היא לציבור הבוחרים שלנו. לכן נעשה הכול כדי למנוע סבב בחירות נוסף ולהקים ממשלת אחדות שתורכב מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן. לאחר אישור התקציב וגיבוש קווי יסוד ניתן יהיה לצרף את יתר המפלגות".

כאמור, גם ריבלין נאם ואמר בדבריו כי "גודל השעה מחייב להקים ממשלה לעם בישראל. על רגע תוצאות הבחירות הועבדה שאף ח"כ לא זכה  ל-61 ממליצים עצם הטלת למאכת ההרכבה היא כשלעצמה איננה הפתרון. אין בהטלה זו להוריד כהוא זה את האחריות משני המועמדים והסיעות לייצר את התנאים שהמבוי הסתום יפתר".

"חובה עלינו לזכור כי כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות או הקטנות, כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, להתפשר, לא תקום ממשלה", ציין נשיא המדינה. "ניתן להקים ממשלה. אין שום הצדקה לכפיית מערכת בחירות נוספת, שלישית במספר בתוך שנה, על הציבור הישראלי. אם תקום ממשלה, נכון, כולם ישלמו מחירים. אך אם לא תקום כזאת - אזרחי ישראל הם אלו שישלמו את המחיר הגדול מכולם. אני פונה אליכם נבחרי הציבור אל תישחקו את אמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

אם גנץ ייכשל גם הוא בהרכבת ממשלה בתום הזמן הניתן לו, או שיודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה או שהכנסת תדחה את הצעתו לממשלה, תחל תקופה של 21 ימים שבה רשאים חברי הכנסת ברוב של 61 ח"כים לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על ח"כ אחר שהסכים לכך בכתב.

לבקשת גנץ, צוות המשא ומתן של כחול לבן בראשות ד"ר יורם טורבוביץ הגיעו לפני הענקת המנדט לשיחה עם הנשיא, שבה הציגו בפניו את מאמציהם הצפויים.

מוקדם יותר, כחול לבן הזמינה את הליכוד לפגישת מו"מ ראשונה כבר מחר, ובליכוד נענו להזמנה. גורמים בליכוד: "נייצג את הגוש כולו". זאת, לאחר שראשי סיעות הימין נפגשו עם נתניהו במשרד ראש הממשלה.

בתום הפגישה, נמסר מטעם הליכוד כי "בפגישה סוכם שהשרים יריב לוין וזאב אלקין ימשיכו לייצג את גוש הימין בכל משא ומתן עתידי עם כחול לבן. ראש הממשלה חזר על קריאתו לאמץ את מתווה הנשיא להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה, שהיא הממשלה הנחוצה לישראל בעת הזאת".

בית הזה, במדינת ישראל, יש מקום לכל מרכיבי החברה הישראלית:
לחרדים שהם חלק מהמארג הישראלי ועימם עלינו לשבת ולדבר כאחים.