לאחר שיקבל המנדט: גנץ יכנס ישיבה משותפת - שממנה תיעדר הליכוד

כאשר תוטל על יו"ר כחול לבן משימת הרכבת הממשלה, הוא ינסה לכונן פגישה בהשתתפות נציגי ישראל ביתנו והליכוד. נראה שהאחרונים לא יגיעו - ובכך תינתן לליברמן ההצדקה להסכים לממשלת מיעוט

זמן צפייה: 01:26

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נערך לקראת היום שבו יקבל את המנדט להרכבת הממשלה - ומתכנן את מהלכיו לרגע שבו תוטל עליו המשימה. גנץ ינסה לכונן ישיבה בהשתתפות נציגי ישראל ביתנו, כחול לבן והליכוד על קווי היסוד. מדובר במהלך שבעיקרו מהווה יחסי ציבור - כי ככל הנראה נציגי הליכוד לא יגיעו.

היתרון בתוכנית זו, מבחינת גנץ, נעוץ בכך שהיא מאמצת את מתווה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ונותנת לו הצדקה להגיד: 'עשינו הכול כדי לכונן את הממשלה שרצינו - ויש צד אחד סרבן'. באופן זה, הוא יוכל להסכים לממשלת המיעוט שבמסגרתה יצטרך להיעדר מהכנסת עם סיעתו.

עוד בחדשות 13:

קושנר יגיע לישראל וייפגש עם נתניהו – ולראשונה גם עם גנץ

נתניהו הציע לגנץ: סטטוס קוו בנושא דת ומדינה וקידום חוק הגיוס

סער: "כאשר יתקיימו בחירות לראשות הליכוד – אתמודד בהן"

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הציע נתניהו לגנץ מתווה אחרון להקמת ממשלת אחדות. ההצעה כוללת בין היתר את התחום הביטחוני, החברתי, הכלכלי, המדיני ונושאי דת ומדינה. לפני פרסום ההצעה, התקשר נתניהו לראשי מפלגות הימין ועדכן אותם בפרטים.

הצעתו של יו"ר הליכוד לגנץ תעניק זכות וטו לכל מפלגה על חוקי דת ומדינה, ותבסס סטטוס קוו בנושאים אלו, כשבמקביל במהלך השנה הראשונה לכהונת הכנסת ידונו הצוותים בשינויים בו. כמו כן, ההצעה כוללת ניסיון להעביר את מתווה אטיאס של חוק הגיוס.

רה''מ נתניהו ובני גנץ
רה''מ נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בתחום הביטחון, הציע נתניהו כי הקבינט הפריטטי (חלוקה שוויונית בתיקי הממשלה בין המפלגות הגדולות) יעביר החלטה תוך שישה שבועות על תוכנית רב שנתית עדכנית, כולל החלטה להעברה מיידית של תקציב השנה הראשונה עוד לפני העברת תקציב המדינה.

לפי המתווה שהציע נתניהו בתחום הכלכלי, הממשלה תאשר יעד גירעון מוסכם ושינוי סדר עדיפות תקציבי לאור הצרכים הביטחוניים. תקציב המדינה יועבר ולא יאוחר משלושה חודשים ממועד הקמת הממשלה, שתגבש הסכמה על צרכים חברתיים חיוניים שיתוקצבו בתקציב המדינה.

בנושא המדיני הציע ראש הממשלה כי יחד עם יו"ר כחול לבן השניים יביאו בפני הממשלה עמדה משותפת ביחס ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וביחס להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח.

מכחול לבן נמסר בתגובה להצעה: "התנהלותו של ראש הממשלה היוצא בפועל גם במהלך התקופה האחרונה מצביעה שדרכו אינה לאחדות אלא לחסינות. הוא לא מוכן לבוא למשא ומתן ישיר, וגם היום הוא אינו מוכן להכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית, ללא הקיצוניים. זו הסיבה שכחול לבן היא הסיעה הגדולה בכנסת". מהליכוד נמסר בתגובה: "גנץ הפך לסרבן סדרתי - הם ידרדרו את המדינה לבחירות חדשות".